Dráha císaře Františka Josefa I. z Velenic do Prahy slaví 145 let

Reklama

Letos je tomu právě 145 let, kdy byl zahájen pravidelný provoz na odbočné větvi soukromé Dráhy císaře Františka Josefa I. (KFJB – k.k. privilegierte Kaiser Franz Josephs Bahn) z dnešních Českých Velenic přes Veselí nad Lužnicí do Prahy. 3. září 1871 projely první pravidelné vlaky úsek do Benešova, 14. prosince téhož roku pak po dokončení dřevěného mostu přes Sázavu v Čerčanech a tunelu pod Královskými Vinohrady v Praze dosupěly parní lokomotivy KFJB až na tehdejší stejnojmenné nádraží v Praze (dnešní Hlavní).

Trať v uplynulých letech vzhledem k začlenění do trasy 4.železničního koridoru prošla svou větší částí rozsáhlou modernizací, včetně několika přeložek. I když je nyní na trati relativní klid, rekonstrukce budou v příštích letech pokračovat a cestující tak čekají další výluky. Stavební činnost bude v nejbližší době zahájena v úsecích Hostivař – Vršovice, Sudoměřice – Votice, Ševětín – Dynín a Soběslav – Doubí (více zde ).

I přestože byla tato modernizace nutná (a především v období od roku 1989 se do údržbových prací téměř neinvestovalo), nelze se ubránit dojmu, že ztratila nejen své kouzlo, ale je dnes poměrně viditelným šrámem v krajině. Tím se sice stala i v době své výstavby, postupem času se však stala její součástí, dá se říci, že doslova splynula s okolním prostředím. Předchozí zásah člověka postupně pohltila hustá vegetace, pilíře mostů, zárubní zdi či portály tunelů, povětšinou materiálově z kamene získaly v průběhu let patinu. Nyní přichází člověk znovu, aby „železnou dráhu“ opravil či upravil. To je samozřejmě nutné a je to dobře, avšak po tomto svém zásahu by se nová, rychlejší a modernější železnice měla opět postupně stát součástí rázu krajiny, což se ovšem o monotónní skládačce z prefabrikovaných betonových „kostiček lega“  říci nedá a jen těžko lze konstatovat, že je opět na co se s potěšením dívat. Péče o přírodu patřila k velkorysosti někdejších budovatelů železnic, to se však o těch nových příliš říci nedá a je to škoda.

Oslavy

Letošní oslavy k půlkulatému výročí trati jsou nepoměrně bohatší a pestřejší než před pěti lety. Stejně jako v roce 2011 i letos se v benešovském okresním archivu již od srpna koná výstava a během října proběhnou dvě přednášky p. Františka Kavky o historii železnice v Benešově (viz plakát níže).

V sobotu 15.října 2016 pak v Čerčanech proběhne „Regionální den PID“.

K tomuto výročí připravuje ROPID také druhý díl publikace z edice Železnice ve středních Čechách od Václava Haase, která bude k dostání zdarma poprvé právě v Čerčanech.

V rámci bohatého programu cca mezi 10 a 17 hodinou pojedou z Prahy hlavního nádraží do Čerčan a okolí historické motorové vlaky a na pravidelných vlakových spojích linky S9 na trati Praha – Benešov u Prahy se svezete elektrickými jednotkami řady 451 a 452, tzv. pantografy. Po Čerčanech a okolí pojede také historická autobusová linka.

A co vše Vás kromě svezení historickými vozidly v Čerčanech čeká:

  • zdarma promítání filmů s dopravní tématikou v místním kině (zast. BUS Čerčany, U kina)
  • prohlídka zámečku Vysoká Lhota s muzeem kočárů a povozů (zast. BUS Čerčany, Vysoká Lhota, Muzeum)
  • zdarma prohlídka vodárenské věže u nádraží
  • o občerstvení se postará restaurace U Škvorů, která připraví čerstvé klobásy a maso z udírny (zast. BUS Čerčany, U kina)

 

Trasy historických vlaků

  • Praha hl. n. – Čerčany (– Benešov u Prahy) (3 páry spojů)
  • (Praha hl. n. –) Čerčany – Týnec nad Sázavou (3 páry spojů)
  • (Praha hl. n. –) Čerčany – Sázava-Černé Budy (4 páry spojů)

 

Na zvláštní historické vlaky budou nasazeny:

  • lokomotiva 749.253 + vozy B, BDs, A (dopravce KŽC doprava)
  • lokomotiva 749.259 + vozy Bmx (dopravce KŽC doprava)
  • lokomotiva 720.003 + přípojné vozy Bix (dopravce Posázavský Pacifik)
  • elektrické jednotky řady 451 „Pantograf“

 

Ve všech zvláštních historických motorových vlacích platí jízdné dle tarifu dopravce KŽC doprava, s.r.o., ve vlacích Českých drah platí jízdné dle tarifu PID a ČD.

Jízdní řád zvláštních historických vlaků (pdf)

Trasa historického autobusu (Karosa ŠD 11, rok výroby 1977)

Čerčany, žel. st. – Čerčany, U kina – Čerčany, Vysoká Lhota, Muzeum – Pyšely, náměstí

Jízdní řád historického autobusu (pdf)

Přeprava historickým autobusem je zdarma.


vystava_bn_soka
Termíny výstavy a přednášek p. Františka Kavky v benešovském okresním archivu

Prameny:

  • AČD Praha – úvodní foto lokomotiva KFJB AF III, č.206 z roku 1879, vyrobená lokomotivkou G.Sigl, Wiener-Neustadt. Později u kkStB jako 4.186, u ČSD 254.2 (tato však ve stavu ČSD nebyla)
  • SOkA Benešov, ROPID

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*