Dráhy letos vrátí na koleje legendární Stříbrný šíp

Modry sip 02

Modry sip 01

(převzato z e-15.cz, autor: Jan Šindelář)

Nejen novými vlaky je živa česká železnice. Na významnou událost se letos mohou naopak těšit příznivci železniční historie. České dráhy v říjnu vrátí na koleje legendární motorový vůz s označením M 260.001, přezdívaný Stříbrný šíp.

Nejdříve se proto uvažovalo o osazení motorů Tatra, nakonec se ale opraváři rozhodli pro jabloneckou značku Tedom, jejíž motory pohánějí například Regionovy. Obnova interiéru (z velké části jde o novou výrobu) se děje hlavně na základě dobových fotografií. Náklady na rekonstrukci budou zhruba 20 milionů korun.

V roce 1938 jej pouze v jediném exempláři vyrobili v ČKD ve spolupráci s firmou Praga. Dalšímu vývoji zabránila válka a samotný vlak, který při zkouškách v roce 1939 dosáhl rychlosti 130 kilometrů v hodině, v běžném provozu spíše příštipkařil.

Definitivně byl odstaven v roce 1953, od té doby a za výrazné pomoci nenechavců chátral. V 90. letech se ho ujalo železniční muzeum v Lužné u Rakovníka, následně byl umístěn v depozitáři v Chomutově. Odsud putoval za pomoci nehodového vlaku do dílen DPOV v Nymburku, kde nyní prochází kompletní obnovou. Z vozu se totiž fakticky zachovala pouze skříň, podvozek a některé ovládací prvky. Původní motory dlouhá léta sloužily jako záložní zdroje energie v Karlínském divadle, po povodních v roce 2002 se ale po nich slehla zem.

Nejdříve se proto uvažovalo o osazení motorů Tatra, nakonec se ale opraváři rozhodli pro jabloneckou značku Tedom, jejíž motory pohánějí například Regionovy. Obnova interiéru (z velké části jde o novou výrobu) se děje hlavně na základě dobových fotografií. Náklady na rekonstrukci budou zhruba 20 milionů korun.

„M 260.001 je nejluxusnějším a architektonicky nejzajímavějším motorovým vozem, který kdy ČKD Praha vyrobilo. Je majetkem Českých drah a po renovaci bude využíván k hvězdicovým jízdám kolem Prahy a na objednávku cestovních kanceláří pro jízdy po našich krásných tratích a zajímavých koutech naší vlasti,“ sdělil serveru E15.cz přednosta depa historických vozidel v Lužné Jindřich Rachota.

ODKAZ
Perličky z historie

Vznik, technický popis, zkoušky a provoz M 260.0 na prototypy.cz:
ODKAZ ZDE


Upozorni mě
Upozornit na
guest
0 Komentářů
Komentáře v textu příspěvku
Přečíst všechny komentáře