20 let integrace železnice v Praze: Přes 100 000 cestujících denně

 

1. října 1992 začaly Československé státní dráhy uznávat v některých vlacích na části území hl. m. Prahy předplatní jízdenky MHD. Začala se tak psát historie integrované dopravy v Praze a okolí.. Po dvaceti letech přepraví železnice po Praze denně více než 100 000 cestujících, z nichž cca 70 % jezdí na jízdní doklady Pražské integrované dopravy (PID). V průměrný pracovní den cestovalo vlaky PID v Praze letos v březnu 103 284 cestujících.

 

Od prvních nesmělých počátků integrace železnice do městské dopravy v Praze uplynulo přesně dvacet let. Za tu dobu byla zapojena veškerá regionální železnice i některé dálkové vlaky na území Prahy, na všech železničních stanicích a zastávkách byly instalovány označovače jízdenek PID a integrovaná doprava se rozšířila do okruhu cca 30 km kolem Prahy. Postupně narůstal nejen počet nabízených vlaků, ale rostl také počet cestujících i podíl jízdních dokladů PID ze všech prodaných jízdenek.

 

Stále se zvyšuje počet vlaků, které v rámci PID jezdí, dnes jich je v pracovní dny už806 na 30 linkách „S“, které křižují hlavní tratě v intervalech 10-15 minut ve špičkách, mimo špičky jsou intervaly zpravidla 30 minut. Na území Prahy se nachází 44železničních stanic a zastávek, celkem jich je v PID zapojeno 222, z toho 108 plně integrovaných (lze cestovat i na jízdenky PID pro jednotlivou jízdu). Železnice se stala samozřejmou součástí městské dopravy v Praze a pro některé okrajové části Prahy i hlavním způsobem cesty do centra (Radotín, Uhříněves nebo Klánovice).

 

Rok od roku se zlepšuje přesnost vlaků v rámci PID – letos v prvním pololetí jelo včas95,6 % spojů. 64 % všech pražských vlaků je bezbariérových.

 

Většinu spojení zajišťují klimatizované nízkopodlažní CityElefanty (v Praze a okolí jich jezdí už 71), na neelektrifikovaných tratích pak přibývá Regionov. Výročí 20 let integrace železnice v PID si připomíná také CityElefant 471.011, který je oblečen do barev PID.

 

Železnici v Praze čeká zásadní proměna, která povede ke vzniku skutečně rychlé městské železnice po vzoru velkých evropských aglomerací (S-Bahn v Německu, Rakousku a Švýcarsku nebo RER ve Francii). V plánu je další modernizace a zvýšení kapacity klíčových železničních tratí (např. směr Beroun, Benešov, Lysá nad Labem nebo Kladno) a výstavba nových železničních zastávek (např. Podbaba, Kačerov nebo Zahradní Město). Počítá se také s napojením Letiště Václava Havla na centrum Prahy právě pomocí železnice. Využití železnice zvýší také uvažované propojení systémů veřejné dopravy Prahy a Středočeského kraje.

 

Zdroj: České dráhy