Do slovenské železniční stanice Žilina a dále poté tzv. Rajeckou Ančou do Rajeckých Teplic mnoho roků cestovala řada železničářů na kondiční pobyty a tak většina z nich zná zdejší dopravní uzel z doby před jeho přestavbou. Bohužel pandemie covidu a až nesmyslně přísná covidová opatření možnost kondičních pobytů rychle znemožnila a ukončila. Mnozí z nich, pokud nejsou aktivními sledujícími dění, by dnes, po tři a půl letech modernizačních prací, žilinskou stanici a její okolí takřka nepoznali.
Projekt modernizace, oficiálně pojmenovaný „ŽSR, Dostavba zriaďovacej stanice Žilina‑Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina“, byl zahájen v prosinci roku 2020. Aktuálně má stavba roční skluz s předpokládaným dokončením koncem roku 2025. Rovněž celkové náklady byly pěti smluvními dodatky zvýšeny z původních cca 323 mil. € na aktuálních takřka 366 mil. €.
Zakázku vyhrálo sdružení firem „Združenie Pod Dubňom“ v čele se slovenskou pobočkou Strabagu. Dalšími členy sdružení jsou i české společnosti Eurovia CS, Subterra a AŽD Praha (další česká firma, OHL ŽS, má na této výjimečné stavbě status schváleného dodavatele). Většinu nákladů hradí evropské zdroje, neboť tratě Žilina – Čadca a Bratislava – Čierna nad Tisou jsou součástí tzv. panevropského koridoru.
Rozsáhlá přestavba žilinského nádraží a navazující infrastruktury je prvním projektem svého druhu na Slovensku. Proměna důležitého železničního uzlu přinese jak komfortnější cestování vlakem a efektivnější přepravu nákladů, tak zlepšení celkové dopravní situace v centru města díky nadjezdům a podchodům. Absorpční stěny a prvky v kolejišti přispějí ke snížení hlučnosti. Modernizace zahrnuje přes šestnáct kilometrů trati (z toho 14 km trati na Poprad a 2,3 km trati na Púchov) a celkem čtyři stanice – osobní a seřazovací nádraží Žilina, Žilina-Teplička a Varín (odb. a zast.). Nová je zastávka Žilina-předměstí. Rekonstrukcí železničního svršku prochází celkem přes 50 km kolejí, nově je pokládáno na 165 ks výhybek, 8 dalších bude zrekonstruováno, nově bude většina z nich opatřena elektrickým ohřevem. Traťová rychlost bude po dokončení zvýšena až na 120 km/h (při současném zrušení všech úrovňových přejezdů). Součástí stavby jsou 2 nové mosty/lávky pro chodce a cyklisty, 8 nových podchodů a 11,3 km protihlukových stěn. Trakční napájecí soustava projde konverzí ze stejnosměrné na střídavou 25 kV/50 Hz.
Uzol Žilina: situácia počas tretieho roku výstavby; leden 2023 – článek zde
VIDEO: Modernizace železničního uzlu Žilina – květen 2024:
(fotogalerie ze stavby naleznete zde)
Kapitoly:
- 0:00 Úvod
- 2:02 Mapa
- 2:12 Začátek modernizace – Strážov
- 2:37 Podchod ve Strážově
- 3:03 Mosty přes řeku Rajčanka
- 3:40 Kolejiště staré zřizovací stanice (Stará Harfa)
- 3:50 Zastávka Žilina – předměstí
- 4:25 Nadjezd při zastávce Žilina – předměstí
- 6:03 Podchod u lokomotivního depu
- 6:27 Kolejový triangl
- 6:52 Mosty přes řeku Váh u Budatínského hradu
- 7:27 Úsek u Budatínského hradu
- 7:42 Podchod v Budatíně
- 7:53 Napojení na zmodernizovanou trať do Krásna nad Kysucou
- 8:03 Trať od trianglu do Žiliny
- 8:35 Podjezd na Kysucké ulici
- 9:21 Železniční stanice Žilina
- 9:56 Budova řízení dopravy
- 10:06 Nástupiště v Žilině
- 10:39 Silniční nadjezd
- 11:21 Napojení Levořežné a Uhelné
- 11:47 Napojení Kysucké ulice – okružní křižovatka
- 12:07 Silniční nadjezd – pokračování
- 12:28 Úsek ŽST Žilina – Váh
- 13:25 Mosty přes řeku Váh
- 13:59 Silniční nadjezd k TIP
- 14:24 Podchod v Tepličce nad Váhom
- 14:50 Terminál intermodální přepravy
- 15:29 Výhybna Vah
- 16:02 Zřizovací stanice Žilina – Teplička
- 16:20 Úsek u Kia Motors před Vařinem
- 17:22 Silniční most ve Varíně
- 17:44 Zastávka Varín
- 18:40 Podchod ve Varíně
- 19:27 Odbočka Potok
- 19:58 Most přes řeku Varínka
- 20:37 Úsek Varín – Strečno
- 21:19 Konec modernizace
Modernizace trati Žilina – Budatín – duben 2024:
Vizualizace konečného stavu po modernizaci žst. Žilina:
Žilina v roce 1971 (včetně záběrů z nádraží):