tisková zpráva SŽDC
České Budějovice, 28. dubna 2011 – Slavnostně zahájena dnes byla další významná stavba v rámci modernizace evropské železniční sítě s názvem „Modernizace trati České Budějovice – Nemanice I“. Projekt je součástí IV. tranzitního železničního koridoru na trati České Velenice – České Budějovice. Délka rekonstruovaného úseku je 2,62 km. Investorem stavby je státní organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).
Z mezinárodního hlediska je stavba „Modernizace trati České Budějovice – Nemanice I“ součástí sítě nadnárodních železničních magistrál podle mezinárodních dohod AGTC a AGC. Z hlediska vnitrostátního je úsek součástí IV. tranzitního železničního koridoru, který zahrnuje úsek tratí z Děčína st. hranice přes Prahu a České Budějovice do Horního Dvořiště státní hranice. Železniční stanice České Budějovice tvoří centrální bod železniční sítě Jihočeského kraje s vazbami jak do vnitrozemí k sousedním střediskům osídlení regionálního významu, tak do sousedního Rakouska. „Výsledkem modernizace bude zvýšení traťové rychlosti a bezpečnosti provozu. Ke zvýšení bezpečnosti provozu dojde zejména vybudováním nových a úpravou stávajících zabezpečovacích a sdělovacích zařízení a zrušením nebo úpravou úrovňových silničních přejezdů. Rekonstrukcí nástupišť a zajištěním přístupu pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace se zvýší kvalita přepravy cestujících“, uvedl při dnešní slavnostní příležitosti Ing. Pavel Habarta, MBA, pověřený řízením SŽDC.
Stavba „Modernizace trati České Budějovice – Nemanice I“ zahrnuje také rekonstrukci železniční stanice České Budějovice (kromě jižního zhlaví). Rekonstrukcí projde také zastávka České Budějovice severní zastávka. Cestující se mohou těšit na nové bezbariérové přístupy včetně výtahů a nástupišť ve výšce 550 mm nad temenem kolejnice pro snadnější výstup a nástup. Chybět nebudou nové informační a navigační systémy. Nejvýznamnější změnou na traťovém úseku České Budějovice – Nemanice (mimo) je zejména zdvoukolejnění úseku přes nadjezdy ulic Skuherského a Pekárenská.
Kolejové uspořádání severního zhlaví osobního nádraží železniční České Budějovice umožňuje v hlavních kolejích ve směru staničení od km 213,280 do km 213,945 zvýšit traťovou rychlost na 100 km/h (v opačném směru je v tomto úseku uvažována traťová rychlost 60 km/h). Úsek km 213,945 – km 214,787 bude mít traťovou rychlost 120 km/h. Od km 214,787 do km 215,900 je ve vazbě na výhledové řešení úseku Nemanice – Ševětín navržena traťová rychlost až 140 km/h. V celé délce budou modernizované koleje umožňovat prostorovou průchodnost Z-GC a třídu zatížení D4 UIC.
Stavba je v rámci Operačního programu Doprava financovaná z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury. Projekt „Modernizace trati České Budějovice – Nemanice I“ je navržen ke spolufinancování Evropskou unií z Fondu soudržnosti. Příspěvek EU na tuto stavbu může činit až 71,20 %, tedy přibližně 633 373 000,- Kč.
Investor | Správa železniční dopravní cesty, státní organizace |
---|---|
Zhotovitel | EUROVIA CS, a.s. |
Náklady na výstavbu | 740 420 556,- Kč |
Termín zahájení | únor 2011 |
Termín dokončení | leden 2014 |
Technické údaje | |
---|---|
Délka rekonstruovaného úseku | 2,62 km |
Zřízení koleje UIC 60 | 5,12 km |
Zřízení koleje S 49 | 0,12 km |
Rekonstruované železniční mosty | 12 ks |
Rekonstruované železniční přejezdy | 2 ks |
Realizované přejezdové zabezpečovací zařízení | 2 ks |
Rekonstrukce podchodů pro pěší | 3 ks |
Nové výhybky celkem | 25 ks |
Realizace elektrického ohřevu výhybek | 24 ks |
Trakční vedení v délce | 20 km |
Protihlukové stěny | 1,31 km |
Individuální protihluková opatření | 21 objektů |