Nejstarší železniční stanici na území Prahy čeká rozsáhlá modernizace, která se bude týkat jak samotného kolejiště, tak i nástupišť a jejich zastřešení. Cílem projektu je rovněž odstranit bariéru pro chodce v centru Prahy, kterou nádraží je, a vytvořit nové propojení ulic Na Florenci, Hybernská a Opletalova s přístupy na jednotlivá nástupiště.
Nosnou myšlenkou celé aktualizace byla náhrada dříve uvažovaného podchodu pod kolejištěm za nadchod, nebo přesněji platformu zastřešení. Její koncepce vychází z architektonické studie (SUDOP PRAHA a Jakub Cigler Architekti, 2017) a navazuje na soukromé projekty okolní zástavby připravované skupinou Penta (odkaz na projekt). Platforma rozloží lépe než podchod silné pěší vazby do více směrů, umožní atraktivní propojení od vlaku i metra ke křižovatce U Bulhara a dále na dolní Žižkov a nabídne zelenou plochu pro čekání na vlak nebo pro odpočinek.
Přístupy na platformu zastřešení jsou navrženy širokými schodišti v kombinaci s eskalátory a výtahy umožňujícími převážení jízdních kol ve vazbě na chystané navazující cyklostezky. Stejné řešení je navrženo i pro přístupy na jednotlivá nástupiště, které budou zakryty lehkým proskleným zastřešením.
Projekt řeší rozšíření kolejiště ve dvoraně nádraží ze sedmi na devět kolejí s delšími a širšími nástupišti. Přestavba kolejiště bude probíhat při zachování provozu tak, aby byly zachovány vždy alespoň tři nástupištní hrany. Délku trvání stavby to oproti variantě s celkovou uzavírkou stanice sice prodlužuje, ale přesměrování všech vlaků na jiná nádraží v pražském uzlu je pro jejich vytížení a další stavby nereálné.
Během stavby bude probíhat záchranný archeologický průzkum i pod snesenými kolejemi. Tady nastává problém s tím, že dvorana Masarykova nádraží v minulosti ležela uvnitř města a průjezd městskými hradbami až do roku 1876, kdy byly hradby zbourány, zajišťovalo šest na noc uzavíratelných oblouků hradeb. Předpokládá se tedy, že celý prostor stavby bude archeologicky velice zajímavý. Délku a rozsah archeologického průzkumu proto nedokáže předem nikdo odhadnout.
Přínosy stavby
- nové zastřešení kolejiště – nový vestibul s výstupy na nástupiště, nová pěší zóna, zelená oáza klidu v centru města, odstranění bariéry v území (propojení Florence s Hybernskou ulicí a Masarykova s Hlavním nádražím)
- přímý přestup na metro linky B (stanice Náměstí republiky) a tramvaj
- revitalizace brownfieldu – návaznost na developerský projekt, oživení urbanisticky cenného prostoru v centru města
- komplexní modernizace železniční stanice
- rozšíření stávajícího počtu kolejí z 6 na 9
- zvýšení rychlosti ve směru Praha-Libeň (100 km/h)
- zvýšení rychlosti ve směru Praha-Bubny (40 km/h, dále 60 km/h)
- sjednocení zábrzdné vzdálenosti na 1000 m v celém obvodu stanice
V současnosti probíhá projednání DÚR na úřadech a s vlastníky nemovitostí. Investor chystá přípravu dalšího stupně dokumentace. Zahájení stavebních prací se předpokládá v roce 2022 a dokončení stavby v roce 2026.
Zdroj: Správa železnic, Silnice-železnice.cz