Rámusák dorámusil aneb konec třicetiletého provizoria.

Trochu ve stínu probíhající optimalizace trati Praha-Bubeneč – Praha-Holešovice se včera uzavřela jedna kapitola historie pražské kolejové dopravy. Řeč není o jen tak ledajakém kousku kolejí, ale o jediném pražském tramvajovém mostě, spojujícím oba břehy Vltavy mezi Holešovicemi a Trojou.

titul_DSC_0067

Rámusák první

Pojďme si nejprve stručně připomenout jeho pohnutou historii. Píše se rok 1970. Holešovice spojuje s Holešovičkami, Libní a Trojou most Barikádníků, sloužící jak silniční, tak tramvajové dopravě od roku 1928. Jeho neutěšený stav nakonec vede k výstavbě vojenského mostního provizoria pro silniční dopravu.

Následně je zastavena i tramvajová doprava z důvodu zahájení výstavby nového mostu Barikádníků. Pro tramvajovou dopravu tak bylo nutné vystavět dočasnou trasu náhradou za zrušenou trať. Vltavu tak v roce 1977 překlenul o 800 metrů dále po proudu první čistě tramvajový most, na který navazovala trať Trojskou ulicí (dodnes nejstrmější tramvajová trať v Praze, až 80‰). Pro značnou hlučnost při průjezdu tramvají si most vysloužil přezdívku „rámusák“.

přehled situace
přehled situace

Rámusák Druhý, provizorní a (skoro) věčný

První Rámusák se ale příliš nevydařil, již koncem roku 1980 byla z důvodu trhlin na konstrukci mostu přerušena doprava na celé trati. Je rozhodnuto – vojenské mostní provizorium, použité u mostu Barikádníků pro silniční dopravu, bude použito pro nový Rámusák. Již v letech 1981 – 1982 tak byl provoz na trati Trojskou ulicí obnoven. Následovalo rozhodnutí, že tramvaje se do ulice V Holešovičkách již nevrátí, a tak se z dočasné trasy stala právoplatná součást pražské tramvajové sítě. A spolu s ní se i mostní provizorium stalo po dlouhá léta neodmyslitelnou součástí pohledu na Holešovice a Troju.

Konec Rámusáku přinesla Blanka

Místo, kde stávající tramvajová trať koliduje s výjezdem z Bubenečského tunelu.
Místo, kde stávající tramvajová trať koliduje s výjezdem z Bubenečského tunelu.

A tak je tu s námi provizorium už více jak 30 let (nelze nevzpomenout legendární hlášku pana Kodeta z filmu Pelíšky: „Dávám bolševikovi rok, maximálně dva“). Přečkal bez úhony povodeň v roce 2002 i tu v roce 2013. Pomyslným hřebíčkem do rakve mu však byl projekt tunelového komplexu Blanka, v rámci kterého má vzniknout (a vzniká) v těsném sousedství Rámusáku nový Trojský most. Ten bude navazovat přímo na ulici Partyzánskou a spojí jí tak s výjezdem z Bubenečského tunelu komplexu Blanka a s Povltavskou ulicí. Současně převede z Holešovického na Trojský břeh Vltavy i tramvajovou dopravu, čímž Rámusák nahradí. A protože bude nutné napojit tramvajovou trať na nový most a dokončit výjezd z Bubenečského tunelu na nový Trojský most, ukončení provoz na Rámusáku a kolidující tramvajové trati nelze odložit do zahájení tramvajového provozu na novém Trojském mostě (to je očekáváno v dubnu 2014).

Tak trošku předražený most

Nový Trojský most
Nový Trojský most

Podobně jako rámusák, i nový Trojský most má pohnutou historii, a to se teprve před pár měsíci postavil na své vlastní nohy (a ty stojí jen a pouze na břehu, do řeky žádný pilíř nezasahuje). Předmětem kontroverze je (jak jinak) cena. Ta byla vysoutěžena na 450 milionů korun, zatímco konečná cena se pohybuje kolem 1,2 miliardy korun. Což, jak jistě uznáte, je i na naše poměry trochu… jak to napsat… nestandardní. Metrostav navýšení ceny zdůvodňuje tím, že – zjednodušeně řečeno – tak, jak most architekti nakreslili, nešel postavit. Trochu komplexněji – oblouk mostu s rozpětím 200 metrů by měl mít vzepětí 60 – 80 metrů. Nový Trojský most je ale projektován na vzepětí pouhých 20 metrů. Podle Metrostavu zkrátka nebylo při této konfiguraci možné sestavení „po kusech“ a bylo nutné zvolit nákladnější výstavbu – nejprve vybudovat pilíře, na nich postavit nosnou konstrukci (v podstatě most) a na něm teprve vybudovat vlastní most. Zásadní otázkou ovšem je, jak a proč bylo toto brutální navýšení nákladů investorem (městem) schváleno – odpovědět by patrně mohli Mazánek s Kolibříkem.

Poslední tramvaj. The End.

DSC_0093
Poslední jízda

Ale vraťme se zpět k Rámusáku. Jeho dny byly definitivně sečteny mlhavého dopoledne v pondělí 7. října 2013. Pravidelný provoz na mostě a přilehlé trati byl ukončen již v neděli, most tak čeká již jen poslední, rozlučková jízda. Média připravena, novopečený ředitel DPP přítomen, v pozadí již připraveni muži v černém, totiž v reflexní žluté. Smuteční tramvaj vyráží naposledy do Troji a zpět do Holešovic. Do historie Rámusáku tedy budiž zapsána poslední věta:

Poslední tramvajové vozidlo, tramvaj řady KT8D5, inventární číslo 9048, projelo po Trojském tramvajovém mostě dne 7.10.2013 v 11 hodin a 46 minut SELČ.

 

Zdroj: Vlastní pozorování, Wikipedie, Neviditelný pes.

 FOTOGALERIE