Do nitra Zahradnického tunelu

Mapka narovnané tratěJiž mnoho týdnů běží jedna ze staveb v rámci modernizace úseku Votice-Benešov, která je ovšem z větší části skryta před zraky veřejnosti – většina prací se totiž na tomto objektu děje pod povrchem za obcí Zahradnice. A právě tato obec dala objektu jméno – Zahradnický tunel. Na jeho staveniště se v tomto článku a v přiložené fotogalerii v rychlosti podíváme.

 

Tunel je budován v rámci modernizace IV.koridoru v úseku Votice-Benešov, nachází se z dnešního pohledu mezi stanicí Olbramovice a výhybnou Tomice (v budoucnu zastávkou). Narovnáním oblouku tratě umožní výrazné zvýšení traťové rychlosti. Tunel je dvojkolejný, z podstatné části ražený tzv. NRTM (Novou Rakouskou Tunelovací Metodou), krátké portálové úseky jsou hloubené v otevřené portálové jámě.  Udávané délky obou částí jsou 936 metrů a 108 metrů, což představuje v součtu 1044m. Jedná se tak o nejdelší (ovšem nikoliv jediný) tunel v tomto úseku – společnost mu dělají Votický a Olbramovický tunel na straně jedné a dvojice tunelů Tomice I a Tomice II na straně druhé. Délka tunelu ve spojení se stále se zpřísňujícími bezpečnostními předpisy při mimořádnostech si vyžádala stavbu únikové štoly ústící na povrch za obcí Zahradnice.

Ražba samotného tunelu byla zahájena klasickým rituálem – svěcením a uložením sošky sv. Barbory – patronky všech horníků 4.prosince 2009. Stavbu provádí společnost Subterra podle projektu zpracovaného Metroprojektem. Ražba od počátku probíhala pouze od jednoho – a sice severního výjezdového portálu, teprve při blížícím se proražení (v průběhu léta 2010) se započalo s ražbou i od olbramovického jižního vjezdového portálu. K proražení mělo dle prognózy z května dojít počátkem listopadu, nicméně dle aktuální situace to vypadá na mírné urychlení.

A jak vlastně ražba probíhá? Jak jsem již zmínil, je používána NRTM. Nuže, rozsviťme kahany, nazujme holinky (opravdu se budou hodit :)), nasaďme přilby a sestupme do podzemí. Nejprve jsou vyvrtány počítačem řízeným strojem na přesných místech na čelbě díry, které jsou vyplněny trhavinou. Zde je použita gelová trhavina skládající se ze 3 samostatně neškodných složek, výbušnina se z nich stává až po smísení na konci hadice čerpacího vozu. Výhody takového řešení jsou jasné – odpadá potřeba skladu výbušnin s poměrně přísnými pravidly a doba manipulace s výbušninou se zkracuje na minimum. Když celý proces zdárně skončí známým „Pálím!“ a  „velkým bum“, je potřeba nechat prostor odvětrat. Pak nastupuje na scénu nakladač a kolona nákladních automobilů a začíná nakládka a odvoz sutě. Malá část je uložena u portálu, většina je ale odvážena k Heřmaničkám, kde je z ní budován násep tělesa přeložky tratě. Přeložka ovšem bude realizována až v navazující stavbě Votice-Sudoměřice. Postupně také probíhá jištění nově obnažených úseků stříkáním betonem a výztuží z kari sítí a ocelových výztuh. Profil ražby cca 100m2 je rozdělen do 2 částí – tzv. kaloty, což je horní část a jádro – menší dolní část. Kalota je ražena nejdříve, jádro je dobíráno za ražbou kaloty se zpožděním. Po proražení celého profilu v celé délce, k čemuž dochází v těchto dnech, přijde na řadu tzv. definitivní ostění. V první fázi je z pojízdné plošiny instalována izolace tunelové trouby, kterou tvoří plastová folie, po které voda stéká do patní drenáže a je samospádem odváděna mimo tunel. V druhé fázi pak přijde na řadu armatura výztuže a betonáž definitivního ostění tloušťky 30cm v ražených (resp. 40cm v hloubených) úsecích  do pojízdné formy a dna tunelu, čímž je víceméně stavebně dokončený. Následuje „jen“ instalace technologie, pokládka kolejového svršku, instalace trolejového vedení na stropní konzole a tunelem může jet první vlak. Na to si ale ještě počkáme téměř do konce roku 2012.

Čtěte také  Tunel Ejpovice a další osud Viktorie


7 komentářů

  1. Co říkáte? Poutavě napsaný článek, fotogalerie z míst, kam se jen tak někdo nepodívá…

    Díky moc Koudymu

  2. Tak do budovaného tunelu se člověk běžně nedostane. Pěkné fotky a článek. Koudy má velké + (:::
    Těším se na další reportáže…. díky.

  3. Tedy, to mě fakt baví, moc se mi to líbí. Fotky z ražby super,to mě vždy zajímalo, chtěla jsem to vidět,díky.

  4. Hlavně holinky!Dělám třetí tunel ale takovej bordel co tam má Subtera jsem ještě v žádném neviděl.Velký rozdíl mezi Olbramovickým tunelem a zahradnickým tunelem…..

Komentáře jsou uzavřeny