Chotoviny – Sudoměřice. Popis stávajícího stavu tratě před zahájením stavby

P1010158

V předchozím příspěvku jsme si přiblížili současný (před stavbou koridoru) stav traťového úseku z Tábora do Chotovin. Protože stavba bude probíhat z Tábora do Sudoměřic, zbývá nám navštívit i druhou část, Chotoviny – Sudoměřice u Tábora.

V Chotovinách pár metrů za výpravní budovou kříží kolejiště přejezd s mechanickými závorami, obsluhovanými ze stavědla St.2, které je asi 50m za přejezdem. Za poslední výhybkou, č.15 se kolej po krátké rovince stáčí vpravo k vjezdovému návěstidlu „S“ od Sudoměřic.

Následuje klenutý kamenný most v havarijním stavu, nad nímž stojí obývaný bývalý strážní domek. Asi po 120m, stále v pravém oblouku,  míjíme opakovací předvěst od Sudoměřic, „OPř.S“, oblouk se mění na levý a po necelých 300m trať kříží další přejezd.

Na okraji lesa projedeme kolem předvěsti „Př.S“ chotovinského vjezdového návěstidla a na konci lesíka pod tratí podchází cesta pod rekonstruovaným kamenným podjezdem.

Dostáváme se k velké novostavbě na tomto úseku, kde dálnice D3 po mostě přibližně v km 92 překonává zářez trati. Hlavní silnice I/3 z Prahy do Českých Budějovic vedla po mostě, který je od dálničního vzdálen necelých 400m a před nímž nacházím základ oddílového návěstidla „Lo“ dnes již zrušeného Hr.Moraveč. Těsně za mostem i základ návěstidla „So“, u obou zůstaly v koleji stojánky anulačních souborů zabezpečovacího zařízení.  Nad hlubokým zářezem mezi stromy prosvítá vysoká budova bývalého Hr.Moraveč.

Tento úsek trati ale není nijak starý. Původně trať vedla delším obloukem více na západ. V 80.letech 20.století bylo v rámci předelektrifikačních úprav rozhodnuto, že bude zrušen přejezd na silnici I/3, která začínala být velmi frekventovaná. Přejezd byl navíc ve směru od Benešova pod horizontem ve velkém spádu silnice. Byl typu SSSR a měl jednu zvláštnost: nad přejezdem v místě, kde se silnice lomila do spádu a kde je dnes zářez nové trati, byl předsunutý výstražník.

K přejezdu na Moravči se váže historka:
Bývalý návěstní mistr byl na přejezdu na údržbě v srpnu 1968. Po silnici projížděla sovětská vojenská kolona „osvoboditelů“ a v té době začal přejezd blikat, houkat a závory se zavřely. Sovětský důstojník  to pojal jako sabotáž a na pana Pařízka dal namířit kulomet s tím, že musí závory otevřít. Šlo o život a situaci zachránil projíždějící vlak.

Bylo postaveno i nové Hr.Moraveč (původní vechtr stojí na svém místě a je obývaný), které však mělo jepičí život a s grafikonem 1994/95 bylo zrušeno.

Na následujících třech výřezech z mapy je vidět původní a nová trasa trati a na posledním v překrytí obě k porovnání.

Takže jsme prošli „novým“ zářezem až na okraj lesa, kde nalézám jak základ světelné předvěsti nového Hr.Moraveč, tak po pár metrech i základ mechanické předvěsti původního hradla.

Za sudoměřickou předvěstí „Př.L“ vpravo u kolejí je studna s pumpou, sloužící  bývalému strážnímu domku nad tratí. Další domek je po několika desítkách metrů opět vpravo. U plotu tohoto domku jsem marně hledal základ bývalé mechanické předvěsti vjezdového návěstidla. Byla elektricky osvětlována ze Sudoměřic a díky tomuto osvětlení měla paní, obývající domek, elektřinu alespoň na základní svícení. 80. léta 20. století ve strážních domcích nebyl žádný med. Dnes má na střeše solární panel.

Po mostě přes bývalou silnici I/3 docházím k dvouramennému vjezdovému návěstidlu, kolem St.1 přes z něj obsluhovaných závor k výpravní budově. Ta pochází z roku 1871, do roku 1888 byla ve vyšším křídle vodárenská nádrž.

Za St.2 kolej vede po mostě, který tvoří hranici Středočeského a Jihočeského kraje dál k dvouramennému vjezdovému návěstidlu od Střezimíře.

Žst. Sudoměřice je vybavena elektromechanickým staničním zabezpečovacím zařízením se závislými stavědly, mechanickými přestavníky a závorníky, odjezdová návěstidla na obou zhlavích jsou mechanická, skupinová. Obě vjezdová návěstidla mechanická dvouramenná se světelnými předvěstmi. Nebýt těch světelných návěstidel a zavedené elektřiny na stavědlech, měli bychom krásnou starou stanici na hlavním tahu.

Fotografie jsem rozdělil do dvou galerií. Úsek Chotoviny-Sudoměřice pochází ze září 2012, Sudoměřice navštívil Simba v  březnu 2010.  Video je natočeno v únoru 2013.

Chotoviny-Sudoměřice (traťový úsek)

Sudoměřice u Tábora