Záznam přednášky Prof. Dr. Eugena Brühwilera k železničnímu mostu na Výtoni

Památkově chráněný železniční most přes Vltavu Pražské spojovací dráhy z roku 1901 mezi žst. Praha-Vyšehrad a Praha-Smíchov (foto: koridory.cz)
Železniční most pod Vyšehradem v Praze (zdroj: Šechtl a Voseček)

Po skončení technického kolokvia, svolaného ministrem dopravy ČR Mgr. Martinem Kupkou se v úterý večer 21. února 2023 ve Winternitzově vile v Praze konala přednáška Prof. Dr. Ing. Eugena Brühwilera ze Švýcarského federálního technologického institutu v Lausanne k problematice památkově chráněného ocelového železničního mostu na Výtoni z roku 1901, jejíž záznam níže přinášíme.

Oproti minulé besedě a diskusi, je tentokrát záznam poměrně kvalitní, i když by bylo nepochybně dobré ještě angažovat nějakého střihače, neboť samotný záznam začíná až v čase 1:06:05. Večer byl ozvučen a přednáška pana profesora Brühwilera byla simultánně překládána.

Pořadatelem večera byl Pavel Štorch z iniciativy Nebourat.cz. Moderování se ochotně ujal známý redaktor České televize PhDr. Jakub Železný, současně i jeden z podporovatelů již zmíněné občanské iniciativy. Hostitelem večera byl David Cysař.

 

Pozvání na tento večer přijali:

  • Mgr. Martin Kupka (ministr dopravy ČR)
  • Ing. Martin Vlasák (vedoucí projektant SUDOP Praha a.s.)
  • JUDr. Jiří Pospíšil (náměstek pro kulturu hl.m. Prahy)
  • MUDr. Zdeněk Hřib (1. náměstek primátora hl.m. Prahy)
  • Mgr. Jaroslav Pašmik (starosta MČ Praha 5)
  • Ph.D. Vlastislav Ouroda (náměstek ministra kultury a historik)
  • ing. Pavel Paidar (ředitel Odboru přípravy staveb Správy železnic)


 

ODKAZ
Centrum údržby Praha Jih, Vjezd - stav prací k 3.4.2024
Upozorni mě
Upozornit na
guest
4 Komentářů
Komentáře v textu příspěvku
Přečíst všechny komentáře
Alibaba
Alibaba
28.2.2023 21:43

První chyba byla, že byl most prohlášen za památku. Proto bych památkáře nazval sabotéry, škodnou, ignoranty, zvolte si co chcete…
Most, který má slouřit současné dopravě potřebuje současné parametry (nosnost, bezpečnost, profil, počet kolejí, životnost, hlučnost). Opravou nic takového nezískáte.
Návrh profesora trochu řešil hlučnost vybudováním žlabu pro průběžné kolejové lože, i když si myslím, že do tohodle mostu s dolní mostovkou to nebude tak jednoduché, tak jak předváděl na těch švýcarských mostech s mostovkou horní. Tak jak navrhl třetí most se nebude líbit povodí a plavební správě. Most je sice nenápadný ale dole to vystužení bude překážet, kdyby bylo nahoře (takový ty různé velbloudy nad pilířema pro zachycení obrácených ohybových momentů u spojitého mostu) zase bude mršit pohled.

Za mě stále platí starou ocelovou konstrukci snést a někam si ji použít jako lávku, kde za dozoru památkářů spadne a postavit konstrukci(e) nové (hlavně novou neunavenou ocel) pro tři koleje. Jaký architektonický návrh vyhraje je úplně jedno, především by to chtělo nejaké věcné břemeno do budoucna, že ta ocelová konstrukce se bude zase muset někdy vyměnit. Je možné, že zase vydrží více než tato druhá současná konstrukce, přece jenom technologie pokročily.

Jarda
Jarda
25.2.2023 12:04

Ta fašizující atmosféra byla docela šokující – buď bude po našem nebo budeme zase ječet, což nám jde nejlíp. Stávající železniční most nikdo bourat nechce – buď zůstane na současném místě (jako pěší lávka nebo s jednou kolejí pro pomalou jízdu) nebo bude posunut o pár metrů dál (vítězný návrh). Tyhle akce organizují státní zaměstnanci, zašití většinou v nějakém ústavu a jelikož při covidu rok nemuseli pracovat (při plném platu), tak mají nyní spoustu energie.

Pako
Pako
24.2.2023 13:39

Emoce nebudou, když nám necháte našeho miláčka. Jinak bude zle!