Trať z Votic do Říčan se připravuje na řízení z CDP

Již několik týdnů jsou prováděny přípravy na přepnutí řízení provozu úseku tratě 220 z Votic do Říčan z CDP Praha. V současné době probíhá intenzivní výcvik budoucích dispečerů na cvičném sále.

Samotné přepnutí si nelze představit tak, že se v určitou hodinu a minutu vydá povel „Teď“ a je hotovo. Bude probíhat po jednotlivých stanicích a jedná se o velmi náročnou operaci ať už z pohledu úprav samotného zabezpečovacího zařízení, sdělovacího, GTN, přenosových sítí, tak i zabezpečení provozu po dobu přepínání.

Jak jsem již uvedl, přípravné práce probíhají v předstihu v řádu týdnů, někde i měsíců. Například v Říčanech byly už koncem zimy z důvodu návěštění vyšší rychlosti při tzv. VCO cestách doplněny zelené pruhy na návěstidlech.
Postupně jsou měněny rozhlasové ústředny ve všech stanicích a zastávkách, v posledních několika dnech je připravována trasa optických kabelů z CDP do jednotlivých stanic. Vše se provádí za plného provozu tak, aby práce neměly vliv na grafikon a byla zajištěna plná bezpečnost provozu.

Výpravčí do křesel na CDP pro tuto trať usednou 30.7.2016. Ve 22:00 začne výluka SZZ v žst. Olbramovice (a obvodu Votice). Práce tady budou dokončeny 1.8. v 10:00.

Postupně dojde k přepojení SZZ Benešov u Prahy, Čerčany, Senohraby, Strančice a Říčany. Vše za plného provozu. Pro zajištění bezpečnosti při přepínání a zkouškách zařízení (vše musí být přezkoušeno tak, jako by bylo uváděno do provozu nové zařízení) budou na nezbytně nutnou dobu jízdy vlaků prováděny na přivolávací návěsti, mezi stanicemi bude zavedeno telefonické dorozumívání. Na dotčených přejezdech budou zavedena dopravní opatření (OP).
Po dobu přepojování budou výpravčími obsazeny i stanice, které jsou už teď ovládané dálkově. To znamená, že výpravčího při troše štěstí můžete opět vidět v Senohrabech, Strančicích a v Říčanech.
Akce je naplánovaná do 14.8., kdy v 10:00 ukončením výluky SZZ v Říčanech (a výměnou obslužného SW v Uhříněvsi) bude trať z Votic po Říčany ovládaná z CDP Praha. Žst. Praha-Uhříněves zůstane místně ovládaná, místo dvou výpravčích tady bude jen jeden.

V Čerčanech bude zřízeno pracoviště pohotovostního výpravčího, který bude v případě potřeby moci převzít ovládání kterékoliv dopravny, ovládané dálkově z CDP. Stejně tak bude možné každou stanici převzít na místní ovládání z JOP příslušné stanice.
Zůstane i výpravčí v Olbramovicích pro zajištění řízení a zabezpečení jízd na trati do Sedlčan, výpravčí bude i v Benešově u Prahy. Ani jeden z nich ale nebude ovládat zabezpečovací zařízení.

Ilustrační foto: FB AŽD Praha