RoPL: Razicí štít TBM S-799 pokřtěn, jmenuje se Viktorie

Viktorii a její zázemí si můžete prohlédnout v galerii na ttnz.cz nebo osobně v sobotu 24. 1. 2015 od 10 do 15 hodiv v rámci DOD .

 

metrostav.cz: Speciální razicí štít pokřtěn, Viktorie začne pracovat na tunelu

datum vydání: 23. 1. 2015

Křestní list Viktorie
Křestní list razicího štítu TBM S-799 Viktorie

Ejpovice, 23. ledna 2015 – Podle staré tradice byla dnes do portálu nově vznikajícího tunelu v Ejpovicích uložena soška svaté Barbory, patronky všech horníků. Za účasti nejvyšších představitelů Správy železniční dopravní cesty a společností Metrostav a Subterra došlo také na křest více než 110 metrů dlouhého speciálního štítu TBM S-799, který vyrazí pod vrchy Homolka a Chlum dva nejdelší tunelové tubusy v České republice. Délka každého z nich přesáhne 4 kilometry.
Sošku svaté Barbory, která podle novodobé tradice bývá patronkou také u výstavby každého většího tunelového díla, vysvětil biskup plzeňský Mons. František Radkovský. Poté byla slavnostně uložena do výklenku v portálu budoucích tubusů, kde zůstane po celou dobu výstavby.
Pokřtěn byl i razicí štít, který od této chvíle ponese jméno Viktorie. Toto označení bylo zvoleno nejen s ohledem na plzeňský region, ale především jeho český význam – vítězství – symbolizuje, že se po dlouhých letech plánování, příprav a překonávání různých obtíží podařilo uvést tento projekt do života.
Štít Viktorie je mladší sestrou Tondy a Adély, kteří razili pokračování pražského metra v úseku V.A. Vyrobila ho firma Herrenknecht v německém Schwanau, má průměr řezné hlavy téměř 10 metrů a váží přibližně 1800 tun. Použitá technologie TBM – Tunnel Boring Machines – je jedním z nejmodernějších tunelářských způsobů práce. Její předností je především rychlost a bezpečnost. Ve světě se používá na přibližně 80 % nově budovaných tunelů.
„Jsme rádi, že po letech odkladů konečně začala modernizace této důležité části železniční trati a že se na ní můžeme společně s firmou Subterra podílet,“ uvedl generální ředitel Metrostavu Pavel Pilát. A dodal: “Věřím, že i na tomto projektu potvrdíme vysokou odbornost našich techniků a dělníků při práci s moderní technologií TBM, jejíž výhody jsme si ověřili již na prodloužení trasy metra.“
Trať Plzeň – Rokycany je součástí páteřní transevropské dopravní sítě a vnitrostátního třetího tranzitního železničního koridoru, který vede z Prahy přes Plzeň a Cheb až na státní hranici s Německem. Po dokončení modernizace celé tratě mezi hlavním městem a Plzní by cesta vlakem měla trvat méně než jednu hodinu. Realizaci provede za 3,9 miliardy korun Sdružení MTS+SBT – MTÚ Rokycany – Plzeň, kde vedoucím účastníkem je Metrostav a.s. a členem Subterra a.s. Zhruba polovina ceny přitom padne na unikátní stavbu tunelu v Ejpovicích.
„Stěžejní záležitostí je právě výstavba tunelu Ejpovice pod terénními útvary Homolka a Chlum. Dva jednokolejné tubusy budou mezi sebou propojeny spojovacími chodbami. Délka obou tunelů od východního vjezdového portálu k západnímu výjezdovému portálu činí cca 4 150 m,“ přibližuje nejzajímavější prvky celé modernizace generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Surý. Délka stávající trati se tím podle něj zkrátí o více než 6 kilometrů.

Čtěte také  Severní tunel Ejpovice proražen

Modernizace by měla přinést zkrácení jízdní doby vlaků a zvýšení bezpečnosti železničního provozu. Současně dojde ke zvýšení komfortu pro cestující a k dosažení maximální traťové rychlosti až na 160 km/h. Ve výhledu pak uvažujeme o rychlosti až 200 km/h,“ popisuje budoucí tvář trati Surý.

Název stavby Modernizace trati Rokycany – Plzeň
Železniční svršek
Demontáž 35 143 m
Montáž kolejí UIC 60 28 132 m
Montáž kolejí S 49 1 338 m
Montáž výhybek 8 ks
Tunely
Délka tunelů 2 x 4 150 m
Další technické parametry
Železniční mosty nové + upravené 16 ks
Celková délka přemostění 199 m
Opěrné a zárubní zdi 731 m
Protihlukové stěny 7 120 m
Délka nástupištních hran 850 m
Nové trakční vedení 32 100 m
Nově zabezpečené výhybkové jednotky 10 ks
Nový autoblok dvoukolejné trati 16 794 m