Úsek Chotoviny – Sudoměřice: Jak bude vypadat?

Stavba trati Tábor – Sudoměřice se blíží. To již víme z novin, televize atp., kde se píše o „megaakci“, „superstavbě“, „velkolepé akci“… Ovšem co se postaví a jak to bude vypadat? Bude to opravdu tak velkolepé, jak média uvádí? Na tyto otázky se pokusím odpovědět v následujícím článku.

Mezi Táborem a Chotovinami povede trať ve stávající stopě, budou provedeny jen ty nejnutnější úpravy (zdvoukolejnění, nové TV, oprava propustků…) To zajímavé začíná až v Chotovinách. Začneme tedy tam.

Chotovinské nádraží bude kompletně přestaveno. Vznikne zde jedno ostrovní nástupiště a jedno klasické u výpravní budovy. Odtud stávající trať odbočuje vpravo, ta nová krátkým obloukem vlevo. Po asi 150 metrech se dostává na násep, po kterém pokračuje až k velkému mostu délky cca. 100 metrů přes dálnici D3 a vpravo stáčející se estakádě délky cca. 450 metrů přes údolí. Jdeme dále zhruba půl kilometru k místu, kde se koridor již v zářezu kříží se stávající tratí (u Hr. Moraveč) a podjíždí nově postavený most silnice 603 (bývalá E55). Protože nové koleje povedou téměř rovnobězně se stávající silnicí a most by tak téměř nepřipadal v úvahu, budou muset stavbaři udělat silniční přeložku, která bohužel povede přes budovu hradla.

Nová trať se po boku té staré dostává ze zářezu opět na násep, po překonání potoku již míří ke kopci, který stará trať obchází a pod kterým vznikne 430 metrů dlouhý Sudoměřický tunel, (nepočítáme-li splavnění Vltavy a jiné „tunely“) první v Jihočeském kraji. Pokud kopec přejdeme, vidíme již vjezdové návěstidlo žst. Sudoměřice. Koleje tu opět kříží silnici, kde vznikne její druhá přeložka (do místa trati dnešní) . V tomto prostoru se obě tratě opět spojí a pokračují v téměř shodné poloze až do nádraží Sudoměřice, které bude přestavěno na zastávku.

[nggallery id=18 template=dop-thumbnail-gallery]

Zdroje: vlastní zjištění, oficiální web 4.koridoru

8 komentářů

  1. Moc děkuji za velmi zajimavý článek a hlavně za zákresy do obrázků. Škoda, že to autor pokazil trapnou poznámkou o splavnění Vltay.

    • Mě se tam ta poznámka zase líbí. Kdyby autor komentáře veděl, co já… A berte to s nadsázkou 😉

  2. a ví se jak bude řešeno křížení staré a nové trati? Jaká bude vůbec výšková úroveň toho křížení? Neočekával bych, že tam vyroste nový most. Ale třeba jestli se dá to během výluky na 14 dní tak v pohodě zasypat, aby se na to daly naháhnout nový koleje. Nebo tam bude mostní provizórium pro jednu kolej či nějaké jiné dočasné řešení? Přeci jenom je to větší oříšek ´, než když se stará a nová trať kříží úrovňově

    • Křížení bude přibližně ve stejné výšce, most tu rozhodně nevznikne.

  3. Dobrý den, trať mezi Chotovinami a Sudoměřicemi vedla původně kolem strážního domku (hradlo Moraveč, jestli to píšu správně). Později byla přeložena více na sever a trať více „narovnána“, teď bude přeložena znovu. Nevíte, prosím, kdy došlo k prvnímu přeložení trati, po kterém už strážní domek nestál u kolejí? Děkuji. Luis

    • Přesný rok nevím, ale dá se odvodit. Byl jsem u toho, takže to muselo být po roce 1984, kdy jsem přišel z vojny. A muselo to být dříve, než proběhla elektrifikace. Takže bych řekl roky 1985-86. Odpovídá tomu i to, že nové hradlo bylo v provozu 10 let a služba byla ukončena s grafikonem 1995-96.
      Na konci tohoto článku jsou dvě fotomapy – jedna ještě se starou tratí, druhá je montáž staré trati a stavu po přeložení.

      • První přeložka byla zprovozněna 1.10.1987, určitě rovnou s připraveným trakčním vedením, které
        začalo svému účelu sloužit koncem května 1988. Elektrifikace úseku Tábor – Benešov probíhal postupně v letech 1985 – 1988, ale nikoli souvisle, nýbrž na přeskáčku. V květnu 1985 jsou doloženy první sloupy trakčního vedení v Chotovinách, v květnu 1986 doložena natažená trolej z Benešova do Olbramovic, v prosinci 1986 je doložena trolej ve Střezimíři, Mezně a Sudoměřicích.
        Na úseku Chotoviny – Sudoměřice se trolej objevila jako poslední.

Komentáře jsou uzavřeny