V záplavě všech dopravních novinek ze „státu ve státě“ (rozumějte hlavního města) a prezentací všech těch na „vizoškách“ superskvěle vypadajících Edenů, Rajských zahrad ad. (byť se povětšinou finální stav dílka na konci budování podobá „vizošce“ asi jako koule krychli a rajské nejsou ani omylem) unikla větší mediální pozornosti informace, že dne 3. června 2019 bude zahájena modernizace autobusového nádraží v jedné z „nocleháren“ kolem české metropole – v Benešově u Prahy.
Stavební práce na akci „Terminál Benešov“ se rozeběhnou po několika letech příprav, budou trvat 18 měsíců a vyžádají si uzavírky a omezení a s nimi i mnoho trpělivosti a pochopení od cestujících i řidičů. Omezení se dotknou i vlakového nádraží. Dodavatelem stavby je sdružení firem METROSTAV – IMOS (Metrostav a.s., Koželužská 2450/4, Praha 8 a IMOS Brno, a.s., Olomoucká 704/174, Brno). Sdružení zvítězilo v tendru s nabídkovou cenou 154 858 757 Kč bez DPH (100 mil. bude poskytnuto z Evropského fondu pro regionální rozvoj IROP).
Dopravní omezení platná ve dnech 1. a 2.6.2019:
- sobota 1.6.2019 – bez omezení – akce „Narozeniny Rádia Blaník“,
- od neděle 2.6.2019 – v ulicích Nádražní a Táborská začne platit svislé dopravní značení „Zákaz zastavení/stání“ (tyto značky začnou být v oblasti umísťovány nejméně týden předem před jejich účinností). Autobusové nádraží se v tento den přemístí do ulice Táborská, kde bude, provizorně po dobu výstavby, umístěno 11 autobusových stanovišť
- od pondělí 3. 6. 2019 pak začne úplná uzavírka ulice Nádražní v úseku mezi křižovatkami s ulicemi Žižkova a Jiráskova – podrobnosti viz níže.
Od 3.6.2019 dojde k následujícím dopravním opatřením:
- přemístění všech autobusových zastávek z plochy autobusového nádraží i z ulice Nádražní do ulice Táborská, z tohoto důvodu budou zrušena parkovací místa po pravé straně Táborské ul. směrem dolů,
- uzavření podchodu pro pěší do ul. Nádražní, chodci budou směrováni z výpravní budovy přes nově zřízený přechod přes ulici Nádražní,
- pro příchod od vlaku k autobusům bude sloužit trasa pro pěší Jiráskova – Husova – Táborská, doporučujeme dbát veškerých zásad opatrnosti při přecházení ulic Nádražní, Jiráskova, Žižkova a Táborská, zejména nově zřízených dočasných přechodů v ulicích Nádražní a Žižkova,
- pro automobily bude zcela uzavřena část ulice Nádražní mezi ul. Žižkova a Jiráskova, objízdná trasa tohoto místa vede spodní částí autobusového nádraží, a to pouze směrem na Prahu, komunikace přilehlá a souběžná s budovou Agrodatu bude průjezdná pouze ve směru od ulice Žižkova směrem k ulici Jiráskova s přikázaným směrem jízdy vpravo do ulice Jiráskova a dále k ulici Husova,
- ve směru od Prahy je možné z Nádražní ul. odbočit pouze do ulice Tyršova, ulice Jiráskova bude v horní části jednosměrná směrem do ul. Nádražní,
- parkoviště v Táborských kasárnách zůstává přístupné pro parkování automobilů s výjimkou vyznačeného pruhu před hlavní budovou kasáren, který je vyhrazen pro autobusy,
- vozidla nad 3,5 t (DOPRAVNÍ OBSLUHA) mohou vjíždět do místa dopravního omezení ve směru od Vlašimi směrem do ulic Táborská, Žižkova, Nádražní,
- vozidla nad 3,5 t (MIMO DOPRAVNÍ OBSLUHU) musí využít vyznačené objízdné trasy vedoucí ulicemi Hráského – Vlašimská – Čechova – Nová Pražská – Červené Vršky – Hodějovského,
- změna trasy ekovláčku – ruší se zastávka u nádraží ČD a u gymnázia v Husově ulici a nově se zřizuje zastávka v ul. Tyršova (pod budovou finančního úřadu).
Dopravní opatření – mapky:
DIO list č. 1
DIO list č. 2
DIO list č. 3
DIO list č. 4 (rozmístění BUS zastávek Táborská ul.)
DIO list č. 5
DIO list č. 6
DIO list č. 7
DIO list č. 8
DIO list č. 9
DIO list č. 10
DIO Terminál Benešov (úplná uzavírka), Doplnění BUS1
DIO Terminál Benešov (úplná uzavírka) 2
DIO Terminál Benešov (úplná uzavírka) 3
Z výše uvedených faktů vyplývá, že vlakového nádraží se dotknou stavební práce tím, že dojde k uzavření vstupu/výstupu do/ze železničního podchodu směrem z/do ulice Nádražní. Tato část podchodu bude demolována z důvodu jeho prodloužení pod Nádražní ulicí směrem k nově budovanému autobusovému terminálu. Délka prodloužení bude činit 51 m. Demolováno bude i oplocení kolem podchodu.
