Jak se to dělá? Jak vzniká parní lokomotiva

Před několika lety jsem začal seriál Jak se to dělá. Popsali jsme si slovem a nepohyblivými obrázky pokládku a svařování kolejnic několika způsoby, pokládku kolejového roštu…

Dnes chci na tento seriál, který už dál nepokračoval, navázet volným pokračováním. Ovšem úplně z jiného soudku. Kolega Honza mi poslal odkaz na film na YouTube, ve kterém se dozvíme, jak se vyrábí parní lokomotiva. A nejen jak se vyrábí – film nás dokonce naučí princip parního stroje, vysvětlí, jak fungují jednotlivé části pohonu lokomotivy a částečně i jak se obsluhuje. Pro znalce jen dodám, že popisovaný stroj je řady 556 a Honza mi ještě připsal, že na konci filmu, kde se „naše“ lokomotiva míjí s protijedoucím vlakem, vidíme táborskou lokomotivu 555.1.

Film byl natočen v roce 1955 Československým státním filmem a v úvodním titulku se dočteme, že jde o instrukční film Ministerstva pracovních sil pro učiliště státních pracovních záloh. Délka je necelých 22 minut, snesl bych i delší. Opravdu se mi moc líbil, proto jej předkládám i vám.

A ještě s povídáním neskončím: chci vás poprosit o spolupráci. Ve filmu jsou záběry tratě a staveb kolem ní. Pokud identifikujete místo, napište mi do komentáře čas záběru a místo, kde byl záběr pořízen.
Abych vysvětlil: od zmíněného kolegy mám již několik filmů, ve kterých „hrají“ nádraží a místa na trati 221 (Benešov – Praha). Tyto filmy bych chtěl časem zařadit na web na samostanou stránku a u každého napsat, ke kterému místu se který záběr vztahuje. Vesměs jde o staré filmy, ve kterých můžeme vidět „naši dráhu“ před mnoha léty.

A teď už slíbený film.

 

 

ODKAZ
Na kole či pěšky ve stopě císařské dráhy potřetí a naposledy
Upozorni mě
Upozornit na
guest
0 Komentářů
Komentáře v textu příspěvku
Přečíst všechny komentáře