Jako reakci na tragické nehody na železničních přejezdech vyvinula firma AŽD doplněk přejezdového zabezpečovacího zařízení, který při zjištění, že je na uzavřeném přejezdu vozidlo, zastaví vlaky. A to funkcí „Generální STOP“.
To je sice dobrá zpráva, ale:
z následující reportáže vyplývá, že musí dojít k prodloužení doby uzavření přejezdu. A to asi o 40%. V praxi to bude znamenat posunout technická zařízení, která zabezpečují spuštění výstrahy přejezdu, úpravy technologie přejezdů a zajištění přenosu informace o detekování vozidla na lokomotivu.
Dejme si příklad
Máme přejezd, kde je tzv. předzváněcí doba 70 sekund. Jestliže bude na tento přejezd namontováno toto zařízení, předzváněcí doba se prodlouží o 28 sekunt na 98 s. To je daň vysoká.
Možná se někomu bude zdát, že to není tak hrozné. Ale když si vezmeme přejezd na dvoukolejné trati v okolí Prahy či jiného většího města, kde je hustá osobní doprava, už to vidíme jinak. Na takovém přejezdu se tvoří dlouhé kolony už teď, řidiči nadávají na dlouhé uzavření přejezdu, protože vlaky jezdí v takových intervalech, že při průjezdu jednoho je už buď v opačném či stejném směru najetý další vlak do tzv. přibližovacího úseku přejezdu a přejezd tedy zůstává uzavřen dlouhou dobu.
Pokud na tomto přejezdu bude namontován laserový detektor, přejezd bude ve špičkových intervalech uzavřen téměř nepřetržitě.
Samozřejmě si nepředstavujte, že montáž tohoto zařízení bude jednoduchá a laciná záležitost.
Každý tady operuje s tím, že vlak se musí zastavit.. Blbost.. Zpomalit postačí.
Pak nemusíme upravovat doby výstrahy.
Mimo to – lacinější laser, než nová lokomotiva.. Lacinější laser, než mrtvý za volantem.
PS: před nedávnem jsem tu psal o přejezdu v úvalech, a to mi tady kdosi omlátil o hlavu – no a teď se to zase hodí? :-))