Nehody v minulosti – Olbramovice 1912

Votice - Veselka (Olbramovice)

(Aktualizováno 30.10.2013)

Srážka vlaků ve stanici voticko – veselské.

V noci z pátku 9. na sobotu 10. srpna 1912 přijel do stanice Votice – Veselka (dnes Olbramovice) zpožděný nákladní vlak č. 279. Ve stanici byl tento vlak rozdělen a každá z jeho částí byla odstavena na jinou kolej. Přibližně v 1.30 přijel do stanice z opačného směru další nákladní vlak č. 286, který však díky své přílišné délce zastavil tak, že jeho poslední dva vozy zasahovaly do průjezdného profilu sousední koleje, tudíž vlak č. 279 nemohl odjet. Došlo proto k povytažení vlaku č. 286 směrem k táborskému zhlaví a vlak č. 279 krátce nato odjel. Pár minut poté se hlásil z Heřmaniček smíšený vlak č. 253, kterému byla vlaková cesta postavena. Strojvedoucí vlaku, domnívajíce se zcela správně dle návěsti „Volno“ mechanického návěstidla, že cesta je volná, vjel do stanice. Na zhlaví však narazil do parního stroje vlaku č. 286, stojícího za policejní hranicí (jak se tehdy říkalo námezníku – hranicím koleje). Parní stroj smíšeného vlaku č. 253 po srážce s lokomotivou a dalšími 4 vozy nákladního vlaku č. 286 vykolejil a zatarasil tak vjezd do nádraží.
Z personálu utrpěli lehká zranění brzdič Grund a manipulant Pankrác, z cestujících jedna paní z Heřmaniček, která se poté vrátila domů.
Trať se podařilo uvolnit cca po půldruhé hodině, takže ranní vlaky projely stanicí zcela bez zpoždění.

Čtěte také  Nehody v minulosti: Heřmaničky-Sedlec 1927

Oficiální zpráva drah udávala následující:
„Následkem předčasného uvolnění vjezdného návěstí pro smíšený vlak č. 253 při křižování s vlakem nákladním č. 286 ve stanici Votice-Veselka vyšinuly se dnes v noci u smíšeného vlaku 4 vozy z kolejí, čím se opozdil o 3 hodiny. Ostatní doprava nehodou touto nebyla dotčena. Z cestujících nebyl nikdo vážně zraněn.“

Konduktér Karel Grund (stár 24.let), který jel vlakem č. 253 ve čtvrtém voze za lokomotivou, byl v bezvědomí odnesen do nádražní budovy, kde se probral a poté byl převezen prvním ranním vlakem do Prahy, odkud byl před sedmou hodinou ranní za spolupráce ambulantního vozu a přednosty záchranné stanice dr. Kotába převezen potlučený a s rozmačkanou nohou do Všeobecné nemocnice na kliniku dr. Kukuly.
Manipulant Pankrác se po dojezdu do Prahy odebral domů. Smíšený vlak č. 253 dojel na pražské nádraží Františka Josefa až po 9 hodině (prav.příj. 4.38).

Zdroje:
Národní knihovna, Národní politika a Národní listy 1912
Národní archiv – Generální inspekce Rakouských drah