(aktualizace 10. a 11.2.2023)
Ve dnech 20. a 21. února 2023 se z iniciativy ministra dopravy Martina Kupky uskuteční technické kolokvium k novému železničnímu mostu pod Vyšehradem. Jde o další krok v otevřeném dialogu s veřejností. Cílem kolokvia jako moderované odborné diskuze je zachytit všechny relevantní věcné argumenty s ohledem na co možná nejkratší omezení provozu na klíčové dopravní spojnici.
Očekávaným výsledkem kolokvia bude souhrn názorů a stanovisek účastníků a přehled kladů a záporů jednotlivých možností řešení současného nepříznivého stavu mostu. Body, na kterých se účastníci kolokvia shodnou, poslouží jako podklad pro rozhodnutí ministra dopravy Martina Kupky.
Členové technického kolokvia
- prof. Dr hab. Inż. Jan Bień (Politechnika Wrocławska – Stavební fakulta Vysokého učení technického ve Vratislavi)
- prof. Eugen Brühwiler (ETH Lausanne)
- prof. Ing. Jiří Kolísko, Ph.D. (Kloknerův ústav)
- doc. Ing. Jaroslav Odrobiňák, Ph.D. (Katedra stavebných konštrukcií a mostov, Stavebná fakulta Žilinskej univerzity)
- Ing. Stanislav Pospíšil, Ph.D. (Akademie věd ČR)
- prof. Ing. Pavel Ryjáček, Ph.D. (ČVUT Praha)
- Univ.-Prof. Mag. Mag. Dr. Dr. Peter Strasser, LL.M. (Universität für Weiterbildung Krems)
- prof. Dr.-Ing. Richard Stroetmann (Technische Universität Dresden)
- Ing. Martin Vlasák (SUDOP Praha, autorizovaný inženýr v oborech mosty a inženýrské konstrukce a dopravní stavby)
Tajemník kolokvia
- Ing. Petr Hofhanzl (Správa železnic)
Program
20. 2. 2023 (pondělí)
11:00 | Úvod, přivítání účastníků kolokvia
11:20 | Prezentace historie mostu – seznámení s provedenými opravami mostu
11:50 | Prezentace dosavadních přepočtů, diagnostik a měření
12:10 | Prezentace diagnostiky, expertních posudků, materiálových zkoušek
13:30 | Prohlídka mostu
16:00 | Prezentace požadavků na výhledový stav mostu, budoucí kapacity železniční dopravy, požadavků na zastávku a propojení pěších a cyklistických tras
16:30 | Prezentace výsledků mezinárodní architektonické soutěže, představení všech 12 návrhů s komentářem výhod a nevýhod
17:00 | Prezentace požadavků památkové péče
21. 2. 2023 (úterý)
9:00 | Diskuze účastníků
13:00 | Diskuze a formulace závěrů kolokvia
Železniční most pod Vyšehradem je součástí Pražské památkové rezervace od roku 1971, jako součást památky Světového dědictví UNESCO je od roku 1992 a samostatně má památkovou ochranu od roku 2004. Zároveň byly obě snahy o odebrání jeho památkové ochrany v letech 2010 i v roce 2020 Ministerstvem kultury zamítnuty. Hlavní město v letech 2018 až 2019 nechalo zrekonstruovat v souladu s památkovou ochranou na železničním mostě obě lávky pro pěší za 30 milionů korun. „Jen málo železničních mostů na světě má tak unikátní polohu a hodnotu jako má ten na Výtoni. Z hlediska dopravy je navíc důležitý vznik třetí koleje a nové zastávky na Výtoni,“ komentuje situaci Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a památkové péče.
Hlavní město Praha spolu s Technickou správou komunikací (TSK) nechalo v minulosti zpracovat dvě studie posuzující možnosti budoucnosti železničního mostu. Pro metropoli je z hlediska veřejných zájmů zásadní jak památková hodnota mostu, tak nutnost rozšířit most o třetí kolej a vybudovat nové zastávky na Výtoni.
Aby hlavní město prokázalo realizovatelnost daného řešení, nechalo si zpracovat Ideovou studii souboru železničních mostů pod Vyšehradem (odkaz pod článkem). Závěry potvrdily možnost doplnit současnou konstrukci o samostatnou soudobou konstrukci s třetí kolejí, včetně zřízení nové železniční zastávky v oblasti Výtoně. Tato ideová studie proveditelnosti byla taktéž posouzena Národním památkovým ústavem s kladným hodnocením.
To se shoduje i se závěry rozhodnutí Ministerstva kultury ČR ze dne 3. března 2020 o nezrušení památkové ochrany, kdy ministerstvo konstatovalo: „Z podkladů shromážděných v tomto řízení je však zřejmé, že špatný technický stav ocelové konstrukce mostu přes Vltavu je řešitelný, aniž by byla zásadním způsobem narušena památková hodnota soumostí či vyloučena původní funkce mostu. Třetí kolej lze realizovat výstavbou nového jednokolejného mostu vedle mostu přes Vltavu, spolu s novou přestupní zastávkou na pravém břehu Vltavy.“
Aby byla dostatečně prověřena možnost zachování a rekonstrukce ocelové nosné konstrukce dnešního mostu, byla TSK v roce 2021 zadána Studie proveditelnosti opravy mostu. Zpracování bylo zadáno mezinárodnímu sdružení jedné z největších světových projekčních firem COWI a WaltGalmarini AG, jako kancelářím nezávislým na českém prostředí a se stovkami významných realizací novostaveb i rekonstrukcí mostů po celém světě. Autory jsou Ian Firth a Andreas Galmarini (odkaz pod článkem).
Závěry studie na základě statického výpočtu mostu potvrdily realizovatelnost rekonstrukce mostu s tím, že byla navrhnuta kompletní výměna mostovky, tedy té části mostu, která přenáší síly ze železničního svršku do obloukové části mostu. Konstrukci mostovky lze tak v rámci rekonstrukce řešit díky konstrukčním úpravám kompletně nově vzhledem k aktuálním technickým možnostem a nárokům provozu i údržby. Naopak poloparabolické příhradové ocelové nýtované nosníky lze opravit výměnou či zesílením vybraných prvků konstrukce. Model určuje ke kompletní výměně 4 diagonály v každém oblouku.
„Právě tyto obloukové části vytvářejí zásadní hodnotu mostu v rámci pražského panoramatu a zároveň právě tyto části jsou nejvýznamnější z hlediska dokladu tehdejšího mostařství a technologie nýtování,“ říká náměstek primátora Adam Scheinherr a dodává: „Vítáme snahu Ministerstva dopravy o širokou veřejnou i odbornou diskusi a vznik technického kolokvia pro most.“
(zdroj: Správa železnic, praha.eu, prahain.cz, FB)
Odkazy:
už ať se staví nový boha jeho!!!!!!!!! jen bych u toho novýho návrhu spojil ty oblouky nahoře dvěma , třema příčníkama u každého pole nějak elegantně… vystužila by se konstrukce a šlo by na to pak i zavěsit troleje
Příčníky nejsou v módě. To není narážka na současné módní trendy, ale na trendy konstrukční. Je to zbytečný a nefunkční prvek a pro zavěšení troleji nepotřebný.
Kolokvium probíhá. Kde lze vidět on-line přenos nebo aspoň záznam?
Vydržte pár hodin