Nutné opravy pro přesun služby autovlaku v Středisku údržby Praha Jih (ONJ)

Do těchto míst na odstavném nádraží v Michli bude přemístěn terminál autovlaku z pražského hl.n. v podobě, v jaké ho známe právě tam. V objektu na fotografii by pak po jeho rekonstrukci mělo vzniknout zázemí terminálu (foto: koridory.cz)

(aktualizace 11.12.2024)

V úterý 10. prosince 2024 proběhla prezentační jízda motorovým vozem po areálu odstavného nádraží Praha Jih v pražské Michli. Jízdy se zůčastnili členové představenstva Českých drah (zda i novináři, to není autorovi článku známo).

V rámci této jízdy proběhla prezentace dalších stavební činností na provozním pracovišti Praha Jih (dříve ONJ) a to:

  • stavby přemístění terminálu autovlaku z hl.n. do třídící skupiny,
  • stavby plánované dostavby odjezdové skupiny,
  • stavby dokončené rekonstrukce vjezdové skupiny,
  • prezentace čištění graffiti a základního čištění na jednotce ř. 471.

Nutné opravy pro přesun autovlaku

Autovlak z Prahy do Popradu a Košic přeruší zhruba na půl roku svůj provoz. Jeho pražský terminál se bude stěhovat z hlavního nádraží do provozní jednotky Českých drah Praha jih. Po otevření nového terminálu bude provoz autovlaku obnoven.

Pokračující revitalizace území okolo pražského hlavního nádraží a také intenzivní provoz na největším českém osobním nádraží, které nyní odbaví kolem 1 000 osobních vlaků za den a jejichž počet v novém jízdním řádu ještě vzroste, si vyžádá přestěhování terminálu autovlaku.

Nový terminál autovlaku vznikne v prostoru provozní jednotky Praha jih v pražské Michli. Příjezd k němu bude z Chodovské ulice a jeho snadnou dostupnost zajistí blízkost vnitřního silničního okruhu kolem Prahy. Jeho otevření se předpokládá v polovině roku 2025.

Z důvodu stěhování rampy a celého terminálu autovlaků do nové lokality bude provoz autovlaků zhruba na půl roku přerušen. K uzavření současného terminálu autovlaku dojde s koncem jízdního řádu 2024 dne 14. prosince, kdy na něm budou vyloženy poslední auta, která přijedou vlakem EN Slovakia ze Slovenska. Poslední přeprava aut z Prahy se kvůli oběhu autovozů Českých drah uskuteční ale už 12. prosince 2024. K obnovení provozu autovlaku dojde zhruba v polovině roku 2025.

Nakládka a vykládka aut a nástup cestujících pak bude probíhat přímo v zázemí Českých drah v Praze-Michli. To zjednoduší a zrychlí průjezd autovlaku pražským uzlem a především největším a nejvytíženějším osobním nádražím v Česku. Stanice Praha hlavní nádraží je stejně jako většina moderních velkých stanic v Evropě koncipovaná především jako průjezdná, ve které je možný jen omezený rozsah manipulací se soupravami. To se týká hlavně přepravní špičky, kdy stanice odbavuje v průměru i více než jeden vlak za minutu, a kdy také přijíždí autovlak. U něj je však nutná rozsáhlá manipulace s autovozy, kvůli které dochází ke vzájemnému ovlivňování posunu a provozu osobních vlaků. Nový terminál tyto komplikace odstraní.

České dráhy provozují autovlak v kooperaci se slovenským dopravcem ZSSK. V současnosti jezdí autovozy z Prahy do Popradu-Tater a Košic.

Pro tento účel probíhá již zhruba od 18. listopadu 2024 ve Středisku údržby Praha Jih kompletní oprava nevyhovujícího stavu (těžká střední obnova) kolejí č. 406, 407, 408, 458, 459, 460, 461 a výhybek č. 412, 413, 414, 415 a 417 s plánovaným ukončením k datu  zahájení platnosti nového jízdního řádu.

