Konec „mechanik“ v Sepekově se přiblížil

Správa železnic uveřejnila dne 5. května 2020 veřejnou zakázku s poněkud krkolomným a dlouhým názvem „Výstavba PZS v km 7,372 trati Tábor – Písek“; „Zvýšení bezpečnosti na přejezdech v traťovém úseku Božejovice – Milevsko“; „Zvýšení bezpečnosti na přejezdu v km 23,340 Tábor – Písek a rekonstrukce zastávky Sepekov“ s ukončením podání nabídek 28. května 2020.

Přiblížil se tak čas ukončení činnosti závorářského stanoviště na zastávce s nákladištěm Sepekov. A s tím i konec obsluhy a fyzické existence mechanických závor zdejšího přejezdu silnice třetí třídy. Mechanické, v místě ovládané závory nahradí nové světelné přejezdové zabezpečovací zařízení s celými závorami PZS 3ZBI, ovládané počítači náprav; opravou projde i přejezdová konstrukce. Rekonstrukce se dočká také budova a osvětlení zastávky. V budově zastávky bude umístěno technologické zázemí přejezdu a budou odtud napájeny další dva další blízké přejezdy, které budou rovněž rekonstruovány (v rámci navazující stavby „Zvýšení bezpečnosti na přejezdech v traťovém úseku Božejovice – Milevsko“. Jedná se o přejezdy P6253 a P6255 v km 23,011 a 23,969).

Na zastávce bude vybudováno nové nástupiště délky 90 m. Bude provedena rekonstrukce železničního svršku v délce 250 m. Nákladiště bude zrušeno bez náhrady, zůstane zde pouze zastávka (tím dojde i ke zrušení mechanických návěstidel a jejich předvěstí).

Současný stav zastávky s nákladištěm a závorářského stanoviště Sepekov

Nákladiště a závorářské stanoviště Sepekov leží v km 23,316 jednokolejné trati regionální dráhy č. 201 Tábor – Písek. Nákladiště má odbočnou manipulační kolej č. 2 v délce 67 m, u které je boční rampa.

Zabezpečovací zařízení je 1. kategorie – mechanické bez závislosti na traťovém zabezpečovacím zařízení. Stavědlový přístroj se skládá z pákového stojanu a závěrové skříně. Na pákovém stojanu jsou stavěcí páky pro ovládání krycích mechanických návěstidel Lk a Sk, mechanických předvěstí krycích návěstidel PřLk a PřSk a závorníku ručně přestavovaných výhybek č. 1 a 2. V závěrové skříni jsou kolejové závěrníky zástrčkového zámku klíče „Nz Sepekov“ a závorníkové páky Z1/2.

Umístění krycích návěstidel a jejich předvěstí

  • PřLk – km 22,046
  • Lk – km 22,760
  • Sk – km 23,845
  • PřSk – km 24,523 (návěstidla se neosvětlují, neboť je na nich použit reflexní materiál)

Závorář Zv Sepekov obsluhuje přejezdové mechanické zařízení PZM2 v km 23,340 (počet otáček 14) v místě ze stanoviště vedle budovy zastávky u pohonu závor (přejezd  P6254 silnice III/10549). Výhybky č. 1 a 2 jsou přestavovány ručně.

Zastávka Sepekov má zděnou čekárnu pro cestující a vnější panelové nástupiště v délce 83 m s výškou 250 mm nad temenem kolejnice.

 

ODKAZ
Rozšíření odstavných kapacit železničního uzlu Praha – lokalita Malletova

Rozhovor z roku 2017 s tehdejší sepekovskou závorářkou Janou Šmejkalovou si můžete (znovu) přečíst zde.

Trať č. 201 ve fotografiích si lze prohlédnout zde.

Video


 

Upozorni mě
Upozornit na
guest
3 Komentářů
Komentáře v textu příspěvku
Přečíst všechny komentáře
Vlada
Vlada
13.5.2020 09:27

Super. Bezpecnost predevsim. A i tratovou rychlost by mohli vzdy o kousek posunout. Kazda minuta dobra.

veger
veger
12.5.2020 18:42

Na jednu stranu je toho nákladiště škoda. Leží na šikovném místě mezi silnicí č. 19 a tratí, bohužel v 90.letech někdo dovolil na tomto místě postavit sklad velkoobchodu, jehož dnešní majitel železnici již nepotřebuje. Ve 30.letech stálo zřízení nákladiště veliké úsilí obce, následně bylo až do 70. let hojně využíváno včetně krátké vlečky do skladu tehdejšího ZNZP.

Rob
Rob
12.5.2020 12:48

Díky za pěkný článek a upozornění na blížící se konec v Sepekově. Jinak v minulosti kolej č.2 pokračovala ještě přes přejezd a těsně za přejezdem byla výhybka. Časově její zrušení neumím přesně zařadit, ale bylo to asi konce 90.let.Někde o tom byla dokonce na „K“ zmínka.