Nově otevřený úsek z Olbramovic do Bystřice prochází třemi tunely

Dnešek se opět zapíše do historie této trati. V 15.20   hodin byla zprovozněna 1.traťová kolej 4. koridoru – z Olbramovic do Bystřice, třemi novými tunely: Zahradnickým a Tomickými I a II. Původní těleso trati bylo částečně opuštěno, zčásti po rozsáhlých úpravách využito. Prvním vlakem s cestujícími, který po jedenáctidenní výluce vjel na novou tať, byl R649 s odjezdem v 16.59 z Benešova.

 

Stavbě se věnujeme od jejího počátku, přesto si celý úsek projdeme ještě jednou.

 

Olbramovice – Tomice

Olbramovice
Olbramovice

Stanice Olbramovice se opět, již podruhé, prodloužila. Začíná vjezdovými návěstidly Votic a končí až za Zahradnickým tunelem.

Za odjezdovými návěstidly směrem do Benešova je trať rovná, v místě odbočení staré trati se mírným dlouhým obloukem stáčí do 1 044 metrů dlouhého Zahradnického tunelu. Před tunelem končí posunové cesty tzv. označníky, do tunelu se tedy běžně posunovat nebude.
Na obou jeho koncích jsou bezpečnostní kamery s automatickým hlášením rozhlasu při nepovolaném vniknutí osoby. Oba portály jsou nepřetržitě monitorovány, záznam je přenášen  na dispečerské pracoviště. Nedoporučuji procházku do žádného z tunelů.
V tunelu jsou cestová návěstidla L1c, a L2c směrem do Benešova  a S1c, S2c směrem do stanice.
738m od vjezdového portálu je úniková štola. 58 metrů dlouhou štolou a následně 27m hluboukou šachtou s točitým schodištěm se dá dostat na povrch do budovy kruhového půdorysu, na komunikaci nad obcí Zahradnice. Tunel je, stejně jako další dva, v oblouku.

Vjezdová návěstidla Olbramovice a technologická budova

Po dalších 306 metrech opouštíme tunel hlubokým zářezem, na jehož konci je návěstní lávka s vjezdovými návěstidly žst.Olbramovice (1S a 2S) a technologická budova. Tady také končí traťový autoblok (traťové zabezpečovací zařízení) od Benešova.
Oblouk tratě pokračuje až k bývalému napojení staré trati, následuje dlouhá rovina do zastávky Tomice, která nahradila zrušenou dvoukolejnou stanici. Ještě se vrátím o kousek zpět – tam, kde stálo tomické vjezdové návěstidlo byl do elektrifikace v 80.letech kamenný most, který připomínaly už jen pilíře. Levý byl zbourán při stavbě 1.TK, demolice pravého probíhá teď.
Další most prochází rekonstrukcí těsně před zastávkou, nad bývalou silnicí I/3. Jeho rekonstrukce je také jedním z důvodů, proč stavba zdánlivě dlouho trvá. Druhým limitujícím faktorem je stavba nového propustku v Bystřici za bývalým St.1.

Zpět do Tomic. Peron délky 90 metrů je ještě před silničním nadjezdem, zastávka je tedy posunuta oproti původní výpravní budově směrem k Olbramovicím. Přístup je po novém chodníku asi v polovině její délky, hned u příchodu je přístřešek a informační systém sestávající z rozhlasu a LCD tabule.

 

Tomice – Bystřice

Zastávka Tomice

V místě , kde stála tomická výpravní budova opět trať opouští původní stopu a levým obloukem se stáčí do   324 metrů dlouhého tunelu Tomický I, po výjezdu z něj se na několik desítek metrů přiblíží k původní trati a levým obloukem navazuje 258 metrový tunel Tomický II. Za ním je dlouhý a hluboký zářez, následuje vysoký násep přes rokli. Za ní je zatím ještě ve výstavbě nový most přes trať, který umožní přístup ze silnice I/3 do prostoru mezi tunely. K tomu bude využita i část opuštěného tělesa dráhy.
Po několika stovkách metrů trať kříží původní, jejíž upravené těleso znovu využije až od strážních domků před zbouraným silničním mostem za bývalým Hr.Opřetice.
Dlouhou rovinou podél silnice I/3 se dostáváme k Bystřici, kde opět opouštíme před silničním nadjezdem původní stopu, po mírném levém oblouku kolej protíná bývalou montážní základnu a od bývalého St.1 pravým obloukem navazuje na původní stopu.

