Jak jsme již avizovali v tomto úvodním článku, pražské hlavní nádraží se dočká další rekonstrukce. Tentokrát bude obnoven zejména zašlý lesk a sláva zastřešení haly.
Stavba byla oficiálně zahájena 2. února 2015. Přestože se nekonalo žádné stříhání pásky, poklepání na ocelovou konstrukci ani proslovy úředníků, považovali jsme za nutné zachytit prchavý okamžik této významné události. Celkový dojem trochu kazí fakt, že mimo informační tabule pro cestující o vyvolaných změnách v dopravě není k vidění ani náznak stavební aktivity.
Namísto rostoucího lešení, oranžových vest a stavebních strojů tak nabízíme oku čtenáře alespoň podvečerní atmosféru hlavního nádraží ještě naposledy v původním stavu. Klid před bouří.
V příští článku se již budeme věnovat (doufejme) probíhající první etapě rekonstrukce. Přestože zásadní fakta jsme již přinesli ve zmiňovaném úvodním článku, neuškodí si připomenout, že předmětem první etapy by měly být nejprve přípravné práce: Zřízení stavenišť ZS1 (jižně od Fantovy budovy, parkoviště ČD), ZS2 (parkoviště České pošty a Drážního úřadu) a ZS3 (malé staveniště u Italské ulice), zesílení severních nájezdů na nástupiště 3 a 4 pro stavební techniku, výstavba dvou patek provizorních stožárů TV, zapanelování koleje 2a, zřízení ochrany nástupišť, ohrad, podepření sloupů.
Jakmile budou tyto práce dokončeny, rozběhne se (stále v rámci první etapy) rekonstrukce sloupů na třetím nástupišti, a to mimo patních kloubů a patek, které byly rekonstruovány již během stavby „Modernizace západní části Praha hl. n., 2. část, nástupiště I – IV“ v roce 2008. Rekonstrukce sloupů bude spočívat v jejich otevření, kontrole stavu, otryskání starých nátěrů (jen tlaková voda), podle potřeby vložení nových prvků (výztuh), zhotovení nových nátěrů a zpětné uzavření konstrukce. Na samém konci první etapy budou odstraněny provizorní podpory sloupů a z koleje 2a zmizí panely.
První etapa by měla trvat přibližně dva měsíce a z hlediska provozu bude znamenat uzavření vždy poloviny (severní / jižní) třetího nástupiště a výluku příslušné části kolejí 2 a 8 (bez vypnutí TV). Práce by měly probíhat nepřetržitě 24/7, pouze s omezením hlučných prací na 7:00-21:00.
Vzhledem k tomu, že projektová dokumentace byla v průběhu přípravy aktualizována, všechny informace týkající se etapizace a technologie rekonstrukce mohou být předmětem změn a jsou poskytovány bez záruky.
Foto: archiv autora