Desatero nepsaných pravidel pro chování na přejezdech a před nimi

1. Na přejezd nevjíždíme tehdy, pokud je jasné, že na něm zůstaneme stát, třeba proto, že je za přejezdem z nějakého důvodu kolona.

2. Pokud zůstaneme stát na kolejích a závory se zavřou, pak jízdou závoru prorazíme nebo ji někdo nadzvedne a opustíme tak přejezd.

3. Před železničním přejezdem si musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména je nutné se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet. Pokud na výstražníku nebliká bílé světlo, pak je maximální dovolená rychlost 50 metrů před přejezdem i přes samotný přejezd pouze 30 km/h. Pokud bílé světlo bliká, znamená to sice, že se k přejezdu neblíží vlak a jiné drážní vozidlo, ale dovolená rychlost 50 metrů před přejezdem a opět přes samotný přejezd je pouze 50 km/h.

4. Na přejezd nevjíždíme, pokud blikají červená světla, je vydávána výstraha přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku, sklápí se závory anebo už jsou sklopeny.

Čtěte také  Nehody v minulosti - Říčany 1916

5. Před přejezdem nebo dokonce na přejezdu se nesmí předjíždět.

6. Na přejezdu se také nesmíme otáčet.

7. Pokud u přejezdu zastavíme, nesmíme mít zapnutá světla, a to ani dálková, ani potkávací. Je to kvůli možnému oslnění protijedoucích aut nebo strojvedoucího vlaku.

8. Pokud nám auto na přejezdu zůstane stát pro poruchu vozidla, a nechce nastartovat motor, tak se zařazeným rychlostním stupněm odskáčeme z přejezdu za pomoci startéru.

9. V případě dopravního problému na přejezdu, to musíme oznámit na telefonní číslo 112 a přitom oznámit číslo daného přejezdu, které najdeme na zadní straně značky přejezdu nebo výstražného zařízení – má tvar počátečního velkého písmene „P“ a čísla přejezdu, např. P2735.

10. A nezapomeňme – „Vlak má vždy přednost“.


Pramen: 
Josef Schrötter – Železniční přejezdy – krizová místa v dopravě
(Vědeckotechnický sborník ČD č.41/2016)

1 komentář

  1. Dobrý den,
    díky za příspěvek. Tyhle věci je dobré stále opakovat, snad si víc lidí zapamatuje.
    Rád bych hlouběji probral téma červených a bílých světel. Pokud bliká na signalizačním zařízení bílé světlo, je to jediný případ, kdy má řidič potvrzeno, že se k přejezdu neblíží žádné kolejové vozidlo (a může přes přejezd celkem v klidu jet). To bílé světlo je potvrzením, že signalizační zařízení je funkční a v pořádku.
    Ve skutečnosti je v republice velmi mnoho přejezdů, u kterých sice stojí „ta krabice světýlky“, ale prostor bílého světla je zakrytý. U takového přejezdu nemůže řidič v žádném případě spoléhat na to, že červená světla budou zapnutá, až se bude blížit vlak. U takového přejezdu neplatí, že když nebliká červená, tak vlak nepojede.
    Takový přejezd, kde sice jsou světla, ale bílé nebliká (bud je zakryté, nebo prostě nebliká), je z pohledu řidiče stejný, jako přejezd osazený pouze výstražným křížem! Mám dojem, že toto není v médiích dostatečně zdůrazňováno.
    Prosím, pokud se mýlím, opravte mě. Každopádně řidič má být ve střehu pořád a přetlačovat se s vlakem není dobrý nápad.

    Štastný rok 2017!

Komentáře jsou uzavřeny