Studie nové trati mezi rakouským Lincem a Českými Budějovicemi vypracována

Cesta vlakem z rakouského Lince přes České Budějovice do Prahy by měla v budoucnu trvat místo dnešních tří hodin a pětačtyřiceti minut zhruba 2,5 hodiny.

Uvedl to před pár dny na síti X generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda s tím, že SŽ dokončila s rakouskými kolegy první fázi studie k nové trati Linz – České Budějovice.

Zakázku v hodnotě 204 tisíc eur (přes 5 miliónů korun) s názvem Technicko-provozní studie nové tratě České Budějovice – Linz  společně zadaly Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) a Správa železnic (SŽ) na jaře roku 2025. Stalo se tak na základě smlouvy o spolupráci při přípravě nové trati, kterou ÖBB a SŽ uzavřely v září 2024.

Nová, dvoukolejná trať by se měla výrazně napřímit a povede proto i několika tunely.

Stavět by se mělo začít ve 40. letech. Výrazně dříve, a to začátkem 30. let, by ale měl vzniknout zárodek tratě v podobě nového jižního dvoukolejného výjezdu ze stanice České Budějovice na Roudné. Tato stavba bude součástí modernizace budějovického uzlu.

Stávající, 57 km dlouhá trať č. 196 z Horního Dvořiště do Českých Budějovic prošla modernizačními pracemi již dvakrát.

Částečnou rekonstrukcí v rámci předelektrizačních úprav a elektrizací v letech 1996 až 2001 (více zde), optimalizací v letech 2007 až 2009.

Elektrizace a modernizace trati v letech 1996 až 2001 stála téměř 3 miliardy korun. Elektrický provoz na trati byl slavnostně zahájen ve čtvrtek 7. června 2001 (více zde).

V rámci optimalizace v letech 2007 až 2009 byly stavební práce směřovány do zbývajících úseků, které předtím neprošly rekonstrukcí.

Cílem bylo, aby celý souvislý úsek (st. hr.) – Horní Dvořiště  – České Budějovice splňoval požadované parametry koridorových tratí, pro traťovou rychlost 120 km/h a opatření umožňující provoz jednotek s naklápěcími skříněmi. Zároveň došlo k rekonstrukci železničního svršku a spodku a v některých úsecích bylo možné zvýšit traťovou rychlost z původních 70 km/h až na 90 km/h pro klasické soupravy a 100 km/h pro jednotky s naklápěcími skříněmi. Výsledkem bylo i zkrácení jízdních dob na úseku Omlenice – České Budějovice u osobních zastávkových vlaků o 2 až 2,5 minuty, u dálkových vlaků (rychlíků) o 3 minuty, u vlaků s naklápěcími skříněmi o 6,5 až 7 minut.

ODKAZ
Začne se projektovat rychlejší a plně dvoukolejná trať z Plzně do Horažďovic

V úseku (st. hr) – Horní Dvořiště  – Omlenice byl rekonstruován pouze jeden most v žst. Rybník. Naprostá většina stavebních prací se v letech 2007 až 2009 týkala především 38,807 km dlouhého úseku Omlenice – České Budějovice (km 80,500 až 119,307), avšak stavební práce neprobíhaly v celé délce tohoto úseku. Některé jeho části (zejména železniční stanice) již rekonstrukcí prošly dříve, a proto se rekonstrukce soustředila zejména na mezistaniční úseky. Rekonstruováno bylo celkem 28 659 m železničního svršku a 25 427 m spodku (měřeno v ose jedné koleje). Jedinou železniční stanicí, která prošla rekonstrukcí, byla žst. Holkov, zde byla navržena rekonstrukce železničního svršku i spodku včetně rekonstrukce nástupišť.


 

Upozorni mě
Upozornit na
guest
0 Komentářů
Komentáře v textu příspěvku
Přečíst všechny komentáře