Mimo již započaté stavby „Optimalizace trati Praha-Hostivař – Praha hl.n., 2.část“ má v roce 2019 začít již mnoho let toužebně očekávaná stavba „Prodloužení podchodů v žst. Praha hl.n.“ s předpokládaným nákladem 668 milionů korun a předpokládaným spolufinancováním z Operačního programu Doprava 2. (OPD 2.).
Po mnoha letech snah tak konečně dojde k pěšímu propojení dnešních městských částí Prahy 1, 2 a 3 (Nového Města, Vinohrad a Žižkova) pro cestující z těchto lokalit využívající dráhu a stanici metra „C“ Hlavní nádraží.
Hlavní soubory stavby:
- přístavba severního podchodu – zahrnuje prodloužení podchodu o 32,5 m a objekt pro eskalátory a výtah
- stavba komunikací pro pěší – chodníky směr ulice Seifertova a Španělská od prodlouženého podchodu
- stavba nosné konstrukce eskalátorů se zastřešením do výškové úrovně administrativního centra Churchill Square (ve výstavbě) – výškový rozdíl přibližně 9,5 m (1)
- stavba objektu schodiště a výtahové šachty u křižovatky ulic Mánesova a Španělská – výškový rozdíl přibližně 14,5 m
- přístavba konzolového chodníku k opěrné stěně podél ulice Legerova – šíře chodníku bude 2 m a délka 186,5 m
- 28 ks sloupů veřejného osvětlení podél komunikací pro pěší výšky 8 m a 1 ks osvětlovací věže výšky 20 m
- rozšíření a úprava pojížděné komunikace podél ulice Legerova
- 2 ks stožárů trakčního vedení (TV) výšky 11 m a 9 ks stožárů TV dočasných výšky 10 m
Kvůli stavbě prodloužení podchodů bude muset být přeložen kolektor se sdělovacími, zabezpečovacími a silovými kabely, kvůli čemuž bude postavena dočasná stavba v podobě provizorní haly o rozměrech cca 33 x 24 x 7,4 m. Přeloženy budou i trasy elektrických vedení nízkého i vysokého napětí. Dalšími dočasnými stavbami budou rovněž i železniční těleso koleje č. 40b a nástupiště délky 50 m a šířky 3 m u koleje č. 34. V rámci souboru „Úprava nástupišť č. 5, 6 a 7“ budou rekonstruovány eskalátory, opraveno zastřešení, podhledy a vyměněno osvětlení (2).
Východy z prodlouženého podchodu tak budou – jak patrno z výše uvedených faktů – v ulicích Seifertova – při cestě na Žižkov a na křižovatce ulic Mánesova a Španělská při cestě na Vinohrady. Způsob prodloužení podchodu umožní v budoucnu rozšíření železniční stanice o další ostrovní nástupiště mezi kolejemi č. 32 a 34.
Aktualizace 30.6.2018 (zpřesňující info):
V roce 2019 by se mělo začít stavět pravděpodobně jenom vlastní prodloužení severního podchodu s navazujícím chodníkem k CR City.
Nástupiště 5, 6 a 7 si patrně počkají na dokončení Vršovic kvůli kumulaci výluk v souvislosti se stavbou modernizace trati z Hostivaře do Vršovic, pak by měla projít celkovou renovací (žulový povrch, zastřešení, eskalátory).
Chodník podél Legerovy má zadanou dokumentaci pro stavební povolení (DSP), prochází fázemi hledání funkčního technického návrhu a koordinace s jinými záměry, ale snad na něj v dohledné době také dojde.
Naopak přístup na roh Španělské a Mánesovy se od původní vize dlouhého visutého šikmého chodníku (viz obrázky) posunul k návrhu baterie výtahů se schodištěm (viz text), nicméně jak přesné místo tohoto napojení, tak i technické řešení asi ještě dozná změn a teď je spíše věcí vzdálenějšího výhledu.
