Pohled na dokončovanou stavbu Optimalizace trati Lysá nad Labem – Praha-Vysočany, 2. stavba – I. část žst. Čelákovice

Stavba „Optimalizace trati Lysá nad Labem – Praha-Vysočany, 2. stavba – I. část žst. Čelákovice“ je prvním ze souborů staveb na železniční trati Praha-Vysočany – Lysá nad Labem, která slouží jako objízdná trasa k I. koridoru. V letech 2019-2022 budou následovat úseky:

Lysá nad Labem – Čelákovice, vrámci kterého budou rekonstruovány podchody pro pěší, podjezdy pro automobily a současný železniční most přes Labe bude nahrazen novým, s průběžným štěrkovým ložem.

Čelákovice – Mstětice, během které by mělo dojít k přeložení železniční trati v Záluží, rekonstrukci a nové stavbě podjezdů a výstavba nového silničního nadjezdu na silnici č. 101 ve Mstěticích.

Mstětice – Vysočany, v rámci které, mimo jiné, bude snad konečně vybudována železniční zastávka na Rajské zahradě.

Během všech staveb bude modernizován železniční svršek (koleje, výhybky), železniční spodek (zemní těleso, odvodnění) a rekonstruováno trakční vedení, zabezpečovací zařízení a další součásti dráhy. Ve vybraných úsecích trati budou vybudovány protihlukové stěny.

Stavbu Optimalizace trati Lysá nad Labem – Praha-Vysočany, 2. stavba – I. část žst. Čelákovice
realizuje společnost Elektrizace železnic Praha, a.s.

Rekonstrukcí železniční stanice dojde ke zvýšení kapacity tratě, které umožní zavedení pravidelného intervalu osobních vlaků 15 min. Zvýší se bezpečnost cestujících při přístupu k vlakům, umožněn bezbariérového přístupu na nástupiště, zvýší se nástupiští hrany pro plynulý výstup a nástup cestujících apod. Zřízeny jsou dva nové podchody, a to mezi nástupištěm a Mochovskou a Kollárovu ulicí a druhý nádražní budovu s ulicí Kozovazská. Jak nástupiště u nádražní budovy, tak ostrovní nástupiště budou na oba podchody napojeny, přičemž napojení ostrovního nástupiště je zřízeno mezi staničními kolejemi s bezpečnostím oplocením.

Ostrovní nástupiště je zřizováno jako zcela nové, nástupiště přiléhající k nádražní budově prochází rekonstrukcí. Obě nástupiště budou dlouhá 200 metrů, vnější nástupiště u nádražní budovy budou využívat vlaky jedoucí do Prahy, ostrovní pak vlaky od Prahy. Jedno nástupiště o délce 50 metrů pak bude u samostatné slepé koleje a bude sloužit pro vlaky do Brandýsa nad Labem.
Zhotovitel rekonstruuje kilometr a půl kolejí a sanuje pražcové podloží. Instaluje také nové moderní zabezpečovací zařízení a pomocí protihlukových stěn sníží hluk z trati.

Běhěm celé optimalizace trati Lysá nad Labem – Praha-Vysočany bude vyměněno téměř 30 kilometrů kolejí, čímž se zvýší rychlost vlaků ze současných 100 km/hod na 140 km/hod. SŽDC také zrekonstruuje čtyři železniční stanice, dvě zastávky, postaví tři nové mosty a 24 jich opraví. Vybuduje šest nových podchodů a postaví přes patnáct kilometrů protihlukových stěn.

Čtěte také  Přestavba žst. Čelákovice je před dokončením

V současné době, tj. k začátku července 2018, bylo zpřístupněno ostrovní nástupiště v železniční stanici, přičemž propojení podchodem na druhou stranu, tj. do ulice Kozovazská nebylo zpřístupněno a čeká na dokončovací práce. Naopak nástupiště přiléhající k nádražní budově prochází právě rekonstrukcí. Ve stanici dochází k štěrkování staničních kolejí blíže k budově, zatímco vzdálenější jsou již po dokončení. Obě zhlaví byla rekonstruována a stavba se tak blíží ke svému dokončení.

