Stručná historie lávky přes koleje mezi Hostivaří a Záběhlicemi

Most překračuje dvoukolejnou trať mezi stanicí Praha-Hostivař a odbočkou Záběhlice a souběžnou jednokolejnou trať mezi stanicemi Praha-Hostivař a Praha-Malešice. Spojuje sídliště Na Groši s málo zastavěnou oblastí v prodloužení ulice Za drahou, slouží jako přístupová cesta k několika domkům a k objektu cvičiště pro psy (bývalý Svazarm), lze tudy dojít též k mokřadu Triangl ležícímu nedaleko severně od mostu uvnitř trojúhelníku tvořeného železničními tratěmi.

Zdroj informace: wikipedia | autor úvodní fotografie Ondřej Řepka 18.2.1968, publikace Zmizelá Praha

 

V roce 1938 byl na místě dnešní lávky kamenný most,  se stavbou koleje Hostivař-Malešice (do provozu uvedena 1941) byl snesen a asi o 30m k severu postavena dřevěná lávka podle projektu firmy Ing.Otto Balzar, která ji zřejmě v roce 1941 i postavila. Sloužila do roku 1998, kdy byla stržena.

Čtěte také  Zabezpečování jízdy vlaků v roce 1913

Až do roku 2004 nebylo možné koleje překonat jinak, než dlouhou zacházkou na lávku pro pěší přes kolejiště ve stanici Praha-Hostivař (ta slouží dodnes a v rámci přestavby stanice byla v roce 2015 částečně rekonstruovaná). 21.5.2004 byla otevřena lávka nová, opět na místě původního kamenného mostu.

Na první dvojici snímků je srovnání stavu 1938/2015 a na druhé 1975/2015.

  • Before-Most 1938 / dřevěná lávka 1975
    After-Most 1938 / dřevěná lávka 1975
    1938 Most 1938 / dřevěná lávka 1975 1975
  • Before-Most 1938 / nová lávka 2015
    After-Most 1938 / nová lávka 2015
    1938 Most 1938 / nová lávka 2015 2015

 

zdroj: http://mujweb.cz/binko/
Rozvoj pražského železničního uzlu | zdroj: http://mujweb.cz/binko/
Výkresy a fotografie

2 komentáře

  1. Zajímavá část historie v blízkosti mého bydliště,
    výkres dřevěného nadjezdu asi nebude ze zmiňovaného místa, ale o kousek dál k Malešicím v místě dnešního mostu Jižní spojky,
    nesedí převýšení dvoukolejné trati a o zhruba 2 m vyšší niveleta spojky oproti trati vedle, i srovnání s fotkou pod titulkem článku vykazuje odlišnosti v konstrukci.

  2. Ten výkres lávky snad může být zhruba i ze zmiňovaného místa, ale na něm uvedeno, že je to návrh. Ta kolej od Malešic tam pod původním kamenným mostem nevedla, takže mohla být nejdříve naplánována výš než původní dvoukolejná trať a třeba později to její umístění ještě před výstavbou změnili? Nelze tedy vyloučit, že tu dřevěnou lávku na úvodní fotografii nakonec postavili trochu jinde podle nějakého dalšího upraveného plánu. Možná úpravou plánu budoucí koleje tenkrát ušetřili materiál nutný jak na výstavbu koleje, tak i kratší lávky?

Komentáře jsou uzavřeny