Ludvík Vaculík – O železnici a betonářské kultuře

Stavba železničního koridoru (Autor: koridory.cz)
Ludvík Vaculík v roce 2010 (zdroj: Wikipedia)

Jízda vlakem je krom jiného i způsob existence, duševní stav a pozorovací poloha. Míním jízdu na delší vzdálenost, na kterou se zvlášť vypravujeme, protože je to i společenská situace.

Například z Prahy do Děčína: vpravo řeka, vlevo skály, a když se výhled rozevře, vzniknou města a kopce, mezi nimi Říp. Jenž ovšem není jen fyzikálním tělesem, ale i znakem čehosi, co máme v sobě. A potom ten labský kaňon, plný odsunutých Němců. Bohatá je i cesta do Brna. A musím říct, že směr přes Havlíčkův Brod má pro mne více dějinného a kulturního obsahu než přes Českou Třebovou.

Jízda krajinou je jako opakování v učebnici. V každé roční době je tu nějaká hlavní událost: setí, rašení, žně, orba … Kdo žil dost dlouho jako já, má ke všemu příklad. Každý mostek je zároveň znak. Je to krásné, a mně se pak zdá, že sám život je krásný. Co všecko se do něj vešlo, a jsme tady!

Líbí se mi, když vlak projíždí obcemi a já vidím lidem do dvorků a zahrádek. Dívám se na šňůry prádla a vypočítávám, kolik mají dětí. Nač je jim takový lán zelí? Jaká krytina teď letí, a barva fasád, jaké slepice? A ta móda nepřirozených psů! Ženy zalévající záhony.

Z poslední cesty vlakem do Brna mám špatnou zprávu: kde vlak projíždí obcemi, stavějí nějací pitomci zdi. Neuviděl jsem místa, na něž jsem byl zvědavý. Ta zeď je z jednoho pohledu jistě užitečná: ale jakou kvalitu má sám ten pohled? Vždyť nějací lidé vždycky žili u trati, vlaky byly zvukem jejich domova. Jeden milý důvod k cestě vlakem bude pryč. Betonové mozky nemají smysl pro fázi cestování: považují je za zdržení a překážku mezi dvěma byznysy. Betonáři likvidují citové polohy a myšlenkové stavy člověka na cestě a nevědí, že rychlý život je kratší. V tom jejich Pendolinu vidím celou zvrhlost betonářské kultury. Ó jak je dobře, že směrem přes Havlíčkův Brod jim to neproleze!

Ludvík Vaculík, Lidové noviny, 26.10.2004


 

Upozorni mě
Upozornit na
guest
10 Komentářů
Komentáře v textu příspěvku
Přečíst všechny komentáře
Adam
Adam
19.9.2020 20:27

Zákon je zákon a když by byl sebedebilnější, je to zákon a ten se v zemi naší přeci vždycky dodržuje a dodržoval,proto,ač všichni vědí, že to je špatně, že hlučnost se měří na staré trati pro novou trať, zákon je zákon a ten se musí dodržet a nedebatovat o něm.Teď máme zákon a lidé,co celý život žili u tratí bez protihlukovývh monster, za okny jezdila pára a poté diesly, ted jezdí elektřina a zákon je zákon, musí tam být betonová zeď

VJY
VJY
Reakce na  simba
22.9.2020 12:50

Zákon něco nařizuje, ale aktivisti vyžadují. Proč třeba postavili 3m vysokou zeť mezi dálnicí a koridorem na ČB. U Veselý nad L. Není mi totiž jasné kdo koho obtěžuje hlukem – kamion X vlak.

Alibaba
Alibaba
15.9.2020 20:34

Pan Vaculík by si měl promluvit o betonových zdech s hygienou…

JanO
JanO
Reakce na  Alibaba
16.9.2020 10:32

Když ono se ty zdi často staví tak, jakoby ten hluk dělali cestující. Například nyní se u nás dělá obludná PHS mezi tratí a areálem kovošrotu.

Honza
Honza
Reakce na  JanO
17.9.2020 08:44

Tak zrovna zakrytí kovošrotů a skládek není špatná myšlenka. Nikdy nezapomenu, když v Pendolínu jedoucí odklonem přes Vršovice, zazní v Malešicích Smetanova Vltava a zjeví se ohyzdná a doutnající skládka pod vrchem Tábor. Hrůza jako v Bangladéši.

VJY
VJY
Reakce na  Alibaba
22.9.2020 12:46

Jakou hygienou? Hygiena u trati nebydlí. A těch lidí co tam žijou již 3 generaci se lobi stejně neptá a i přes jejich protesty ji flákne nesmyslnou zeď do výhledu na jih….