13 komentářů

    • A čím to je? že zábradlí na nástupišti je rezavé? le za budovou natřené úplně stejně je v pohodě..
      To jako za ta léta nikdo nevymyslel lak, který vydrží? Nebo materiál, ze kterého se rez jednoduše smyje deštěm?

      Tohle mi totiž opravdu vadí. Opřu se o zábradlí a hned mám rezavé tryčko..

  1. Jinak hezky odvedená práce pana Havránka – oba raporty. Děkujeme, i když si za to dotyčný nic nekoupí. Rozhodně užitečnější činnost, než plkání kdesi v žumpách internetu.

  2. Vsechny ty stanice vypadaji stejne, vsude jsou stejna zabradli, vypada to jak ohrady pro dobytek na jatkach

  3. To si jistě říkali i před sto lety, když se spousta stanic na tratích stavělo podle jednotných vzorů (zejména nádražní budovy). Se zábradlím se to samozřejmě přehání, ale na druhou stranu také chápu, že každá stanice nemůže být diametrálně odlišná a jistá normalizace je vhodná. Tím neříkám, že se vším souhlasím. Mě přijdou mnohem horší dlouhé přístupové rampy do podchodů, které mají leckdy 100 – 200 m délky a esteticky působí dosti podivně. Zvláště, pokud střechu takové rampy zřídí z vlnitého plechu. To mi přijde opravdu krok zpět. Nevím, předkové měli alespoň trochu vkus.

  4. Pane Havránek, kritizovalo se vždy, to je totiž to nejjednodušší, to umí každý. Jak se ve své době kritizoval Obecní dům, tisk na něm nenechal nit suchou, nicméně, dráha byla cosi reprezentativního, dnes je spíše v čele nevkusu – architektonické soutěže se nedělají, i nové stanice jako v případě HostiVrš zamrzly kdesi na přelomu 80 a 90 let, stejně jako metro. Těžké, masívní, nevkusné, jen velmi a nákladně udržovatelné.

  5. Nevi nekdo, kdyz se tak vse opravuje a kdyz se nove udelaly zavory pro trat couraku hned za Celakovicemi smer Praha, jestli se take opravi ten priserny prejezd pres koleje? Co je mi platne ze uz tam neni pred prejezdem stopka a kdyz jsou zavory nahore a mohl bych koleje prejet bez zastaveni, kdyz stejne kvuli mistnimu tankodromu musim prejezd prejet krokem.

    • Že by v další části? Nevím, ptám se.

      Jen pro připomenutí:
      Před železničním přejezdem si musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména je nutné se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet. Pokud na výstražníku nebliká bílé světlo, pak je maximální dovolená rychlost 50 metrů před přejezdem i přes samotný přejezd pouze 30 km/h. Pokud bílé světlo bliká, znamená to sice, že se k přejezdu neblíží vlak a jiné drážní vozidlo, ale dovolená rychlost 50 metrů před přejezdem a opět přes samotný přejezd je pouze 50 km/h.

  6. Mělo by tomu vskutku tak být. V rámci stavby „Optimalizace traťového úseku Čelákovice (mimo) – Mstětice (včetně)“ by měla být přeložena hlavní trať na Prahu do nové trasy.
    Přeložením tratě bude muset být vyřešeno i její křížení s ulicí Masarykovou/Cihelna, v které je zřejmě přejezd, na který se ptáte. Takto výrazné územní změny způsobí i nutnou přeložku zmiňovaných ulic, křížení s přeloženou hlavní tratí a zároveň nutnost dovyřešit výjezd z Čelákovic směrem na Brandýs, a tedy i tento přejezd.
    Pro představu doporučuji se podívat na prezentaci pod níže uvedeným odkazem:
    https://www.vlaky.net/upload/images/reports/004175/Lysa-Vysocany_prezentace_stavby.pdf

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*