Nehody v minulosti – Senohraby 1947

Projekt ŘSD Praha z roku 1909 počítal s prodloužením výpravní budovy formou přízemní přístavby. Nebyl však realizován.

Tragická nehoda v Senohrabech, jež se stala na podzim roku 1947 ve vzpomínkách těch, co ji zažili a posléze i zapsali do pamětní knihy zdejší stanice :

1947 – rok velkých úprav a oprav na železnici. V květnu byla provedena rekonstrukce benešovského zhlaví, jež bylo přizpůsobeno dvoukolejnému provozu.

V létě stoupl osobní provoz o nedělích. Zvláštní výletní vlak, který jezdil z Prahy do Senohrab byl obsazen plně celou sezonu.

Dne 29.září 1947 začala výluka levé traťové koleje Čerčany – Senohraby, která trvala do 30.října. Účelem byla výměna železničního svršku v délce 2 km. V době této výluky, kdy se jezdilo v úseku Čerčany – Senohraby po pravé koleji, stalo se dne 12.října 1947 ve 21.34 hod. ve stanici Senohraby železniční neštěstí, které si vyžádalo celkem 8 obětí na lidských životech a dalších 25 lidí bylo zraněno.

Nehoda vznikla takto : na koleji č.2 stál již přes hodinu nákladní vlak č.7518, ložený uhlím, který pro svou délku musel být rozdělen. Samovolným uvolněním brzd se dal do pohybu právě v tom okamžiku, když osobní vlak č.1613 přejížděl výměnu č.4, aby po 4.koleji projel. Srážka nastala přesně na této výměně. Kromě následků výše uvedených byly poškozeny stroje obou vlaků, služební vozy, jeden osobní a jeden nákladní vůz. Trať byla přerušena od 21.34 dne 12.října.1947 do 10.00 hod. dne 13.října 1947. Doprava po dobu přerušení provozu byla udržována přestupováním. Záchranných prací se kromě čety pracovního vlaku zúčastnili ještě všichni lékaři z okolí a mnoho dobrovolně se přihlásivších lidí.

Byli jsme svědkem neštěstí, které zanechalo v každém z nás velké stopy. Od té doby chápeme své povinnosti ještě s větší opravdovostí a u vědomí velké odpovědnosti, kterou jsme vázáni těm, kteří nám svěřují své cenné životy.

Sepsal : přednosta stanice, vrchní adjunkt František Zídka
Zpracoval : adjunkt Jaroslav Škvor

Takto vypadalo benešovské zhlaví žst.Senohraby v roce 1947. Tato jeho podoba pocházela z přestavby stanice, navržené v roce 1913 v rámci příprav převedení provozu z levostranného na pravostranný. Vzhledem k vypuknutí I.světové války se tento projekt realizoval v rozmezí let 1919-23, tj. ve stejné době, kdy byla k výpravní budově přistavěna dlouhá dřevěná letní čekárna. V plánu bylo i zvýšení obou křídel o jedno patro - k tomu však nedošlo.
Senohraby v roce 1947

V pamětní knize železniční stanice Praha-Vršovice se pak dočteme :

12.října 1947 vypravili jsme pomocný vlak do Senohrab ve 2 sledech s naším záchranným sborem a lékaři (srážka vlaku 1613 s vlakem 7518 v Senohrabech : 7 mrtvých, 43 zraněných).

V roce velkého sucha a neúrody tato nehoda velmi otřásla „ajznboňáckým“ světem –  zmínku najdeme i v pamětní knize táborské stanice – víceméně i proto, že účastníkem nehody byl „fíra“ z táborského depa :

12.října 1947 – velké železniční neštěstí v Senohrabech.
Ve stanici stál rozdělený vlak 7518. Z neznámé příčiny se dala přední část do pohybu a na benešovském zhlaví se střetla s vjíždějícím vlakem 1613. V troskách obou vlaků je 6 mrtvých a 42 raněných. Na vlaku 7518 je táborský strojvedoucí Limburský. V tuto dobu byl v úseku Senohraby – Čerčany jednokolejný provoz.

Jak patrno, počty mrtvých i raněných se v jednotlivých zápisech poměrně rozcházejí, což je především způsobeno tím, že zápisy do pamětních knih se buď pořizovaly ihned anebo zpravidla na konci kalendářního roku a paměť – jak už to tak bývá – je krátká 🙂

Oficiální tisková zpráva hovoří jasně, je však otázkou, jak záhy po neštěstí vyšla :

Senohraby – železniční neštěstí. Nákladní vlak, který se dal dosud z nezjištěných důvodů do pohybu směrem k Pyšelům k výhybce nedaleko silničního přejezdu přes trať u nádraží v Senohrabech, narazil na příjíždějící vlak asi 150 metrů od nádraží. Při srážce bylo 5 lidí zabito a 40 zraněno.

Projekt ŘSD Praha z roku 1909 počítal s prodloužením výpravní budovy formou přízemní přístavby. Nebyl však realizován.
Projekt ŘSD Praha z roku 1909 počítal s prodloužením výpravní budovy formou přízemní přístavby. Nebyl však realizován.

 

ODKAZ
O (zničených) mostech českovelenického nádraží

 

Zdroje :

Národní archiv Praha – fond Sbírka staničních kronik (NAD 814): 

  • žst. Senohraby (inv.č.1044, ka.48), 
  • žst. Tábor (inv.č.1164, ka.52), 
  • žst. Praha-Vršovice (inv.č.940, ka.44).

Národní archiv Praha – fond Generální inspekce Rakouských drah Vídeň (NAD 344) – ka. 615

Archiv ČD Praha Libeň – fond ŘSD Praha

Mojmír Krejčiřík – Česká nádraží IV. (Vydavatelství dopravní literatury 2013)

Fotografie : Bohuslav Parbus / ČTK (internetová fotobanka), snímky byly uveřejněny také zde: 
http://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=2297165


 

 

Upozorni mě
Upozornit na
guest
0 Komentářů
Komentáře v textu příspěvku
Přečíst všechny komentáře