Metrostav připravuje zahájení ražby tunelů Ejpovice

Razicí štít S 799 pro tunel Ejpovice

První prstenec segmentového ostění pro železniční tunely Ejpovice na modernizované trati Rokycany – Plzeň vyrobili v těchto dnech pracovníci provozů Metrostavu nedaleko místa stavby v západočeské Prefě Dýšina.

Každý prstenec o vnějším průměru 9,5 metru se skládá ze sedmi základních dílů a jednoho doplňkového (vázacího) dílu a má celkovou hmotnost 60 tun. Délka jednoho prstence jsou dva metry a tudíž pro každý  jednokolejný tunel železniční tratě pod terénními útvary Homolka a Chlum bude potřeba 2000 takovýchto dílů.

Na trati Rokycany – Plzeň vzniknou dva jednokolejné železniční tunely, každý o délce 4150 m. Délka trati se tím zkrátí o přibližně 6100 m. Bude je razit větší sourozenec strojů Tonda a Adéla, které za necelých 20 měsíců vyrazily jednokolejné tunely o délce 8354m na stavbě trasy metra V.A.
Razicí štít S 799 pro tunely Ejpovice má průměr řezné hlavy téměř 10 metrů, je dlouhý 110 m a váží 1800 tun. V červnu proběhla v německém Schwanau předávka hotového stroje.

Stavbaři z Metrostavu, kteří museli svou hlavní činnost posunout kvůli archeologickým vykopávkám téměř o rok, nyní připravují místo, kde štít smontují a odkud zahájí ražby, tzv. vjezdový portál. Vlastní ražby by měly začít v posledním měsíci letošního roku. Až stroj dokončí ražbu prvního tunelu, částečně se demontuje, přes již vyražený tunel se přesune zpět na vjezdový portál a zahájí ražbu druhého tunelu. Pokud vše půjde podle plánu, oba tunely by měly být hotovy do konce roku 2017.

Čtěte také  Jihočeské tunely na 4. koridoru dostaly zelenou od Ministerstva dopravy

 

TBM = Tunnel Boring Machines
Stručný popis stroje, který bude použit při ražbě
 

Ražený průměr – 9,89 m

Razicí štít S 799 pro tunel Ejpovice

Celková délka stroje – cca 110 m
Celková hmotnost – cca 1 800 t
Sestava stroje – řezná hlava, tubus štítu, mostovka a 5 vozů závěsu 

Typ prstence – 7+1
Vnější průměr prstence – 9,5 m
Vnitřní průměr prstence – 8,7 m
Délka segmentu – 2 m
Hmotnost celého prstence – 60 013 kg 

Maximální přítlak od pístů na tybinky – 67 193 kN
Velikost valivého dláta – 18 palců
Počet stop pro řezné disky – 58
Počet řezných zubů – 122 

Délka šnekového dopravníku – 15,4 m
Vnitřní průměr šnekového dopravníku – 0,9 m 

Celkový instalovaný výkon motoru – 3 600 kW
Max. kroutící moment – 27 658 kNm
Rychlost otáčení – 0 až 4,5 otáček za minutu