Nejtragičtější začátek roku za posledních šest let

Tisková zpráva Drážní inspekce

Nejvyšší počet střetů vlaku s člověkem i usmrcených osob od roku 2009 zaznamenala letos v lednu Drážní inspekce. Při 33 střetech zemřelo 22 osob, což je v porovnání s prvním měsícem roku 2013 nárůst v počtu usmrcených o téměř 47 %.

Drážní inspekce již první den letošního roku evidovala ve svých statistikách tři usmrcené a jedno vážné zranění v důsledku střetu vlaku s osobou, čímž se tento den zapsal do statistik Drážní inspekce jako nejtragičtější první den roku od vzniku Drážní inspekce (2003). Ačkoliv dalších 5 dní se na železnici obdobná nehoda neudála, tak celkový součet všech střetů vlaku s osobou v lednu se zastavil na čísle 33, což je o 94 % více než v roce 2013. Statisticky tak v lednu vyšla více než jedna nehoda na jeden den, a to Drážní inspekce letos evidovala celkem 10 dní bez střetu vlaku s osobou.

V lednu Drážní inspekce zaznamenala i historicky nejvyšší počet usmrcených, kterých bylo bez nehod na železničních přejezdech, celkem 22, tedy o 7 více než za stejné období loňského roku. Současně se pětinásobně zvýšil počet zraněných, a to z loňských dvou na letošních deset.

 

 

Statistika střetu vlaku s osobou

Střet vlaku s osobou jsou druhem mimořádné události s nejvážnějšími následky na zdraví. Ve většině případů dochází k těmto nehodám na místech, která jsou ze zákona veřejnosti nepřístupná. Lidé si často plně neuvědomují, jaké nebezpečí jim na železnici hrozí, pokud nebudou dodržovat platné právní předpisy, a riskují svůj život nezodpovědným chováním.

Čtěte také  Roční plán výluk na rok 2018

Všechna místa na dráze a v obvodu dráhy jsou veřejnosti nepřístupná s výjimkou:

  • dráhy a jejího obvodu, pokud je dráha vedena po pozemní komunikaci
  • dráhy a jejího obvodu v místě křížení dráhy s pozemní komunikací
  • prostor určených pro veřejnost, nástupišť a přístupových cest k nim a prostor v budovách nacházejících se v obvodu dráhy, pokud jsou v nich poskytovány služby související s drážní dopravou
  • veřejně přístupných účelových komunikací v obvodu dráhy
  • volných ploch vzdálených nejméně 2,5 m od osy krajní koleje dráhy

 

Drážní inspekce neustále upozorňuje na nebezpečí, které vzniká v souvislosti s pohybem v blízkosti železnice, s tím, že zastavit mnohatunové kolosy na několika málo metrech je nemožné. Brzdná dráha vlaku může být až jeden kilometr a rozpoznat pohybující se osobu na takovou vzdálenost je pro strojvedoucí i za ideálních podmínek téměř nemožné. Již v minulosti připravila Drážní inspekce řadu preventivních kampaní, aby varovala dospělé i děti před riziky, které jim hrozí. V roce 2009 vydala DVD s filmem Hazardéry železnice zabíjí, který názorně ukazuje reálná nebezpečí. V roce 2008 také všechny základní školy obdržely nástěnný obraz s názvemHurá na cesty, pracovní sešity a pomůcky pro děti 2. tříd, které se tak hravou formou učily bezpečnému cestování vlakem a chování poblíž kolejí. O rok dříve v létě Drážní inspekce varovala občany tématickými billboardy před nezodpovědným chováním, ještě na jaře téhož roku pak připravila vědomostně-bezpečnostní soutěž pro děti v dětském časopisu Hurá. Všechny kampaně jsou ke stažení na webu DI.