Současný stav vršovického „ranžíru“ před zahájením stavby, 1. část

Praha-Vršovice, seřaďovací nádraží
Čekací koleje, směr Krč (Autor: mirekk, koridory.cz)

Po dlouhých odkladech a odvoláních se konečně rozjede dlouho očekávaná a potřebná koridorová stavba Praha-Hostivař – Praha-hl.n. (Praha-Vršovice).

V současné době probíhají přípravné práce, které mimo jiné zahrnují vytýčení a následné rozsáhlé překládky kabelových tras.
Od začátku června bude vypnuto a následně sneseno trakční vedení a kolejí části kolejiště v odjezdové části seřaďovacího nádraží.
Hlavní stavební činnost bude zahájena 2.7.2018 výlukou velké části kolejiště vjezdové části a kolejiště od Řídícího stavědla směrem k osobnímu nádraží Vršovice. Začnou rekonstrukce všech mostů…

Ale o tom dnešní příspěvek není. Nabízím vám pohled na seřaďovací nádraží současné. Fotografie jsou pořízeny v polovině dubna 2013 a od té doby některé objekty byly zbourány a i terén doznal jistých změn.

Příspěvek jsem z důvodu přehlednosti a velkého počtu fotografií rozdělil do dvou částí:

  1. část: odbočka Záběhlice – zádržné brzdy – Řídící stavědlo – St.2 (směr Krč)
  2. část: Řídící stavědlo – vjezd do Praha-Vršovice-os.n.

Dnes tedy 1. část, druhá bude následovat do zahájení stavby.
Pro snazší orientaci v terénu se můžete podívat na kolejové schéma a na začátek každé galerie je vložena fotomapka s legendou objektů.

 

Praha-Vršovice, seřaďovací nádraží
Řídící, dříve Ústřední stavědlo, kolejové schéma nádraží s vyznačenými obvody zodpovědnosti jednotlivých stavědel

 

Odbočka Záběhlice, koleje směr Praha-Malešice


St.1, St.XI

Čtěte také  Stavební činnost zasáhne do provozu na čtvrtém koridoru poprvé v květnu

Zádržné brzdy a část čekaček


Řídící stavědlo, kolejiště směr Praha-Krč, St.2


 

12 komentářů

  1. Mirku, krásné fotky, kam se běžný člověk nedostane. Sice jsem také kus prošel, ale vzhledem k přetrvávajícím pobytům bezdomáčů velmi opatrně.

    • Díky Robe. Bezďáci jsou tam mnohaletý problém ale už je postupně vymístili tím že to tam vymýtili. Ale i tak je jich tam dost a kradou už i za světla. V době focení byli i pod chatovou kolonií a nory měli vyhrabané i v haldách u Strašnic. Obě místa už jsou vyčištěna. Stejně tek jich mraky byly dole v odjezdu, v dnes již zbourané odbavovací budově a přilehlé bývalé kuchyni a jídelně. Ale fotky obou mám 🙂

      • Už se těším na další díl. Odbavovací budova byla taková ta přízemní stavba, stylem cca z první republiky poblíž ubytovny/nocležny? Té mi bylo líto, sídlil tam nějaký ateliér, ale už tehdy to bylo řádnou péčí v hrozném stavu. Pak jen bezdomovci a následný odvoz suti na skládku.

      • Jirka: ano, odbavovací budova byla ta, kterou popisujete. Z archivu máme její kompletní dokumentaci (bude součástí článku o historii ranžíru).

  2. Hodně zajímavá dokumentace, díky za tenhle článek. Konečně mám představu o uspořádání oblasti 🙂

  3. Skvěle odvedená dokumentační práce. Někdejší KFJB se po modernizaci částečně vrátí tam, odkud byla stavbou ranžíru kdysi vyhnána, totiž do svého původního trasování – jen v přímější stopě a bez strašnické zastávky. Ovšem i po vzniku nové trasy zůstane značná část prostoru někdejšího ranžíru nevyužitá – osobně bych si zde dokázal představit ranžír velikosti libeňského, a po dokončení již za nemalé peníze započatých úprav (usměrněné odjezdy ad.) by tak bylo v nedávné minulosti i v nedaleké budoucnosti zabráněno mnoha problémům v souvislosti s proměnou a rozvojem mnoha pražských kdysi průmyslových periferních čtvrtí.

  4. Moc děkuju za velmi záslužnou práci. Za dalších x desítek let už si málokdo vzpomene a zbydou jen ty fotografie. Mám to tam prochozené, ale už jako neprovozní. Pamatuju když jsem jako předškolní dítě chodil s babičkou k odb. Železný most koukat na vláčky – cca 1988.
    Bezdomovci mi nikdy nic neudělali, ale je to ukázka dnešní doby – všechno vyrabovat, zničit a zabordelit… Strach šel spíš z doupěte feťáků u „nového“ vjezdu na ONJ, ale teď jsem tam cca 5 let nebyl.

  5. Moc hezká dokumentce. Existuje nějaký článek popisující technologii zadržovacích brzdy a svážného pahorku? Pamatuji si, že jsem to jako malé dítě viděl v Libni v akci, ale pak už jsem si toho nikdy nikde nevšiml. Je to ještě někde ve funkční podobě?

    • Pokud máte na mysli nějaký manuál obsluhy zařízení a technologický postup (a nikoli jen stručný popis postupu), tak nepochybně obé v papírové podobě v době plné funkčnosti existovalo (může-li je někdo poskytnout v ofocené podobě, budeme rádi). V Libni je dnes po modernizaci plně automatizované, počítačem řízené svážné pracoviště (Modest-Marshall).

  6. Nevíte někdo jestli to budou nově drátovat jen pro 3kv nebo už tam proběhne nějaká příprava na 25kv střídavých?

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*