
Jedním z rozhodujících okamžiků pro rozvoj železniční sítě ČR bylo schválení studie proveditelnosti „Modernizace trati Brno – Přerov“ Centrální komisí Ministerstva dopravy ČR ve variantě M2 a následné zadání zpracování dalších projektových stupňů. Současnou jednokolejku, kde jezdí vlaky převážně rychlostí 90 km/h, nahradí dvoukolejná trať navrhovaná na rychlost 200 km/h zabezpečená a řízená nejmodernějšími technologiemi. Po realizaci souboru staveb celého úseku bude zvýšen komfort regionální obsluhy 16 železničních stanic a zastávek. Současně bude trať zapojena do systému tzv. rychlých spojení v návaznosti na budoucí vysokorychlostní tratě Praha – Brno a Přerov – Ostrava. Podle nařízení EP a Rady EU přísluší trasa do klíčového Baltsko-jadranského koridoru. Investorem a objednatelem projektových dokumentací je Správa železnic, státní organizace. Záměr je rozdělen do 5 úseků, kdy klíčovou částí pro postupné spouštění provozu na modernizované trati je úsek Kojetín – Přerov, označený jako 5. stavba. Důvodem je nezbytná technologická návaznost na centrum řízení provozu v železničním uzlu Přerov.
Souhrnná data o stavbě „Modernizace trati Brno – Přerov, 5. stavba Kojetín – Přerov“ a další informace se dozvíte v článku ing. Petra Jemelky z olomoucké firmy Moravia Consult a.s.
Stávající stav:
Dotaz na odborníky: [Když koukám na video se stávajícím stavem] Není promarněná příležitost nezvětšit poloměry protisměrných oblouků za Přerovem (ve videu čas od ~2:30 do ~3:30), třeba ten první pravý na 120km/h a ten druhý na 140km/h – vlak by mohl začít zrychlovat o minutu dříve než vjede do té dlouhé rovinky. Přijde mi že tam tomu nic moc nebrání. A jestli tam dostaví D1 tak už bude pozdě a už se s tim nehne(!).