Dlouho očekávaná, několikrát odložená, mnoho diskutovaná. To je stavba „Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl. n.“. Její první část, Optimalizace žst. Praha Hostivař, za několik dní začne.
Konečný stav v polovině roku 2016
Žst. Praha-Hostivař bude mít po přestavbě 8 dopravních kolejí a 5 nástupištních hran
- hlavní koleje č.1 a 2
- předjízdné koleje č.3 a 6
- kolej č.4 bude kusá a bude sloužit pro Městskou linku od Prahy-Malešic
- pro nákladní dopravu ve směru Praha-Malešice budou sloužit především koleje 8, 10 a 12
- bude zachovaná nakládková/vykládková kolej č.3b a vlečka SKANSKA ŽS (kolej č.3b)
- všechny vlečky, kromě vlečky KOVOŠROT budou zrušeny
Odbočka Záběhlice bude zachována, změní se ale způsob obsluhy – na odbočce bude nově osazeno provizorní zabezpečovací zařízení v kontejneru, obsluha bude z JOP žst. Praha Hostivař.
Zabezpečovací zařízení stanice je umístěno v nové technologické budově, kde bude i nová dopravní kancelář s obslužným pracovištěm (JOP).
Dále bude zrušeno Hr. Železný most, které bude nahrazeno automatickým hradlem s návěstidly v km 180,605 (tedy asi o 500m blíž k zastávce Praha Strašnice oproti současnému hradlu.
Mezi Hostivaří a Malešicemi zůstává současná jednokolejka.
Osobní pokladny se přestěhují ze současné výpravní budovy do nových prostor pro odbavení cestujících, je nově vybudovaný podchod a nástupiště (více v tomto článku >>)
Stavební postupy
Stavba je rozdělena do čtyř hlavních stavebních postupů (SP). Těmto postupům předchází přípravné práce a SP0.
Dnešním tématem jsou přípravné práce a SP0. Protože se navzájem časově prolínají, nebudu rozlišovat, zda se jedná o činnost v rámci přípravných prací, či SP0.
Tento SP potrvá až do druhé třetiny prosince.
Přípravné práce a SP0
Jako první budou vloženy provizorní děliče TV pro lichou skupinu kolejí. Tím bude pomyslně odstartovaná stavba. Výluka proběhne 29.7. od 8:55 do 14:30 hodin a vyloučena bude lichá kolejová skupina v Hostivaři.
Od následujícího dne, tedy 30.7., začnou Elektrizace Železnic (EŽ) s hloubením a betonáží základů pro nové TV.
V tomto SP začne výstavba podchodu pod sudými kolejemi a rekonstrukce přemostění ulice Průmyslové. Mostní konstrukce se skládá z předpjatých prefabikátů, pod každou kolejí dvojice. Protože dojde ke změně směrového vedení kolejí, bude nutný posun těchto nosníků tak, aby v novém kolejovém uspořádání nebyly mimo osu. Pod kolejemi 4-12 bude posun nosníků o 13-330mm, pod 2.SK 1416mm.
Aby mohly být tyto práce realizovány v co největším rozsahu už v tomto SP, bude hned zpočátku SP převeden provoz z 1.SK na 3.SK a z 2.SK na 1.SK. 2.staniční kolej bude poté vyloučena. Koleje č.4, 6, 8 budou částečně sneseny a po dokončení umělých staveb bude zpět, na snížené kolejové lože, položen původní kolejový svršek.
Stávající elektromechanické zabezpečovací zařízení zůstává po dobu tohoto SP v činnosti, pouze budou provedeny nezbytné přeložky venkovních kabelů a úpravy.
Před přemostěním Průmyslové ulice bude současně rekonstruován i propustek pod kolejištěm, souběžný s novým podchodem.
- Podél ulice U hostivařského nádraží bude vybudována část nové kanalizace a přeložka vodovodu, položeny přípojky kanalizací k novým objektům.
- Začne výstavba nových odbavovacích prostor pro cestující z ulice U hostivařského nádraží.
- Výstavba nové technologické budovy mezi současnou výpravní budovou a St.2
- Pokládka kabelů provizorního zabezpečovacího zařízení (MPZZ) v Hostivaři a na Odb.Záběhlice, příprava a zapojování kontejnerů MPZZ.
- Současně probíhá výstavba automatického hradla Železný most.
- V lokalitě budoucí žst. Zahradní Město budou z důvodu zjednodušení zabezpečovacího zařízení snesena kolejová pole mezi výhybkami č.10 a 16 a dále snesena výhybka č.21.
- Na konci tohoto SP budou vystavěna provizorní nástupiště u kolejí č.4 a 6 pro další stavební postup.
Stavbu budeme průběžně sledovat a postupně si budeme představovat i důležité objekty stavby – prostory pro cestující, mostní stavby, kolejiště, samozřejmě i protihluková opatření… Tak, jak se bude blížit čas zahájení jejich stavby.