(1) – administrativní a bytový komplex Churchill Square byl původně společným podnikem Českých drah, Sudop Group a kyperské společnosti WDHL. Jako developer projektu figuruje uvedenými akcionáři založená akciová společnost CR City. Podíl WDHL v roce 2016 odkoupila společnost Penta Investments. Stavební práce na komplexu v hodnotě 1,5 miliardy korun začaly v říjnu 2017, hotovo má být během roku 2019.
(2) – nástupiště č. 5 až 7 byla vystavěná v rámci stavby „Modernizace východní části žst. Praha hl.n.“ a byla dána do provozu postupně: č. 5 dne 15.5.1993, č. 6 a 7 pak v květnu roku 1994 k platnosti nového GVD 1994/95. Celá stavba modernizace východní části byla realizována od března roku 1990 do května roku 1995 a kromě tří nových nástupišť s bezbariérovým přístupem bylo součástí stavby i vystavění tří podchodů, dvou patrových zavazadlových tunelů s kolektory, kabelovodu délky 805 m, páteřní kanalizace o ∅ 1200 mm délky 860 m, kotvené opěrné zdi pod Španělskou ulicí, nového kolejiště mezi Španělskou a Italskou ulicí až po 4.nástupiště pod ocelovou nástupištní halou a nové provozní budovy u Seifertovy ulice. Celkové náklady činily 1 miliardu a 230,7 milionu korun. Zhotovitelem byly Vojenské stavby ZIS, jedním z velkých subdodavatelů bylo i dnes již zaniklé Železniční stavitelství Praha (dnes Skanska ŽS). Stavba byla největší investicí Správy přestavby Železničního uzlu Praha (SPŽUP) v devadesátých letech dvacátého století. SPŽUP byla založena 1.4.1962 na základě opatření k Usnesení vlády č.124/1962 (resp. č.928/1960).
Osobní vzpomínka autora článku:
V letech stavby „Modernizace východní části žst. Praha hl.n.“ bylo ve stráni směrem k Italské ulici zbudováno stavební dřevěné schodiště. V místě dnes stojícího rezidenčního komplexu se totiž nacházel stavební dvůr včetně šaten a sociálního zázemí pro zaměstnance, pracující na stavbě.
Zdroje:
SŽDC s.o., SUDOP Praha a MěÚ Praha 2.
Tedy ten chodník považuji vysloveně za rozkrádání státních peněz 🙂 Vždyť by stačily schody nebo výtah do Kunětické ulice a pak jít Španělskou ulicí. V Mladé Boleslavi podobný výtah je a funguje skvěle..
Všechno už je jinak.
Zajímalo by mě, proč se s tímto přístupem na nádraží čekalo tolik let. Termín zahájení stavby je tedy „pravděpodobně“ stanoven na tento rok. Jsem zvědav, kdy je stanoveno dokončení. Tipuju, že ještě cca 3 roky budu klopýtat tajně po kolejích.
Zajímalo by mě napojení na italskou pro cyklisty, jezdit po silnici chce velkou odvahu + nechutný smrad splodin a přes ten nový přechod pokračující chodníček na iTALSKOU JE hnusná sranda od skansky pro pěší. rád bych po něm jel bezpečně i na\ kole a především legálně – děkuji
Plánuje se nějak vyřešit napojení na cyklostezku Staré spojení?
Zajímalo by mě napojení na italskou pro cyklisty, jezdit po silnici chce velkou odvahu + nechutný smrad zplodin a přes ten nový přechod pokračující chodníček na iTALSKOU JE hnusná sranda od skansky pro pěší. rád bych po něm jel bezpečně i na\ kole a především legálně – děkuji
Jsem z toho trochu zmaten – píše se tam „přístavba konzolového chodníku k opěrné stěně podél ulice Legerova“, ale jestli je to ta červená věc, tak podle vizualizací je naproti, podél ulice Španělská. Tak kde vlastně bude?
Upřesňující informace, které jsme obdrželi dodatečně (tímto dotyčnému zároveň děkujeme) byly přidány na konec textu článku.Na otázku, zda-li je to ta „červená věc“ z vizualizace, tak není a nikdy nebyla, nicméně ani tato nakonec zřejmě nebude – místo ní mají být výtahy a schodiště (viz aktualizace).