V Praze-Hostivaři skončila první část rekonstrukce. Cestující již používají nové prostory

V noci ze 14. na 15,září 2015 v 0:35 se začala psát novodobá historie železniční stanice Praha-Hostivař. Byla ukončena první část rekonstrukce stanice a cestující od tohoto data opustili „starou“ výpravní budovu.

Osobní pokladna se během dneška přestěhuje do nové odbavovací budovy, na níž navazuje podchod na nová ostrovní nástupiště (zatím je v provozu pouze 1.) který dál pokračuje bezbariérovým výstupem do ulice Dolnoměcholupská a U Továren. Pokladna a prostory pro cestující ve výpravní budově jsou uzavřeny, v nové odbavovací budově probíhá zapojování techniky pokladny, stěhování nábytku, úprava nástěnek… Jízdenky prodávají před vchodem do podchodu dva revizoři ČD z přenosných pokladen.
Cestující také uvítají novou přístupovou cestu od zastávek MHD pod nádražím a z dokončované ulice U Hostivařského nádraží (souběžná s kolejištěm).

Na 1. nástupišti jsou instalované lavičky, celodenně svítící osvětlení, rozhlas pro cestující a informační panely. Jsou tu také odpadkové koše, k nimž mám osobní připomínku: jsou tady pěkné na tříděný odpad, v barvách zastřešení, tedy červeno-stříbrné, podle projektu. Ovšem kdosi vymyslel, dát sem ještě koše na tříděný odpad z programu OPŽP. Naprosto se sem nehodí a jsou zbytečné (zde si vyhrazuji právo na svůj názor, který nemusí být v souladu s vašimi).

 

Konfigurace kolejiště

S ukončením výluky liché kolejové skupiny současně začala výluka 2. TK Praha-Uhříněves – Praha-Hostivař, která potrvá do 14.10. 22:50 hodin. Současně je vyloučeno uhříněveské záhlaví a zhlaví , 6. staniční kolej a část 10. SK.

Provoz je tedy zajištěn ve směru od Prahy-Uhříněvsi po 1.TK, dále po 1. a 3.SK, 1. a 2. TK přes Odbočku Záběhlice ve směru Praha-Vršovice, přes původní výhybky na sudém zhlaví také do Prahy-Malešic.

 

sp-hosti-2a
Schematicky a barevně znázorněn stavební postup

 

 

 

hosti-jop
Obraz monitoru zadávacího počítače výpravčího: postavené vlakové cesty od Prahy-Uhříněvsi na 1.SK, od Prahy-Vršovic na 3.SK a u vjezdu od Prahy-Malešic čeká NEx

 

 

Další postup prací

Jak jsem již zmínil, do 14.10. potrvá výluka 2.TK Uhříněves – Hostivař, záhlaví a zhlaví uhříněvské navazující na sudou skupinu v dopravně Praha-Hostivař,  staniční koleje 6 do km 176,350, 10. staniční koleje (její část do km 176,030), napěťově 10. a 12. staniční kolej.

Po skončení této výluky 14.10. a zprovoznění 2.traťové a části staniční koleje začne výluka 2. traťové kolej Praha-Hostivař – Odb. Záběhlice, část do km 178,050, 6. staniční koleje, vršovické záhlaví a zhlaví navazující na sudou skupinu. To znaměná, že od Uhříněvsi bude provoz zajištěn po obou traťových kolejích, v Hostivaři po koleji č. 2, 1 a 3.
Tato výluka bude ukončena 23.11. v 16:50.

Do konce září bude také dokončena rekonstrukce ulice U Hostivařského nádraží.

Tolik zjednodušený postup na další období a nakonec nabízím galerii propršených fotek z dnešního rána a dopoledne.

Galerie z 15.9.2015

 

Druhá fotogalerie je ze 14.9. – stavba opěrných a zárubních zdí a sudé záhlaví Hostivaře. Jejím autorem je Jamessn.

