Tunel Ejpovice a další osud Viktorie

Razicí štít TBM "Viktorie" | Autor: Kasme, koridory.cz

Doplněno 23.10.2017

Razicí štít TBM, pokřtěný jménem „Viktorie“ úspěšně dokončil ražbu obou tunelů mezi Rokycany a Plzní. Celý průběh prací jsme sledovali.  Na různých fórech se diskutuje o otázce, co bude dál s tak drahým strojem, který byl vyroben na zakázku a na míru pro tuto akci. Tuto otázku a další, týkající se technických záležitostí tunelu, mi pro koridory.cz zodpověděl mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha.

  • Jaký osud je připraven pro razící štít Viktorie? Bude třeba prodána?
    O prodeji razícího stroje v tuto chvíli neuvažujeme. Stroj bude rozmontován a převezen do speciálně upraveného skladu v pražských Horních Počernicích, kde máme už dva menší TBM stroje – Adélu a Tondu, které razily prodloužení pražského metra linie A. Tak jako tyto dva stroje bude i Viktorie čekat na další využití. Všechny stroje TBM pro nás znamenají značnou konkurenční výhodu u ražby tunelů nad určitou vzdálenost, kdy se oproti konvenčním tunelovacím metodám výrazně vyplatí a dokážou investorovi ušetřit nemalé peníze a z nás udělat vítěze ve veřejném tendru.
  • Jsou již bezpečnostní průchody mezi tubusy hotové?
    Těchto tzv. propojek bude celkem 8. Šest jich je již hotových a dvě se právě razí.
  • Kdy se můžeme těšit na „den otevřených dveří“ na staveništi tunelu? Bude možné se projít skrze severní tubus v blízké budoucnosti? Nebo se čeká na finální podobu stavby? Potěšil by mě i odhad v řádech týdnů… či na co se čeká.
    To nezáleží čistě jenom na nás jako Metrostavu, ale spíše na investorovi, tj. na SŽDC. V našem zájmu jistě je stavbu propagovat a tudíž lze předpokládat, že další den otevřených dveří pro širokou veřejnost bude. Kdy a co přesně veřejnosti ukážeme ale zatím nevím. Doporučuji si přidat Metrostav na Facebook (pokud máte) a tam se o případném dni otevřených dveří jistě včas dozvíte.
  • Je Tunel Ejpovice opatřen konstrukčními prvky zabraňujícími aerodynamickému třesku? Metrový průřez je dostačující a portály budou opatřeny tlumiči? Na velmi neaktuální vizualizaci jsem spatřil zkosené stěny tubusů…
    Základním opatřením proti aerodynamickému třesku při průjezdu vlaků v oblasti portálů je navržena jejich úprava zkosením. Další úprava portálů navržena není. Problematika aerodynamického třesku („sonic boom“) při průjezdu vlakové soupravy v oblasti tunelových portálů je poměrně složitá a zahrnuje mnoho vstupů, vlivů a aspektů. Tato problematika se ve světě zkoumá a řeší v souvislosti s návrhem vysokorychlostních tratí (VRT) – např. Francie, Německo, Španělsko, Itálie, Anglie a Japonsko. Neexistuje nějaký jednotný názor nebo technické řešení, ve zmíněných zemích jsou podoby portálů řešeny individuálně a s ohledem na přechozí a provozní zkušenosti z jiných staveb. Tunely Ejpovice nejsou součástí VRT, tunely budou součástí 3. tranzitního koridoru konvenční dopravy a byly navrženy pro rychlost 160 km/hod.
ODKAZ
Karlštejn - Beroun: zastávka Srbsko v novém

Ing. Zdeněk Pata ze společnosti Subterra zodpověděl dotaz, týkající se provedení a délky pevné jízdní dráhy (PJD):

PJD bude použita konstrukce ÖBB-PORR, která byla vyvinuta ve spolupráci firem PORR a Rakouských spolkových drah. Systém má několik výhod oproti klasickému štěrkovému loži, kterými jsou snížení frekvence údržby (eliminuje vyšší počáteční náklady), vyšší stabilita koleje a zlepšuje přístupnost tratě například pro IZS.
Konstrukce pevné jízdní dráhy ÖBB-PORR je elasticky uložená prefabrikovaná deska o rozměrech 5,16m na délku a 2,40m na šířku vyráběná ve výrobním závodě ŽPSV Čerčany v zapůjčených formách od firmy PORR.
Pevná jízdní dráha bude vytažena vně tunelů v případě pražských portálů o 175 m a u plzeňských portálů o 65 m.
Celková délka PJD tedy bude 8 762 m s počtem 1685 panelů.

Provedení PJD ÖBB-PORR

Prefabrikáty jsou vyráběny v ŽPSV Čerčany a v katalogovém listu k tomuto výrobku je uvedeno:

PJD ÖBB-PORR | Ilustrace: ŽPSV Čerčany

Hlavním konstrukčním prvkem systému je pružně uložená nosná kolejová deska. Systém nosných kolejových panelů ÖBB-PORR vychází z 5,16 m dlouhých, nepředpjatě vyztužených železobetonových desek (prefabrikátů). Desky obsahují 8 párů integrovaných kolejových podpor typu Vossloh 300-1 v osové vzdálenosti 65 cm.
Spodní plocha panelu (desky) i stěny kónických otvorů trapézového průřezu sloužící k zalití betonem jsou k zajištění autonomnosti panelu pokryty dělicí elastickou vrstvou. Tato vrstva způsobuje snížení intenzity vibrací přenášených do podkladových vrstev (tlumení chvění šířícího se pevným materiálem).


(23.10.2017 6:38 – doplněny informace o PJD /Ing. Zdeněk Pata/ a odstavec Provedení PJD)

Upozorni mě
Upozornit na
guest
0 Komentářů
Komentáře v textu příspěvku
Přečíst všechny komentáře