Žst. Praha Hostivař čeká na zahájení rekonstrukce

Ještě v tomto roce by měla být zahájena další stavba IV. koridoru – modernizace žst.Praha Hostivař. Stavba je součástí úseku Praha Hostivař – Praha hlavní nádraží.
Projdeme si celý úsek, který bude předmětem stavby, to znamená od vjezdových návěstidel od Uhříněvsi, až téměř po Odbočku Záběhlice.


 

U vjezdových návěstidel Hostivaře skončila modernizace prvního úseku stavby IV. koridoru Strančice – Praha Hostivař. Znatelné to je při jízdě vlakem – v tomto místě, jedete-li od Prahy, se jízda ztiší, zklidní, od Benešova naopak. Mění se tady i traťová rychlost. Zatímco rychlostníky směrem k Uhříněvsi povolují 160/130/125 km/h, do Hostivaře je to 100km/h a hned vzápětí předvěstníky upozorňují na snížení 80/70km/h. Ve směru na Benešov tady také začíná kódování pro vlakový zabezpečovač.

Do mapy jsem pro snažší orientaci zanesl body, o kterých je zmínka v dalším popisu.

Zobrazit místo Hostivař 2013/09 na větší mapě

 

Vydáme se dál do stanice.
Vpravo se pomalu přibližuje vlečková kolej „Kovošrot“, jejíž kolejiště dnes měří přes 10km a obsluhuje několik průmyslových podniků. Vlečka byla v minulosti velmi vytížená, dnes, stejně jako další podobné vlečky, ztrácí na významu a její kolejiště je již jen torzem proti minulosti. Leckde jsou koleje vytrhané, jinde zarůstají. Pohledem na mapu zjistíte, že se po této vlečce, přes úvrať u Jižní spojky dalo dojet až do depa metra Hostivař a dál do Malešic. Tato kolej dnes končí za Průmyslovou.

Další krátká vlečka je vlevo, prochází halou a vychází kousek za St.1. Provozuje ji firma SKANSKA.

Tím se dostáváme na St.1. Signalista tady obsluhuje 14 elektromotoricky přestavovaných výhybek, 2 vjezdová návěstidla, 6 odjezdových a 2 seřaďovací. Za St.1 stojí reléový domek zabezpečovacího zařízení.

Mezi St.1 a odjezdovými návěstidly vychází vpravo další nepoužívaná vlečka, bývalé „Kovohutě“. Její koleje kříží ulici Dolnoměcholupskou, jedna pokračuje dál a končí na křižovatce ulic U Továren/U Pekáren. [pullquote]Žst. Praha Hostivař
leží na trati 220 z Českých Budějovic do Prahy, která byla jako Dráha císaře Františka Josefa (KFJB) otevřena 14. prosince 1871. Hostivař tehdy byla pouhou zastávkou na jednokolejné trati. V roce 1872 bylo povoleno na hostivařské zastávce nakládat a vykládat zboží, nádraží však bylo zřízeno až v roce 1882. Výpravní budova v dnešní podobě byla postavena v r. 1905
[/pullquote] Před výpravní budovou jsou dvě nízká nástupiště s úrovňovými přechody kolejiště.

Výpravní budova z r.1905  má zastřešený peron a dvě postranní křídla. Ve střední části je vestibul s osobní pokladnou, vestibul je průchozí do ulice U Hostivařského nádraží. V pravé části hlavní budovy najdeme dopravní kancelář. Výpravčí kromě vlastní stanice ještě pomocí přídavného bloku řídícího přístroje povoluje jízdy Odbočkou Záběhlice mimo hlavní trať, do Vršovic seřaďovacího nádraží. Ale Záběhlice si necháme na jindy.

Cestou ke St.2 míjíme po levé straně různé stavby, areál Stavebnin, garáže, skladiště se shnilou rozpadlou rampou a přicházíme k lávce přes kolejiště. Ta měla být v průběhu přestavby snesena a nahrazena podchodem. Nakonec bylo rozhodnuto, že podchod se stavět nebude a lávka zůstane. Jen bude opravena a doplněny ochrany nad trolejí. Zřejmě v tomto případě nevadí, že přechod není bezbariérový.

Těsně za lávkou vlevo stojí bývalý drážní domek č.131, který byl až do r.1905 původní výpravní budovou. Po zprovoznění nové budovy byl přestavěn pro obytné účely a jeho část tvoří releová místnost zařízení pro St.2. A pohled z lávky k domku skýtá nelahodný svinčík kolem. Ale i tento domek, stejně jako ostatní stavby na této straně kolejiště, bude zbourán.

Na St.2 signalista obsluhuje 13 elektromotoricky přestavovaných výhybek, 3 vjezdová návěstidla, 6 odjezdových a 2 seřaďovací.
Pokud půjdeme dál ku Praze, mineme vjezdová návěstidla – 2 od Vršovic (jedno stožárové, druhé na krakorci) a jedno od Malešic. Dojdeme k lávce pro pěší a cyklisty, která v roce 1998 nahradila původní dřevěnou lávku z r. 1940. Za ní se malešická kolej obloukem odklání od hlavní trati.
Mineme hostivařské předvěsti vjezdových návěstidel, přejdeme most nad dvoukolejnou tratí spojující Malešice se seřaďovacím nádražím Vršovice a dostáváme se k Odb. Záběhlice, před níž bude končit stavba rekonstrukce žst. Praha Hostivař.
Jak bude stavba probíhat si přiblížíme v některém dalším článku.

 FOTOGALERIE

 

3 komentáře

  1. >Ještě v tomto roce by měla být zahájena další stavba IV. koridoru – modernizace žst.Praha Hostivař.
    Já si naopak troufnu tvrdit, že v letošním roce určitě zahájena nebude. Vyhodnocení nabídek a odeslání oznámení o zadání by muselo být provedeno nejpozději za 20 dnů od otevření nabídek, což není reálné.

    • … by měla být taky znamená, že být nemusí, ale pokud něco zajímavého víte, proč nám to nepovíte ?? Veřejné stavby za veřejné peníze by rozhodně neměly být nedostupné z hlediska informací.

      • Však ano, neříkám, že informace není správná, jen říkám, že existuje informace přesnější.
        Nevím, co máte tím zajímavým na mysli, já vím jen to, co je veřejně dostupné, nebo se dá z veřejně dostupných informací odvodit.

Komentáře jsou uzavřeny