

Když jsme v březnu 2014 publikovali úvodní článek této stavby, zdálo se to jako vzdálená budoucnost. Tuto sobotu se ze vzdálené budoucnosti stala realita. Stavba „Modernizace Praha-Běchovice – Úvaly“ je z pohledu hlavních stavebních činností dokončená.
V případě nejasností doporučuji nahlédnout do souhrnného článku.
Sekce 1: Obvod žst. Praha-Běchovice včetně odb. Blatov:
Pro celou sekci: Dokončeno ve všech kolejích včetně nákladních spojek. V tuto chvíli ještě probíhají denní výluky 2.TK a navazujících 102a, 2a, 2b za účelem doladění TV. Tyto výluky už ale nebudeme sledovat, proto je zanesen konečný stav.
Zastávka Praha-Běchovice – střed.
Zastávka je dokončená. První vlak přijede 13.12. a my budeme (doufejme) u toho.
Více o zastávce v tomto souhrnném článku.
Fotogalerie sekce 1, stav 5.12.2015:
Sekce 2: Širá trať žst. Praha-Běchovice – žst. Úvaly:
Pro celou sekci: Všechny tři traťové koleje jsou dokončeny, provizorní stykovaná kolej v oblasti zastávky Praha-Klánovice v 0.TK byla nahrazena bezstykovou kolejí. Obdobně jako u předchozího úseku, uvedený stav je konečný a nereflektuje případné denní výluky jednotlivých kolejí.
Zastávka Praha-Klánovice
Dokončená. Obě provizorní nástupiště zůstanou do jara, aby bylo kde zastavovat při denních výlukách, které budou nutné v rámci dokončovacích prací na trakčním vedení, zabezpečovacím zařízení a podobně.
Sekce 2 bez fotogalerie.
Sekce 3: Obvod žst. Úvaly:
Pro celou sekci: A do třetice konečný stav. Zde nám na schématu chybí některá dosud zneplatněná návěstidla.
Žst. Úvaly
V listopadu byla vložena poslední spojková výhybka (z 1.TK do 0.SK) na běchovickém zhlaví, čímž je celé kolejiště žst. Úvaly dokončené. Zbývá aktivovat některá návěstidla, jako opakovací předvěsti běchovických odjezdů, cestová návěstidla dělící 4.SK a pochopitelně posunová návěstidla.
Cestujícím slouží všechna nástupiště, výpravní budovy má novou fasádu. Přístup na ostrovní nástupiště je zajištěn dokončeným podchodem. Probíhá ještě instalace odjezdových tabulí na nástupištích a výpravní budově.
Podchod u přejezdu Husova má stále ještě dětské nemoci, po dokončení přívodu napájení čerpadla jímky je prozměnu provizorně napájené osvětlení podchodu.
Fotogalerie sekce 3, stav 5.12.2015:
Co bude dál?
13.12. by měl být zahájen provoz nové zastávky Praha-Běchovice střed.
V průběhu zimy a začátkem jara budou probíhat za denních výluk dokončovací práce na trakčním vedení, aktivace definitivního ZZ, podbití pro dosažení projektové traťové rychlosti a další drobnosti.
Oficiální předání stavby by mělo proběhnout v dubnu 2016.
Setkáme se tedy ještě minimálně u dvou článků – aktivace nové zastávky (za týden) a dokumentace konečného stavu se srovnávací galerií (na jaře). Přestože je tedy na loučení ještě dost času, rád bych poděkoval všem čtenářům za dosavadní přízeň, za aktivitu v diskuzích a za trpělivost a shovívavost s občasnými nepřesnostmi.
Děkuji a těším se příští rok na shledanou u stavby Optimalizace trati Lysá nad Labem – Praha Vysočany II. První stavbou bude žst. Čelákovice, což bude po 12 km Tour de Úvaly docela relaxační záležitost 🙂
Zdroj: Vlastní pozorování, oficiální harmonogram.
Připojuji se s díky za vaše informace, Matine. Jezdím minimálně jednou týdně z Libně do Klánovic a jsem za ttu rekonstrukci rád, třebaže zastavení v Běchovicích středu musí působit fýrům skřípot zubů (courání z Běchovic, protože nestojí za to to na krátkou vzdálenost více rozjet. I nouzový přestup a bus jsem ze B. středu absolvoval, neb překážka na trati…
Připojuji se s poděkováním za tyto fotoreporty. Muselo to dát hodně práce. Vždy se těším na nový díl, protože i když se jedná o stavbu ve stávající stopě, tak na frekventovaném úseku. Výsledky modernizace oceňuji i jako cestující. Už „zbývá“ postavit jen tu čtvrtou kolej 🙂
Pravda je, že nějaká ta přeložka by učinila stavbu zajímavější, v tomhle jsem trochu záviděl svým jižním kolegům 😉 Ale nezbylo než se smířit s tím, že nové vedení Klánovickým lesem napřímo by neprošlo, ani kdyby tu měl jezdit Maglev, tunel se tu kloudně vymyslet nedá a zahloubit stanici v Úvalech, aby se omezily ty oblouky na obou zhlavích, tak to se může stát jen v Mladé Boleslavi 😀 (ne, ani jedno bych si vážně nepřál)
Ale jak říkáte, perlou této stavby byly výluky, výluky, výluky. Provoz na jedné ze tří kolejí, provizorní hlásky v karavanech a legendární hlášení „… výstup možný jen prvními dveřmi první soupravy…“.
Ta čtvrtá kolej… no, můžeme se vsadit, jestli bude dřív čtvrtá kolej, nebo RS1 Praha – Brno ( – Ostrava). Naši vnuci si pak řeknou, jak to dopadlo. 🙂
Tak nám další stavba pomalu končí. Martinovi patří můj veliký díky za obětavost, s jakou se stavbě věnoval. Jen ta představa 12 kilometrů dlouhého úseku, který vždy musel projít či projet na kole…
Pokud dobře počítám, vzniklo 22 článků o průběhu stavby. Úsek měří 12 km krát 22. Už to je úctyhodné číslo. Nesmíme ovšem zapomenout připočítat další kilometry, které autor naběhal při pořízování jednotlivých fotek. A vyjde nám číslo hodně velké.
Jen pořízení fotodokumentace zabralo velkou část volného času autora. Další čas, troufnu si odhadnout, že stejný, ne-li delší jako pořízení fotek, zabralo vytřídění a popsání snímků, výroba velice pěkných mapek jak do článků, tak do záhlaví jednotlivých fotografií.
Martine, klobouk dolů a díky moc! Těším se na další „tvoji“ stavbu.
A pro ostatní, kdo nesledují všechny „naše“ stavby: tady je přehled všech autorových článků – 54 za dva roky (!!) spolupráce: https://www.koridory.cz/archives/author/martinflohr/
Já jako vždy děkuji za slova chvály. Jen aby to ale nevypadalo, že si tady jen v rámci redakce navzájem plácáme po ramenou, jak jsme dobří 🙂
Stavba to byla opravdu parádní. Za všechny zajímavosti bych určitě jmenoval použití strojní linky, byla radost pozorovat to monstrum při práci. A ačkoliv se ne vždy dařilo, ve výsledku je určitě potěšující vidět, jak nová infrastruktura slouží ke spokojenosti cestujících. A nějaká ta minutka k dobru při výjezdu z Prahy také neuškodí 🙂
Z pohledu autora byla tato stavba příjemná svým „výletním“ charakterem, protože vše bylo možné sledovat prakticky bez nutnosti vstupu na drážní pozemky a v příjemném prostředí Klánovického lesa. Co víc si přát?