 

 

 

 

 

13 komentářů

  1. Díky moc za reportáž! Ten sloup TV na 2. nástupišti je definitivní?

  2. Prošli jsme si stavbu a chválíme pokrok. Zároveň je mi ale líto, že se nepodařilo propojit podchody s MHD – hlavně na tramvaj a 125ku směr Petrovice. Důvod je mi ale jasný..
    Jízda je parádní – tichoučko..
    Nákladní vlaky z Prahy budou jezdit skrz nádraží po hlavní? ˇčekal jsem, s ohledem na plánovaný provoz příměstských vlaků a EC/IC, že budou čekat na volnou kolej ve stanici.. a také jsem překvapený, že výhybky tam byly položené moc krátké na přesmyku z nákladní spojky bude 60? :-O a na Uhříněvském dokonce opět 40? Kdy to už skončí? a začnou se dělat rychlé přesmyky???

    • Nákladní doprava je vedená převážně od/do Malešic. Rychlosti pak jsou od Malešic na Uhříněves následující:

      • – od Malešic na 4.SK, spojkou 80 na 2., příp. 80 na 1.SK
      • – pokud by jel po 2.SK až na liché zhlaví, je i tam spojka 80
      • – další možností je od Malešic 8.SK (80), po ní na liché zhlaví kde je opět spojka 80.

      Kdyby jel od ZM, brzdit osobku nebude, osobákům ujede a s vyšší třídou se dá kalkulovat tak, aby ji nezbrzdil. Rychlost nákladů, zvlášť NEx už není tak malá jako dřív, kdy se náklad plazil.

      • OK – to jsou pro mě zajímavé informace – s metrem jsem tam sice neběhal, ale podle pohledu a krátkých jazyků jsem usuzoval, že se tam bude jezdit jen 40. tak to se mi líbí. Díky za vysvětlenou.

    • Nebylo by nyní kratší projít na bus 125 směr Petrovice podchodem přímo z nástupiště do ulice U Továren a pak na zastávku Sklářská?
      Až bude dokončena oprava ulice U Hostivařského nádraží kdoví, zda bude přímo kolem nádraží zase jezdit nějaký autobusový spoj?

      • Je to o dost dál.. 🙂
        Holt už se nedělají komplexní stavby – tady jde o železnici – a fakt jsme rádi za to, co se tam děje! super.
        Byty v bývalé nádražní budově se nějak nechtěj a nechtěj prodat – být svobodný neváhám – za ty prachy bydlet na nádraží..

      • Máš nějaká link? Tohle mě docela zaujalo, bydlet na nádraží

      • Tak ono by šlo využít ten podchod aspoň pro cestu na zastávku U Továren, a dále třeba 111 na Skalku jako alternativu ke 125. Někdy loni nebo předloni jezdila tuším 111 ze Skalky až na Háje, což by byla od nádraží Hostivař ze zastávky U Továren asi také alternativa, jak se dostat do Petrovic.
        Koneckonců zastávka 125 v Hostivaři směr Petrovice bývala také téměř naproti té, co je směrem ke Skalce. To místo původní zastávky 125 je na silnici pořád vyznačeno vodorovným značením skoro naproti nové cesty dolů ze stanice v samostatném pruhu. Stačilo by umístit značku a nějaký přístřešek a mohla by být zpět …

  3. Všiml jsem si, že nová odbavovací budova pro cestující má fasádu pokrytou orezlými plechy (to je to hnědé obložení). To je zase nějaká designová novinka, aby to vypadalo, že už to tam stojí 100 let? Z blízky ta budova vypadá dost strašidelně.

    • Je to čtyři milimetry silný cortenový plech. Takový, který se používá na obrovské lodní tankery nebo tovární komíny.
      Koroze pokračuje do určitého stupně a pak se zastaví. Dá se říci, že tím se zastaví i stárnutí plechu, takže i v našich povětrnostních podmínkách vydrží opravdu hodně dlouho. Než dojde koroze do finálního stadia, trvá to jeden a půl až dva roky.

  4. Byl jsem se tam dnes podívat a nehodnotím to moc kladně. Ano stavba bude plnit funkci, ale ty podchody jsou dost strašidelný už teď a pří představě, jak to bude vypadat za pár let, mi není zrovna do smíchu. Copak nešlo projevit trochu invence a kreativity. Například navrhnout nějaké zajímavější osvětlení podchodů a hned by se změnila celá atmosféra toho nádraží. Pro příklad se podívejte na stream.cz na pořad Gebrian vs Mnichovské metro. Náklady na nějaké takové řešení jsou minimální a výsledek stojí za to.

Komentáře jsou uzavřeny