Bystřice u Benešova
Bystřice u Benešova

 

Nová zastávka Bystřice u Benešova je před výpravní budovou dnes již bývalé žst.Bystřice, tedy na stejném místě jako původní. Stejně jako v Tomicích je zde rozhlas pro cestující a informační LCD tabule. Na rozdíl od Tomic je v Bystřici peron dlouhý 220 metrů, údajně pro případ, že by vznikl požadavek na zastavování rychlíků.

 

Přístupová cesta na nástupiště je výhradně od silnice I/3 po chodníku od podjezdu, přístup od výpravní budovy je ode dneška uzavřen a zakázán!

 

2.TK bude zprovozněna 30.listopadu 2012 a tím bude dokončena stavba Votice-Benešov.

 

V některém z následujících příspěvků se vrátíme do roku 1974, kdy v Tomicích ještě byla mechanická návěstidla a vydáme se po stopách, které ještě donedávna byly viditelné mezi Tomicemi a Bystřicí a které jsem na jaře nafotil. Jako důkaz o svých tvrzeních doložím plán polohy z té doby, který jsem nalezl při likvidaci stanice Tomice.


Fotogalerie vás provede celým úsekem z Olbramovic do Bystřice. Rozdělil jsem ji do dvou menších – Olbramovice až Tomice včetně zastávky, a Tomice až Bystřice.


 

9 komentářů

  1. Díky za super stránky. Jsem odmala fixovaný na vše týkající se železnice a IV. koridor je mi o to milejší, že jsem se chodíval jako malý koukat v Suchdole nad Lužnicí na svištící Vindobonu. Ta rychlost mi tenkrát učarovala (povolená rychlost 100km/hod), stejně tak, jako mě jistě uchvátí stošedesátka na úseku Benešov – Votice. Doufám, že se po dokončení koridoru vrátí expres Vindobona na výhodnější trať Praha – Veselí – Gmünd – Vídeň, místo současného tahání se přes Brno.

  2. Super reportáž, díky. A jen pro úplnost, L1c, a L2c nejsou cesťáky, ale (už) odjezdy.

    Pepa: V čem je trasa přes Velenice výhodnější? Jedině snad o 10% kratší, ale to v kontextu dalších okolností nehraje žádnou roli.

  3. *

    Tady také končí traťový autoblok (traťové zabezpečovací zařízení) od Benešova.

    Mám chápat tak, že není po celém koridoru autoblok?

    • Autoblok jako traťové zabezpečovací zařízení je v tomto úseku tratě (Votice-Praha Hostivař) od vjezdového návěstidla od Benešova v Olbramovicích, po vjezdová návěstidla Prahy Hostivaře.
      Článek se věnuje popisu úseku Olbramovice-Bystřice u Benešova, proto jsem použil spojení „od Benešova“ a nikoli „od Hostivaře“.

  4. jakubsvoboda: Mám-li být přesný, tak není, a to konkrétně v úseku Planá-Doubí, kde autoblok bude až po postavení navazujícího úseku Doubí-Soběslav. V článku popisovaném úseku (Benešov-Olbramovice) je ale autoblok v celé délce. Votice jsou dnes již součást Olbramovic a pak už stavba končí.

  5. Předně díky za pěkný popis aktuální situace. Nejraději bych se ale v čase přenesl do doby plného zdvoukolejnění. Nu což, tři měsíce budu sledovat postup budování druhé koleje.

  6. Skvělé a hezké stránky o tomto koridoru moje nejčastěji pojížděná trať je právě tato 220.

    Pepo Vindobona by se za dva roky měla pravděpodobně vrátit i se Smetanou.

  7. Koudy: No přišlo mi, že je kratší o dost, řekněme tak o 60 – 70 km, tuším ,že takové číslo jsem někde viděl. Ale třeba se pletu. No, nicméně po modernizaci celého IV. koridoru a zastavování jen v několika stanicích v Rakousku bych odhadoval dobu jízdy stejně kratší. Řekněme Praha – Veselí (se zastavením jenom v Benešově a Táboře) za 1:40 hodiny, Veselí – Velenice (se zastavením jenom v Třeboni) za 0:40 hodiny, Velenice – Vídeň za 1:30 hodiny. Dohromady mi to vychází 3:50 minut….?

Komentáře jsou uzavřeny