Za celou dobu, co tento web sleduje výstavbu 4.železničního koridoru, jsme se mnohokrát setkali s pojmem „pokládka kolejí“. Vždy, když přijde čas pokládky v některém úseku stavby, máte možnost se podívat na několik fotografií z této činnosti. Naposledy ve fotoreportáži z Tábora do Sudoměřic.
Ale zatím jen jednou jsme se blíž podívali, jak pokládka pražců a kolejnic probíhá. Vlastně spíš se článek netýkal pokládky pražců, ale výměny montážních kolejnic za definitivní a jejich svařování.
Dnes to tedy zkusím napravit. Představíme si několik užívaných způsobů této velmi náročné akce. Výčet není zdaleka vyčerpávající, ale věřím, že člověk, který se osobně a přímo na místě neměl možnost podívat, si z nabídnutých možností obrázek udělá.
Asi nejpoužívanější je pokládka celých kolejových polí. Na montážní základně poblíž vlastní pokládky jsou kolejové pasy namontovány na pražce, naloženy v několika patrech na podvalníky a spojené do vlaku odvezeny na místo pokládky. Z balíku polí na podvalnících si je odebírá pokladač kolejových polí a pokládá na místo. Protože jsou ale pole krátká, jsou namontované jen kolejnice dlouhé asi 25 metrů, které je po podbití nutné vyměnit za dlouhé pasy.
Podívejte se na krátké video z pokládky posledního pole z podvalníků u Čerčan v květnu 2008:
Pokládka pražců a následná montáž dlouhých pasů ve fotogalerii z úseku Odbočka Mirošovice – Strančice v srpnu 2009:
Předchozí technologie je nápadně podobná té z následujícího videa. Bude použita na stavbě Rokycany – Plzeň. Podívejte se na Robel:
Následuje další fotogalerie, opět jiné stroje – Bystřice u Benešova – Benešov, duben 2010:
Firemní video DONELLI PTH 350:
Pokládka kolejového roštu soupravou SWIETELSKY SUZ 350:
Představuje se SWIETELSKY SUZ 500 – kompletní výměna jedním vlakem
A toto je továrna na výměnu kolejového svršku – přijede ke starým kolejnicím, na starých pražcích a po projetí celé soupravy jsou položené nové pražce a na nich namontované nové kolejnice.
Firemní video představuje soupravu AHM 800
V posledním videu je ukázán způsob rekonstrukce, který bude použit v úseku Běchovice – Úvaly, konkrétně od odbočky Blatov do Úval. Technologie rekonstrukce štěrkového lože bez odstranění kolejového roštu soupravou AHM.