ODKAZ
Správa železnic vybere projektanta tříkolejného mostu na Výtoni

Při těchto pracích došlo k demontáži a montáži kolejí, elektropřestavníků a propojovacích lan a rovněž k výměně vnějších kolejnic, poškozených upevňovadel a pražců, odstranění části štěrkového lože a doplnění nového. Následně bylo provedeno směrové a výškové vyrovnání (podbití) pomocí univerzální podbíječky Unimat firmy Skanska. Úpravami projdou i drážní stezky.

Celková hodnota rekonstrukčních prací činí 13, 265 mil. korun bez DPH. Práce provádí firma N+N – Konstrukce a dopravní stavby Litoměřice, s.r.o.

Dokončení rekonstrukce vjezdu

O pokračující rekonstrukci vjezdové části pražského odstavného nádraží jsme na našem webu psali několikrát.

Dokončené stavbě lze vytknout jen dvě věci – chybějící elektrický ohřev výhybek (není kapacita) a napojení na staré releové zabezpečovací zařízení na Ústředním stavědle.

Dostavba odjezdu a modernizace myčky

Od devadesátých let minulého století pro nedostatek finančních prostředků nikdy nedokončená stavba odjezdového nádraží se snad pomalu a jistě dočká svého dokončení (koleje č. 512 – 518 a 601 – 605), i když už bez dalších zamýšlených navazujících částí, jakými měly být opravny vozů a lokomotiv, které se měly rozprostírat po obou stranách odjezdového nádraží (v prostoru Slatin a Trnkova) – na reliéfu kolejiště panelu číslicové reléovky odjezdového stavědla je původní konečná podoba vidět dodnes (více ve fotogalerii).

Moderních technologií se dočká místní myčka kolejových vozidel. Bude se tak jednat již o třetí mycí zařízení v éře existence odstavného nádraží (právě probíhá tendr). Současné mycí zařízení o velikosti mycího tunelu 8,2 m x 91,2 m bylo vystavěno v letech 2006 – 2007 a to nákladem 296 milionů korun.

ONJ - Vjezd, autovlak, Odjezd

V roce 1997 zavedly tehdy ještě unitární České dráhy (ČD s.o.) dvě novinky. První novinkou byl od 27. ledna 1997 nově zavedený vlak kategorie SuperCity (SC) „Manažer“ na trase z Prahy do Ostravy, druhou autovlak z Prahy do slovenského Popradu. Krytý vůz pro přepravu automobilů (max. rychlost 100 km/h) si tehdy ČD pronajaly od německé firmy ARS za cenu 160 německých marek (DM) denně a byl součástí R 225/224 „Hornád“ a to pouze v létě a k tomu ještě jen o víkendech (platba za pronájem přitom běžela každý den). Uzavřené vozy požadoval celní úřad. Cena za přepravu automobilu vč. lůžkového lístku řidiče tehdy činila 1100 korun.

Stavbu potřebného terminálu (tzv. autocouchetu) na pražském Hlavním nádraží v ceně 9 mil. korun (hodnota stavebních úprav) realizovaly ČD s.o., divize dopravní cesty (DDC) a divize obchodně-přepravní (DOP). Stavbu DDC reprezentovalo vložení nové výhybky č. 46 z koleje č. 34 a její zabezpečení, zřízení 190 m koleje a vybudování nového atypického zarážedla. Konstrukci vlastní ocelové mobilní samozdvižné nájezdové rampy pak byla zajišťována pracovníky DOP. Součástí terminálu byl i administrativní objekt odbavení cestujících, který vznikl rekonstrukcí bývalého zařízení staveniště. Tato investice byla dokončena k datu zahájení platnosti nového GVD v květnu 1997.

Praha hl.n. - terminál autovlaku

 

Upozorni mě
Upozornit na
guest
0 Komentářů
Komentáře v textu příspěvku
Přečíst všechny komentáře