Železniční stanice Tábor projde v několika následujících měsících rozsáhlou rekonstrukcí. Přestavba se dotkne nejen samotných zaměstnanců, ale také většiny cestujících. Pojďme se tedy společně podívat, jak stanice vypadá nyní a jak bude vypadat po přestavbě.
V současné době v ŽST Tábor probíhají přípravné práce. Byly vytrhány některé staniční koleje, například 4b, dále část SK 5a a 7a. Na místě Sk 4b již byly vybetonovány patky pro brány trakčního vedení (dále TV). V osách kolejí 5a a 7a je zatím prázdno, časem zde začne vznikat nové zhlaví. U 1., 3. a 5. SK byla prodloužena a navýšena stávající nástupiště, která budou intenzivně využívána během první etapy přestavby. Také na seřaďovacím nádraží (ranžíru) byly zrušeny některé koleje, například 14. SK a část 16. SK, kde již vyrostly nové sloupy bran TV. Na severním konci ranžíru v létě loňského roku vznikly nové nakládkové a vykládkové koleje. Ty jsou prozatím využívány pouze pro účely stavby, neboť nejsou dokončeny příjezdové komunikace.
Dlužno podotknout, že už před rokem byl zbourán sklad u SK 7b a že je demontován most přes nádraží u sladovny. Jeho definitivní konec je očekáván v noci z 5.4. na 6.4.2008. V této době bude také zrušeno krátké neutrální pole nad 5., 3., 1., 2. a 6. SK, které bylo vytvořeno právě z důvodu demontáže mostu.
Přestavba ŽST je plánována ve dvou etapách. Během té první bude zrekonstruována sudá část kolejiště (na osobním nádraží zejména ostrovní 2. nástupiště). Tato etapa začne v květnu 2008. Druhá etapa se naopak dotkne liché části kolejiště a začne po ukončení první etapy. Definitivní dokončení stavby odhaduji na léto 2009. A jak že tedy bude budoucí stanice vypadat?
Pro místní bude velkou změnou také fakt, že rychlíky bude jezdit „po přímé“, tedy po 1. a 2. SK, které jsou každá u jiného nástupiště. Doposud totiž rychlíky přijížděly po spojkách na 2. a 6. SK k jednomu nástupišti. Osobní vlaky na Veselí n. L., Benešov a Horní Cerekev budou přijíždět na 3. a 4. SK, které mají být děleny cestovými návěstidly.
Depo ani přilehlé vlečkové koleje výrazných změn nedoznají, totéž lze říci o většině ranžíru. Zde budou přeloženy některé koleje v blízkosti 2. SK (západní část) kvůli výstavbě bran TV a napřímení 1. a 2. SK. Samozřejmě dojde ke změnám polohy napojení jednotlivých kolejí ranžíru na zbytek stanice. Přestavba silničního nadjezdu nad středním zhlavím vyvolá změnu celého jižního zhlaví nákladních kolejí, protože se změní poloha pilířů mostu.
Protože v ŽST Tábor mají všechny osobní vlaky zastavovat, je maximální rychlost ve stanici (přesněji maximální rychlost v nejpomalejších úsecích při jízdě po přímé) stanovena na V=85 km/h, Vvýj=90 km/h, Vk=110 km/h. To si vyžádá posuny os kolejí na několika místech stanice. Jednak se přebuduje celé budějovické zhlaví a dále se posunou osy 1. a 2. SK od nástupišť ve směru na Prahu. Osa 1. nebo 2. SK povede například v místě stavědla St3. Důvodem je zvětšení poloměrů oblouků v této oblasti.