Existence drážního skladiště s rampou na vlakovém nádraží v Benešově (u Prahy) se pomalu a jistě naplňuje. Ve velmi blízké době jej nahradí čtyřpodlažní parkovací dům. Po již zahájených dopravních stavbách – nového autobusového nádraží a mimoúrovňových křižovatek na silnici I/3 – půjde o další významnou investiční akci pro zlepšení dopravních poměrů ve městě a v jeho blízkém okolí.
Je bezpochyby správné, že se město jalo po letech řešit nedostatek parkovacích míst u obou nádraží ve městě. To, že dnes již nepotřebné skladiště s rampou s přibližně stem parkovacích míst nahradí stavba potřebnější a s vyšší kapacitou (se 185 místy) je také správné a nikdo toto rozhodnutí nezpochybňuje. Co je však terčem kritiky laické i odborné veřejnosti na sociálních sítích, je architektonická podoba nového parkovacího domu. Dům je součástí projektu „Terminál Benešov“, pochází tedy ze stejné dílny brněnských studií Atelier A99 a A77 Architekti. A ačkoliv lze podobě nového terminálu vytknout nedostatky, na rozdíl od parkovacího domu, je přeci jen představená budoucí podoba samotného autobusového nádraží o několik řádů zdařilejší než parkovacího domu. V těsném sousedství historického a památkově chráněného komplexu budov vlakového nádraží bude postaveno něco ve stylu panelákového marastu, který Benešov „zkrášlil“ v dobách minulých a domalování čehosi zeleného na fasádu panelové krabice s dírami obrácené dnem vzhůru to opravdu nezachrání. Že to jde i jinak a lépe, lze dohledat v příkladech nejen po světě, ale i v domácích „luzích a hájích“, např. v Brně nebo v Hradci Králové.
Na stavbu parkovacího domu, s předpokládanou cenou 115,262.162 Kč (bez DPH), bylo vyhlášeno výběrové řízení na zhotovitele 20.června 2019 s podáním nabídek do 23.července 2019. Na stavbu domu byla přidělena eurodotace ve výši (bez koruny) sto milionů korun (projekt výstavby parkovacího domu je spolufinancován Evropskou unií a to konkrétně z Integrovaného regionálního operačního programu – 9. výzva ITI-Praha-SC1.2 Dopravní terminály a parkovací systémy). Předpoklad zahájení stavby je podzim letošního roku. Obě stavby (terminál + dům) tak poběží současně. Cestující i obyvatelé města se tak musí připravit na další, byť dočasný, razantní úbytek parkovacích míst (Benešov má 16,5 tisíce obyvatel a 7,5 tisíce automobilů, registrovaných ve městě). Parkovací dům zabere celkem 2073 m². Dům o čtyřech podlažích (3 nadzemní + střecha) pojme na 185 osobních automobilů a 48 kol v úschovných boxech.
Kvůli stavbě parkovacího domu, jak již bylo zmíněno, bude zdemolováno drážní skladiště č.p. 299 a severní část nákladové rampy v délce 55 m (jižní část v délce 51 m zůstane zachována).
Benešov (u Prahy) – parkovací dům – pohledy (pdf)
Benešov (u Prahy) – skladiště – demolice – fotky (pdf)
Benešov (u Prahy) – vizualizace nových kruhových křižovatek „U topolu a Červené Vršky“ a podjezdu s přechodem do parku Konopiště (ŘSD):
Benešov (u Prahy) – autobusové nádraží 3. a 18.června 2019 (foto: Město Benešov):
Benešov (u Prahy) – vizualizace nového autobusového terminálu s parkovacím domem:
Od začátku července probíhají rozsáhlé zemní práce v celé ploše křižovatky
„Po již zahájených … stavbách – … a mimoúrovňových křižovatek na silnici I/3“ Pár technických poznámek
1. Kruhový objezd není mimoúrovňová křižovatka.
2. Co se na stavbě křižovatek na I/3 zahájilo? Ještě 28. 6. jsem neviděl ani mužika.