Snesen samozřejmě bude i veškerý mobiliář stávajícího autobusového nádraží z počátku devadesátých let dvacátého století.
PD – demolice výstupu z podchodu SŽDC do ul.Nádražní
PD – návrh prodloužení podchodu
- web města Benešov
- PD „Terminál Benešov“ (Ateliér 99 Brno)
Autora bych upozornil, že to město se jmenuje Benešov. „Benešov u Prahy“ mu z nepochopitelných důvodů říkají jenom nádražáci.
A autobusové nádraží se stáními, do kterých se couvá, můžou v roce 2020 postavit opravdu jen v Benešově.
To je samozřejmě pravda a je to tak správně. Vysvětlení je však prosté – „nádražáci“ mají těch Benešovů u kolejí povícero, tak proto ten přídomek.
Ke kvalitě nového terminálu bych měl mnoho osobních výhrad, pokrok oproti nynějšímu stavu to ale bude. Mnohem větší hrůza bude ovšem parkovací dům. Nepochopím, jak mohou dnešní architekti navrhnout takový betonový hnus jak z doby reálného socialismu.
To souhlas, pokrok to bude určitě. Aha, já si říkal, co vznikne na ušetřené půlce plochy a on parkovací dům… 🙂
Parkovací dům nevznikne na žádné ušetřené půlce plochy. Bude stát (zatím je ve hvězdách kdy a zda vůbec) v místě dnešního nádražního skladiště. To je ta dlouhá dřevěná budova proti Slepici.
Z dob socialismu je tam akorát to současné modré stanoviště 🙂
Máte pro své tvrzení nějaký relevantní důkaz? Mám takový vnitřní pocit, že tato podoba nádraží vznikla počátkem devadesátých let (má to i duch tehdejší doby). Z té doby snad byla i dnes již zbouraná tržnice vedle OD Hvězda. Ale také nemám nic v ruce, jen jsem se v té době více než často v tomto městě vyskytoval, prostě jen pocit, že to tak bylo 🙂
Ta podoba autobusáku je z roku 1992. A ještě předtím to byly jen refýže se zábradlím a sloupky s čísly, to byla podoba z počátku 70.let.
Díky za upřesnění datace. Já věděl, že ta poslední podoba před nynější modernizací byla už popřevratová. Matně si vzpomínám, že se i tehdy docela řešila nová podoba (na svou dobu to byl celkem pokrok). Ale i současná má své „mouchy“ – šikmá stání a couvání busů z nich zrovna není ideální. Stejně jako použití samokorodující oceli v podhledech, tuším (tohle není brutalismus a nebude to vypadat dobře). Použití žb konstrukce na stavbu zázemí je jen důkaz toho, že se to staví tak, aby to bylo co nejlevněji.
Tak ono na parkovacím domě se moc kreativity uplatnit nedá. Asi hlavní jsou požadavky na hygienu, požární bezpečnost a bezpečnost dopravy a osob. Určitě to musí být kvůli zplodinám otevřené do stran a uvnitř přehledné. Osobně jsem v mnoha takových stájích už parkovat i v cizině a vždy to byla děravá betonová krabice, někdy zvenku jen barevná fasáda. Ale věřím tomu, že to bude barevné ještě před otevřením a každou noc přibude další akademický obraz
Bavíme se tady o architektuře a i parkovací dům může být na pohled hezký. Nemusí vypadat jako betonová krabice ze sedmdesátých let, navíc v intravilánu města a v blízkosti historické budovy nádraží. Značná část benešovských občanů je architektonickým ztvárněním znechucena a i přínos je pramalý. Přinese údajně jen 81 parkovacích míst navíc oproti současnému stavu (ten je cca kolem 100 míst). Bohužel je už rozhodnuto (od minulého vedení města) a dotace byla taky udělena, jednání o pozemcích prý také proběhla, stavět se tedy bude (alespoň dle dostupných informací). A pro slušný design nemusíme chodit daleko, stačí do Brna: https://www.archiweb.cz/b/parkovaci-dum-domini-park
Kapacita domu má být 181 míst.
A kolik byla kapacita stávající rampy u skladiště a o kolik by se navýšila pouhou demolicí drážního skladiště a pouhé úpravy plochy na parkoviště? Vyšlo by to skoro nastejno a levněji a bez této zrůdnosti za (jak psali v BN deníku) 160 mil.korun (z toho 99,9 mil. dotace a divím se, že na takovou ohavnost ji vůbec někdo udělil). Těch 50 míst pro kola už to nezachrání (kdo v BN jezdí na vlak/bus na kole, že) – o možnostech parkingu v prostoru býv. Táborských kasáren nemluvě.
V nejbližší době by se měl prodloužit podchod i na druhou stranu nádraží a znovu opravovat památkově chráněná nádražní budova (první rekonstrukce realizována v letech 1998 – 2002, kdy byla uvedena do historického vzhledu).
tak uz tam konecne kopou. to je dobre. 🙂 autobusove nadrazi v benesove ostuda.