Úsek Chotoviny – Sudoměřice: Jak bude vypadat?

Stavba trati Tábor – Sudoměřice se blíží. To již víme z novin, televize atp., kde se píše o „megaakci“, „superstavbě“, „velkolepé akci“… Ovšem co se postaví a jak to bude vypadat? Bude to opravdu tak velkolepé, jak média uvádí? Na tyto otázky se pokusím odpovědět v následujícím článku.

Mezi Táborem a Chotovinami povede trať ve stávající stopě, budou provedeny jen ty nejnutnější úpravy (zdvoukolejnění, nové TV, oprava propustků…) To zajímavé začíná až v Chotovinách. Začneme tedy tam.

Chotovinské nádraží bude kompletně přestaveno. Vznikne zde jedno ostrovní nástupiště a jedno klasické u výpravní budovy. Odtud stávající trať odbočuje vpravo, ta nová krátkým obloukem vlevo. Po asi 150 metrech se dostává na násep, po kterém pokračuje až k velkému mostu délky cca. 100 metrů přes dálnici D3 a vpravo stáčející se estakádě délky cca. 450 metrů přes údolí. Jdeme dále zhruba půl kilometru k místu, kde se koridor již v zářezu kříží se stávající tratí (u Hr. Moraveč) a podjíždí nově postavený most silnice 603 (bývalá E55). Protože nové koleje povedou téměř rovnobězně se stávající silnicí a most by tak téměř nepřipadal v úvahu, budou muset stavbaři udělat silniční přeložku, která bohužel povede přes budovu hradla.

Čtěte také  Chotoviny - Sudoměřice: opuštěné těleso původní trati

Nová trať se po boku té staré dostává ze zářezu opět na násep, po překonání potoku již míří ke kopci, který stará trať obchází a pod kterým vznikne 430 metrů dlouhý Sudoměřický tunel, (nepočítáme-li splavnění Vltavy a jiné „tunely“) první v Jihočeském kraji. Pokud kopec přejdeme, vidíme již vjezdové návěstidlo žst. Sudoměřice. Koleje tu opět kříží silnici, kde vznikne její druhá přeložka (do místa trati dnešní) . V tomto prostoru se obě tratě opět spojí a pokračují v téměř shodné poloze až do nádraží Sudoměřice, které bude přestavěno na zastávku.

[nggallery id=18 template=dop-thumbnail-gallery]

Zdroje: vlastní zjištění, oficiální web 4.koridoru

8 komentářů

  1. Moc děkuji za velmi zajimavý článek a hlavně za zákresy do obrázků. Škoda, že to autor pokazil trapnou poznámkou o splavnění Vltay.

    • Mě se tam ta poznámka zase líbí. Kdyby autor komentáře veděl, co já… A berte to s nadsázkou 😉

  2. a ví se jak bude řešeno křížení staré a nové trati? Jaká bude vůbec výšková úroveň toho křížení? Neočekával bych, že tam vyroste nový most. Ale třeba jestli se dá to během výluky na 14 dní tak v pohodě zasypat, aby se na to daly naháhnout nový koleje. Nebo tam bude mostní provizórium pro jednu kolej či nějaké jiné dočasné řešení? Přeci jenom je to větší oříšek ´, než když se stará a nová trať kříží úrovňově

    • Křížení bude přibližně ve stejné výšce, most tu rozhodně nevznikne.

  3. Dobrý den, trať mezi Chotovinami a Sudoměřicemi vedla původně kolem strážního domku (hradlo Moraveč, jestli to píšu správně). Později byla přeložena více na sever a trať více „narovnána“, teď bude přeložena znovu. Nevíte, prosím, kdy došlo k prvnímu přeložení trati, po kterém už strážní domek nestál u kolejí? Děkuji. Luis

    • Přesný rok nevím, ale dá se odvodit. Byl jsem u toho, takže to muselo být po roce 1984, kdy jsem přišel z vojny. A muselo to být dříve, než proběhla elektrifikace. Takže bych řekl roky 1985-86. Odpovídá tomu i to, že nové hradlo bylo v provozu 10 let a služba byla ukončena s grafikonem 1995-96.
      Na konci tohoto článku jsou dvě fotomapy – jedna ještě se starou tratí, druhá je montáž staré trati a stavu po přeložení.

      • První přeložka byla zprovozněna 1.10.1987, určitě rovnou s připraveným trakčním vedením, které
        začalo svému účelu sloužit koncem května 1988. Elektrifikace úseku Tábor – Benešov probíhal postupně v letech 1985 – 1988, ale nikoli souvisle, nýbrž na přeskáčku. V květnu 1985 jsou doloženy první sloupy trakčního vedení v Chotovinách, v květnu 1986 doložena natažená trolej z Benešova do Olbramovic, v prosinci 1986 je doložena trolej ve Střezimíři, Mezně a Sudoměřicích.
        Na úseku Chotoviny – Sudoměřice se trolej objevila jako poslední.

Komentáře jsou uzavřeny.