Sedm střetů vlaku s osobou během dvou dnů – 3 mrtví

Drážní inspekce v letošním roce eviduje již 204 střetů vlaku s osobou. Při těchto nehodách dosud zahynulo 148 lidí. Jenom během uplynulého víkendu vzrostl počet střetů o sedm a počet usmrcených o tři.

Rok 2011 se vyznačoval historicky nejvyšší počtem střetů vlaku s osobou i celkovým počtem usmrcených při těchto nehodách. Tento rekord však může být v letošním roce překonán, což naznačují aktuální statistiky Drážní inspekce. V roce 2012 se na železnici událo již 205 střetů vlaku s osobou, což je o 4 % více než vezmiňovaném roce 2011. Jen nepatrně (o necelé 1,5 %) klesl v letošním roce počet usmrcených, naproti tomu však o více než 14 % vzrostl počet zraněných.

Graf vývojestřetnutí střetu vlaku s osobou

Dvou stou nehodu zaznamenala Drážní inspekce o uplynulém víkendu, kdy se během dvou dnů odehrálo dokonce sedm střetů vlaku s osobou, při kterých byli usmrceni tři lidé a další čtyři byli zraněni. Takový počet střetu vlaku osobou během jednoho víkendu zaznamenala Drážní inspekce v posledních letech vůbec poprvé.

Z dlouhodobých statistik Drážní inspekce dále vyplývá, že počet střetů vlaku s blížícím se koncem roku stoupá, a proto bychom chtěli upozornit na zvýšené riziko vzniku těchto nehod v následujících měsících a zároveň bychom chtěli apelovat na všechny, aby dbali zvýšené bezpečnosti při pohybu v okolí železnice.

 

Graf vývojestřetnutí střetu vlaku s osobou

Střet vlaku s osobou je druhem mimořádné události s nejvážnějšími následky na zdraví. Ve většině případů dochází k těmto nehodám na místech, která jsou ze zákona veřejnosti nepřístupná. Lidé si často plně neuvědomují, jaké nebezpečí jim na železnici hrozí, pokud nebudou dodržovat platné právní předpisy, a riskují svůj život nezodpovědným chováním.

Čtěte také  Nehody v minulosti - Říčany 1916

Veřejnosti přístupná místa

Drážní inspekce neustále upozorňuje na nebezpečí, které vzniká v souvislosti s pohybem v blízkosti železnice, a dodává, že zastavit mnohatunové kolosy na několika málo metrech je nemožné. Brzdná dráha vlaku může být až jeden kilometr a rozpoznat pohybující se osobu na takovou vzdálenost je pro strojvedoucí i za ideálních podmínek téměř nemožné. Již v minulosti připravila Drážní inspekce řadu preventivních kampaní, aby varovala dospělé i děti před riziky, které jim hrozí. V roce 2009 vydala DVD s filmem Hazardéry železnice zabíjí, který názorně ukazuje reálná nebezpečí. V roce 2008 také všechny základní školy obdržely nástěnný obraz s názvem Hurá na cesty, pracovní sešity a pomůcky pro děti 2. tříd, které se tak hravou formou učily bezpečnému cestování vlakem a chování poblíž kolejí. O rok dříve v létě Drážní inspekce varovala občanytématickými billboardy před nezodpovědným chováním, ještě na jaře téhož roku pak připravilavědomostně-bezpečnostní soutěž pro děti v dětském časopisu Hurá. Všechny kampaně jsou ke stažení na webu DI (www.dicr.cz).

Drážní inspekce je státní instituce, která odborně zjišťuje příčiny mimořádných událostí (nehod) a vykonává preventivní státní dozor na dráhách. Jako vyšetřovací orgán je nezávislá na všech státních institucích a jakémkoli provozovateli drah a drážní dopravy. Drážní inspekce se při své činnosti řídí zákonem č. 266/1994 Sb., o dráhách, příslušnými prováděcími vyhláškami a Směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2004/49/ES.

 

V Praze dne 8. 10. 2012

Mgr. Martin Drápal, v.r.

mluvčí Drážní inspekce


 

Zdroj: tisková zpráva DI