Nový železniční most v Trenčíně

Nový železniční most v Trenčíně zdroj.: http://hnonline.sk

 

Dnes 23.5.2017 se projel první vlak po novém železničním mostě přes Váh v Trenčíně (Slovensko) pod malebným Trenčianskym hradom. Zatím ovšem jen po jedné koleji. Most je dlouhý 343m a vlaky po něm můžou jezdit 140km/h. Stavba bude hotova v celém rozsahu v září či říjnu tohoto roku.

Práce na mostě byla po začata v listopadu 2012 a byl očekáván termín dokončení v roce 2015. Stavba je součástí rozsáhlé modernizace železničního V.koridoru na Slovensku, Bratislava-Žilina-Košice. Tato stavba má i neméně malou důležitost v nadnárodní evropský železniční síti. Železniční V.koridor je součástí RFC 5 (Rail Freight Corridors), jeden z devíti mezinárodních koridorů pro železniční nákladní dopravu v Evropské Unii. (Více jsme psali zde…)

Jednou z technických zajímavostí je zvolení tzv. pevné jízdní dráhy. Pevnou jízdní dráhu chápeme jako traťový svršek (koleje, výhybky, pražce…), který nemá klasické kolejové lože (kamení…), hlavním nosným prvkem je plošná armovaná betonová deska. Dlouho tato technologie byla především doménou vysokorychlostní železnice, ovšem dnes nachází uplatnění i při stavbách mostů a tunelů, a to zásluhou její dlouholeté výdrže a podstatně nižších nákladů na údržbu (velmi vítané u tunelů). Absence kamenného kolejového lože snižuje konstrukční výšku, opět velmi vítané u tunelů. Konvenční železniční spodek a svršek dosahuje životnosti jízdní dráhy cca 30 let, životnost pevné jízdní dráhy je odhadována až na 60 let. Pořizovací náklady pevné jízdní dráhy jsou o 50 až 75 % vyšší než u konvenčního řešení. V České republice se nachází pouze zatím dvě místa, kde byla pevné jízdní dráha instalována. Jedním z těchto míst je Střelenský tunel na železniční trati mezi Púchovem a Hranicemi na Moravě (více naleznete zde…). Druhým místem je krátký testovací úsek Rudoltice v Čechách -Třebovice v Čechách na 3.koridoru. V brzké budoucnosti přibude třetí úsek, pevná jízdní dráha bude také instalována do Ejpovického tunelu u Plzně (odhadovaný datum průjezdu prvního vlaku je konec roku 2018).

Most v číslech

Délka: 343 metrů, tvoří ho 2 samostatné mosty v délce 340 m a 339 m

Výška jednoho mostu: 15,95 m

Šírka jednoho mostu: 7,05 m

Na mostě je osazených 13 obloukových trakčních brán (každá s hmotností 11,2 tuny)

Celková plocha mostu: 4 779,9 m štverečního

Hmotnost mostu: 54 834 tun

Cena mostu: 24,2 milióna eur

Maximální rychlost průjezdu: 140 km/hod.

Čtěte také  Autobusový terminál v Plzni propojí vlaky a autobusy

 

zdroj: https://www.youtube.com/channel/UCyDuUaLZaYljjT6SxNeoBnA

Blue Sky – Letecké záběry z drona

2 komentáře

  1. Jenom 140km/h? Most v Usti nad Orlici je srovnatelny a umoznuje uz 160km/h

    • Neni to stejna stavebni konstrukce. 140 km/h neni zas tak nizka rychlost. Lokalky po mnoha mostech jezdi 10km/h 😀 „Nizkou“ rychlost pripisuji k emisim hluku. Budu hadat obyvatele tlacili na radni a stavbare… Prece jen se most nachazi v huste obydlenem centru mesta. Nevyhodou pevne kolejove drahy je vetsi hluk od podvozku. Kamenene loze mnohem lepe odtlumi zvuky. Proto se zkouseji ruzne umele travniky mezi kolejnice atd…

Komentáře jsou uzavřeny