Klimatizované vozy pro SSSR (1962)

V györských závodech Wilhelma Piecka pro výrobu vagónů a strojů začali koncem roku 1961 vyrábět pro Sovětský svaz železniční vozy, vybavené novým druhem větracího zařízení. Dosud vyrábí klimatizační zařízení anglická firma Stone, ale brzy začne s jeho výrobou i Maďarsko. Pomocí tohoto zvláštního zařízení je udržována vnitřní teplota vozů stále kolem 21 stupňů Celsia, nezávisle na vnějších povětrnostních poměrech. Současně se neustále čistí atmosféra a vhání dovnitř čerstvý vzduch. Každý vůz má vlastní 23 kW dynamo, které vyrábí stejnosměrný elektrický proud, potřebný pro chod zařízení. První vozy, vybavené tímto klimatizačním zařízením, byly již v Maďarsku podrobeny rychlostním zkouškám a dodány pak Sovětskému svazu. Jen na jedné trati maďarské nížiny (mezi Püspokladány a Biharkeresztesí) vezla nejrychlejší maďarská parní lokomotiva tyto exportní vozy rychlostí 140 km/h. Jejich největší rychlost je však 160 km/h. Zeleně natřené vozy, vybavené klimatizačním zařízením a zářivkami, mají tu zvláštnost, že nelze stahovat okna, neboť už i jediné otevřené okno by narušilo vnitřní proudění vzduchu. Do konce roku 1961 vyšlo z továrny Wilhelma Piecka celkem 20 takových vozů pro sovětské železnice. V příštích letech však bude dodáno větší množství vozů podobného typu.