Navštívili jsme: žst.Praha Uhříněves

Železniční stanice Praha Uhříněves leží na trati 221 (220) z Prahy do Benešova (Českých Budějovic). Provozně spadá pod Provozní oddíl Praha.
V roce 2007 zde byla dokončena celková rekonstrukce v rámci výstavby IV.tranzitního železničního koridoru. Rekonstrukcí prošlo kolejiště včetně zabezpečovacího zařízení, nově vybudován byl podchod a ostrovní nástupiště, výpravní budova dostala novou fasádu, dopravní kancelář se změnila k nepoznání. Na místě skladiště vyrostla technologická budova pro staniční (a traťové) zabezpečovací zařízení, v jejímž prvním poschodí jsou provozní kanceláře a zázemí ČD Cargo.

Žst.Praha Uhříněves je konečnou a výchozí stanicí pro překladiště kontejnerů METRANS. Denně pro tuto firmu stanice odbaví 24 vlaků o délce 607 metrů. Tyto ucelené vlaky jezdí mezi Uhříněvsí a Hamburkem, Rotterdamem, Brémami, Salzburkem, Dunajskou Stredou a dalšími významnými překladišti. Tyto vlaky jsou přepravovány společnostmi ČD Cargo, RAILTRANS a METRANS. Proto zde kromě lokomotiv naší výroby můžeme vidět i lokomotivy jezdící v barvách těchto přepravců. Do METRANSu z kolejiště stanice vedou dvě koleje (91. a 92.)

Žst.Praha Uhříněves má celkovou délku úctyhodných 4690 metrů, k dispozici je sedm staničních a tři kusé koleje a dvě vlečky. Nejdelší kolej měří 865 metrů. Dvě hlavní koleje jsou rozděleny cestovými návěstidly každá na tři oddíly. Stejně jako na celé koridorizované trati je pro zabezpečení jízd vlaků použito zařízení ESA11. Pro ilustraci: v kolejišti je 50 návěstidel, 34 výhybek, z toho jedna dvojitá s pohyblivými srdcovkami a 3 výkolejky na kusých kolejích.

Provoz ve stanici řídí dva výpravčí. Zde je nutné dodat, že jeden výpravčí obsluhuje žst.Praha Uhříněves a druhý pomocí dálkového řízení trať od zastávky Mnichovice, žst. Strančice a Říčany až k vjezdovému návěstidlu Praha Hostivař.
K dispozici mají moderní prostředky – zabezpečovací zařízení obsluhují z Jednotného obslužného pracoviště (JOP), poloha vlaků je znázorněna graficko-technologickou nástavbou (GTN) ESA11, podrobnosti o vlacích získávají ze systému ISOŘ. Komunikaci se strojvedoucími zajišťuje radiová síť TRS.
Již jsem uvedl, že výpravčí dálkově řídí i další dvě stanice – Strančice a Říčany. Kromě toho je odsud možné ovládat Integrovaným informačním systémem stanic (INISS) i rozhlasové a informační  zařízení v těchto stanicích a na zastávkách Světice, Praha Kolovraty a Praha Horní Měcholupy. A nesmím zapomenout na monitor s kamerovým systémem nástupišť a kolejiště všech tří stanic.

Pohled na stoly výpravčích je pro laika šokující – po celé délce obou pracovišť monitory, před nimi klávesnice a myši, spousta telefonů, radiostanic. Člověka napadá, proč nejde vymyslet něco, aby každý systém neměl vlastní klávesnici a myš, proč komunikační prostředky nejdou soustředit do jednoho bezdotykového monitoru….

