V týdeníku OSŽ „OBZOR“ v čísle 6 vyšel článek o hradle Mrač a nejen o něm. Autor článku svolil s jeho zveřejněním na těchto stránkách.
Navštívili jsme: MRAČ
Modernizace IV. železničního koridoru pokračuje mílovými kroky, ještě letos ji (v úseku Benešov u Prahy – Strančice – Říčany) padnou za oběť tři hradla: Mrač, Čtyřkoly a Svojšovice. Například vloni zrušená Tužinka už je srovnaná se zemí. „Co mohu dělat, jsou na tom lidi podstatně hůř než já,“ říká Pavel Vilímek, který kdysi na Tužince začínal a nyní slouží na hradle v Mrači. I to je rovněž určeno k likvidaci, hradlo Mrač by mělo ukončit svoji činnost v poslední dekádě měsíce února. Zaměstnanci, kteří slouží na mračském hradle, to už takzvaně mají za pár, byť na ulici nepůjdou. „Dva budou přeloženi do Mnichovic, které by měly být zrušeny až na podzim tohoto roku, a dva odcházejí na doprovodný sociální program (DSP),“ říká vrchní přednosta žst. Benešov u Prahy Karel Červenka. Ostatně, to je i varianta Pavla Vilímka. „Léta na to mám, u dráhy pracuji už bezmála čtyřicet let od vyučení v roce 1969,“ přemýšlí nahlas. „Řekl bych, že DSP je zadostiučiněním pro ty, kteří od dráhy musí v rámci modernizace odejít,“ říká a dodává: „Nedá se ale nic dělat, pokrok jde dopředu, vývoj nezastavím…“
Myšlenku, že by, podobně jako jeho předchůdci v dobách průmyslové revoluce, vzal kladivo a šel rozbíjet moderní techniku, rozhodně odmítá. „To nehrozí,“ směje se. „Celý život jsem se snažil, abych nezpůsobil svému zaměstnavateli škodu, nebo nehodu, či nějaký zbytečný malér. Tak snad mi to těch pár dnů ještě vydrží,“ přeje si. Nicméně připouští, že na závěr své „hradlařské kariéry“ to nemá jednoduché. Jednak proto, že hradlo Mrač stojí na zastávce s poměrně velkou frekvencí cestujících, a jednak proto, že vlaky tady kvůli výlukám jezdí často obousměrně po jedné z koleji. Například v době naší návštěvy na hradle byla vyloučena druhá traťová kolej. „Cestující informuji pravidelně rozhlasem a snad jsou spokojení. Zatím si nikdo nestěžoval. Beru to jako svoji povinnost,“ tvrdí Pavel Vilímek.
Hradlo Mrač, které stojí na stejnojmenné vlakové zastávce, si na rozdíl od zrušených Bedrče a Tužinky vysloužilo pověst ne zcela bezpečného pracoviště. Před léty tady alkoholem povzbuzení jedinci házeli kameny na obsluhu hradla, zhruba před rokem pak došlo i k přepadení hradlařky. Jeden čas se tady dokonce producíroval i exhibicionista. „Všude jsem měla závěsy, ale on stejně vylezl na zábradlí, aby se sem mohl koukat,“ vypráví bývalá mračská hradlařka, která si přála zůstat v anonymitě. „Zavolali jsme policajty, ti ho chytli, dali mu tisíc korun pokuty, ale pak ho zase pustili.“ Exhibicionista nebyl pro obsluhu hradla nějak zvlášť nebezpečný, ale bylo to nepříjemné. „Často chodil už na první ranní vlak a klidně se tady před lidmi odhaloval…,“ dodává hradlařka.
Někomu to možná je k smíchu, ale hrádlařům ztuhl smích na rtech po předloňském přepadení obsluhy hradla. „Od té doby se tady bojíme, není to příjemný pocit. Vidíte jít po peronu kluka, který má na hlavě kapuci a už se podvědomě bojíte. Celou dobu ho pak sledujete, jestli nastoupil do vlaku. Prostě je to divný pocit,“ uvedla před časem jedna z hradlařek sloužících na mračském hradle. A co vy? Bojíte se také? ptám se Pavla Vilímka. „Tak trochu se bojím,“ přiznává pan Vilímek. Mračit se ale kvůli tomu nehodlá. A to ani tehdy, když přijde na poslední službu na mračském hradle. „Mračit se rozhodně nebudu, protože by to bylo zbytečné,“ říká se smíchem. „I když mi dráha za ta léta svým způsobem přirostla k srdci. Ale že bych dění na dráze nějak zvlášť sledoval, to ne. Když ale pojedu okolo vlakem, tak určitě zavzpomínám. Bylo to tady hezké,“ dodává s neskrývaným dojetím.
Michael Mareš