Siemens: revoluce v kvalitě příjmu mobilního signálu ve vlacích

RRX Desiro Siemens (zdroj: Siemens).

Regionální elektrické jednotky Desiro HC (High Capacity) pro Rhein-Ruhr Express (RRX), které budou obsluhovat rýnsko-rúrský region v Německu, jsou vůbec prvními sériově vyráběnými vozidly na světě s nově řešeným povrchem skel pro usnadnění příjmu mobilního signálu. Ten umožňuje průchod rádiových elektromagnetických vln až 500krát snadněji, než konvenční okna se skly s pokoveným povrchem. Díky tomu budou moci cestující pohodlně surfovat po internetu a telefonovat bez potřeby zvláštního zesilovače mobilního signálu ve voze. Pravidelný provoz s cestujícími je plánovaný na konec roku 2018.

  • speciální povrch na oknech ve vlacích podstatně zlepšuje příjem mobilního signálu.
  • prvními vozidly na světě s touto technologií jsou regionální elektrické jednotky Desiro HC pro Rhein-Ruhr Express v Německu.
  • bezúdržbové a nákladově efektivní řešení.

Během jízdy vlakem je často potřeba velká trpělivost při surfování po internetu. Ve vysokorychlostních vlacích se míra úspěšnosti zobrazování internetových stránek pohybuje v rozmezí 41 až 65 % v závislosti na poskytovateli mobilní sítě. Skla oken kolejových vozidel jsou totiž překážkou dobrého příjmu mobilního signálu. Oslabení signálu je zapříčiněno tradičním řešením okenních skel, jejichž metalický povrch chrání interiér vozu před teplem a slunečním zářením. Pokovením skel jsou blokovány také elektromagnetické vlny.
Vývojáři společnosti Siemens ve Vídni přišli s řešením tohoto problému – vyvinuli speciální vrstvu pro ochranu interiéru vozu před slunečním zářením, která ale umožňuje volný prostup rádiového signálu. To je možné díky jemnému vzoru (rastru), který je vytvářen pomocí laseru a přerušuje elektricky vodivou průhlednou vrstvu. „Tento způsob velmi zlepšuje příjem mobilního signálu,“ říká Lukas W. Mayer, vedoucí projektu v Siemens Corporate Technology a pokračuje: „Ve vysokorychlostních vlacích umožňuje naše řešení přenést dovnitř do vozu mobilní signál v pracovních kmitočtových pásmech nejméně 50krát silněji, než při použití běžných pokovených skel. Nové řešení okenních skel umožňuje průchod všech frekvencí užitečných pro mobilní komunikaci. A navíc, budoucí mobilní standardy, jako je 5G, budou uvnitř vozu okamžitě k dispozici bez dalších investic.“ Bez potíží totiž projdou nově řešenými okny, zatímco elektronické zesilovací moduly, používané k zesílení mobilního signálu ve vozech s běžnými okny s velkým útlumem elektromagnetického pole, bude nutné pro nové mobilní standardy přepracovat.

Čtěte také  Zvláštní vlaky povezou exponáty i cestující na NDŽ 2018 v Č.Budějovicích

Výhodné řešení pro provozovatele

Nová technologie se vyplatí i provozovatelům vozidel. Nově řešená okenní skla lze využívat desítky let bez speciální údržby. Snadno se instalují – a oproti zesilovačům ve vlacích – nepotřebují elektrické napájení. V nových vozidlech jsou proto z dlouhodobého hlediska mnohem efektivnějším řešením než elektronické zesilovače. Také stávající vozy mohou být nově řešenými skly kdykoliv dovybaveny. Okenní tabule lze instalovat do jakýchkoliv kolejových vozidel s tepelným ochranným zasklením.

První testování vozů

První zkoušky v provozu s cestujícími ukázaly, že vzorkovaná struktura povrchu skla je pouhým okem téměř neviditelná – účastníci testování nepozorovali žádné snížení viditelnosti během dne či v noci. K zajištění tepelné pohody uvnitř vozů lze, bez obav ze zhoršení příjmu mobilního signálu, použít potřebnou míru pokovení skel. Nové řešení skel tak může přinést cestujícím i lepší tepelnou pohodu ve vozech a nižší energetickou náročnost klimatizace. Výsledkem je větší pohodlí a lepší kvalita cestování.
První prototyp vícevozové elektrické jednotky Desiro HC pro RRX, která je vybavena touto novou technologií, podstupuje zkoušky v testovacím středisku PCW společnosti Siemens ve Wegberg-Wildenrathu v Německu. Prvních sedm jednotek zde bude uvedeno do provozu a dokončí náročný zkušební program před prvními jízdami na veřejné železniční síti. Pravidelný provoz s cestujícími je plánovaný na konec roku 2018.

Český Siemens v projektu RRX

Roman Kokšal, ředitel divize Mobility společnosti Siemens ČR, k tématu dodává: „Projekt RRX je také významný pro naše odborníky v konstrukčním a vývojovém centru, které sídlí v Praze, Ostravě a nově v Plzni. Vysoce kvalifikovaný český tým spolupracoval na konstrukčních návrzích v oblasti vozové skříně, interiéru, systému řízení vozidla a na vybraných klíčových komponentech, jakými jsou dveřní systémy, klimatizace a sanitární systémy.“


Zdroj: Siemens s.r.o.