4.koridor na jihu Čech

Jakožto rozený Jihočech a příznivce železniční dopravy jsem i já s napětím očekával, kdy se v našem kraji rozběhne stavba 4.železničního koridoru. Již delší dobu bylo víceméně známo, že se bude s největší pravděpodobností jednat o 11km dlouhý úsek Tábor-Doubí, který byl s přípravami projektové dokumentace a dalších potřebných náležitostí nejdále.

Pokud zmíněný úsek Doubí-Tábor neznáte, pokusím se Vám jej trochu přiblížit. Jedná se o část tratě České Budějovice-Tábor-Benešov u Prahy. Úsek je jednokolejný, elektrifikovaný střídavou jednofázovou napájecí soustavou 25kV 50Hz. Poměrně hustou dopravu na trati tvoří rychlíky Praha-Č.Budějovice, osobní a spěšně vlaky Tábor-Veselí/Lužnicí-České Budějovice a také několik párů nákladních vlaků.

Při jízdě ve směru od Č. Budějovic začínáme v zastávce Doubí u Tábora, která však z důvodu budoucího jiného trasování navazujícího úseku Doubí-Soběslav není do stavby zahrnuta. Bezprostředně za zastávkou následuje podjezd pod silnicí E55 a za ním začátek stavby. Trať pokračuje přímým úsekem v souběhu s E55(vlevo) lesním úsekem okolo rybníku Hejtman až do stanice Planá nad Lužnicí. Planá má 4 dopravní koleje a do stanice je také napojena vlečka do Silonu a Kovosvitu. Na obou zhlavích trať kříží silnice, oba přejezdy jsou stále ještě kryty mechanickými závorami.

Po projetí dalšího poměrně rovného úseku se blížíme k zastávce a hradlu Sezimovo Ústí. Několik stovek metrů za zastávkou trať překonává na vysokém náspu a mostem údolí Kozského potoka. Zanedlouho jsou již vidět první paneláky v Táboře. Projíždíme v blízkosti obchodní zóny (v místech budoucí zastávky Tábor-Čápův Dvůr), mostem trať překoná u hřbitova obchvat Tábora a na náspu v poměrně stísněných podmínkách prochází okolo zahrádkářské kolonie. To již míjíme vjezdové návěstidlo a přes tzv. Černé mosty vjíždíme okolo lokomotivního depa (po pravé straně) do stanice. Tím také končí popisovaný úsek.

A nyní se vraťme ke stavbě. Byla snaha zahájit ji ještě v kalendářním roce 2006, nicméně se koncem minulého roku nic viditelného neudálo. Jednou ten „slavný“ den ale přijít musel. Milníkem pro mne je 19. únor 2007. Tehdy byla totiž zavedena bezpečností pomalá jízda 50km/h v úseku vymezeném přibližně podjezdem tratě pod silnicí E55 u Doubí na straně jedné a vjezdovým návěstidlem do Plané na straně druhé. To již samo o sobě dávalo tušit, že by se mohlo konečně začít něco na první pohled viditelného dít.

A také že ano. V prvních dnech v okolí tratě pracovalo několik skupinek dělníků na likvidaci keřů, křovisek a náletů. Navíc bylo potřeba získat místo pro budoucí druhou traťovou kolej (vpravo při jízdě od Budějovic), takže byl též vykácen pás stromů v lese u trati.

Následovalo spalování nebo drcení drobnějších kusů dřevin a odvoz větších kmenů. Na přelomu února a března byla pomalá jízda rozšířena až po vjezdové návěstidlo do Tábora, přičemž logicky práce se podle stejného scénáře rozběhly i na této části tratě. Doslova před očima začal postupně mizet svah nad tratí nedaleko předvěsti do Plané, v polovině března z něj již zbývá v podstatě jen skalnatá část.

A jsme v současnosti, co nás čeká v budoucnu? Jak již asi víte, na období 27.3.-3.4. je naplánována nepřetržitá výluka. Během ní by mělo dojít např. k vložení výhybky do traťové koleje na místě, kde u budoucí odb. Doubí bude jednokolejná trať přecházet ve dvojkolejnou. Pokračovat určitě budou práce na železničním tělese a spodku, navazovat budou denní výluky. Zhruba na květen je plánována opět nepřetržitá výluka. Předpokládá se, že koncem roku 2007 v novém grafikonu se již bude moci jezdit po nové 2.TK v celé délce, tzn. odb. Doubí – Tábor.

Na závěr několik fotek, řazeno ve směru od Roudné-Doubí k Táboru

Původní stav – podzim 2006

26.2.2007

6.3.2007

9.3.2007

12.3.2007

16.3.2007