Že práce výpravčích není jednoduchá se můžete přesvědčit sami: ve špičce stanicí projedou za hodinu čtyři páry osobních vlaků a pár rychlíků. K tomu si připočítejte nákladní dopravu a již zmíněný METRANS.
Ještě ke kontejnerové přepravě: ideální stav by byl, kdyby tyto ucelené vlaky přijely do stanice a bez další manipulace odjely do kolejiště METRANSu. Ovšem vlak přijede, odstoupí z něj vlaková lokomotiva, soupravu si přebere posunová lokomotiva a za doprovodu  čety je odposunována do překladiště. A pak ještě jednou zpět, buď prázdné vagony, nebo naložené kontejnery. A opět délka 607 metrů, připojit vlakovou lokomotivu, přepravce sepíše vlakové náležitosti, opatří vagony nálepkami, provede se zkouška brzdy a vlak odjede. A celý posun řídí výpravčí.

V době mé návštěvy bylo kolejiště plné kromě dvou kolejí pro osobní dopravu, ovšem odpoledne zde byla kolej jen jedna. Ostatní zaplnily kontejnery.

Je zde také vidět vliv zavedení PID. Cestující zde vlak využívají v opravdu velkém počtu. S tím souvisí i další problém, totiž pohyb cestujících v kolejišti. I když zde je podchod, řada lidí přechází koleje. Varující je, že většinou jde o školní děti. Někde je chyba – v prevenci i v represi. Uvědomme si prosím, že vlaky zde jezdí rychlostí 140 km/h!! V poslední době na to doplatilo v blízkém okolí několik lidí životem. Poslední minulý týden u Horních Měcholup.

Návštěva v Praze Uhříněvsi končí. Mám v plánu navštívit Říčany, problémovou stanici co se týče chování cestujících, hromadné korzování kolejištěm… Zveřejním fotografie těch, kdo porušují svým chováním Zákon o drahách. Snad se něco konečně začne dít. Než se opět stane neštěstí.

8 komentářů

  1. Pekny clanek – pekny, co takhle o Hostivari,dokud je tam elektromechanika.

    • Podej prst…
      Hosti je už mimo dosah této korytorizace 🙂

      Když jsme u toho: co takhle Olbramky, dokud jsou v této podobě?
      Výzva? ANO!

  2. Děkuji za velmi pěkný a zajímavý článek.
    A těším se na Říčany. Cestující komentují nehody v kolejišti, rozčilují se, ale neuvědomují si, že hlavní příčinou jsou vlastně oni sami.

  3. Nechci psát černé téma, ale děti by si to sami nedovolily, učí je to rodiče, když pro zkrácení cesty přecházejí koleje (sice za ruku, ale později si na to zvykne), „kamarádi“ atd.

  4. Mirekk: pěkný a zajímavý článek. Budou mně zajímat ty Říčany. S tím korzováním v kolejišti je to problém. Dokud byly Říčany obsazené, tak asi k tomu až tak nedocházelo. Mohu jenom říci, že když fotím ve Strašnicích, tak i během jedné hodiny bych měl z těch hazardérů dost slušné album…. Lidé jsou nepoučitelní – to nakonec dokazují denní zprávy o nehodách.

    Ale k vlastnímu tématu – jednou bych docela rád to kontejnerové překladiště navštívil, ale to je bohužel asi jen přání.

    • To je problém, protože je to celní prostor. Ale mohu říct, že jsem tam byl mnohokrát a není o co stát, zejména co se týče bezpečnosti. A vlastně jezdíš a chodíš v ulicích mezi několika patry kontejnerů. Takže celkem k vidění toho moc není.

  5. Najdou se tu také nějaké fotky nebo tu bude jen těch 5… ?

    Strančice by nebyli ? Bral bych i Tábor…

    • Součástí článku je 5 ilustračních fotografií.
      Na další fotky si musíte počkat, mám rozpracovanou srovnávací fotogalerii – před koridorem a dnes.

      Strančice i Tábor bych také bral. Ovšem musel by to někdo nafotit, případně k tomu něco i napsat.

      Zkuste si povšimnout, kolik lidí aktivně pracuje na těchto stránkách a pochopíte

Komentáře jsou uzavřeny