![Praha-Vršovice, seř.nádraží](https://www.koridory.cz/wp-content/uploads/2018/04/ranzir1-nahled.jpg)
Čekací koleje, směr Krč (Autor: mirekk, koridory.cz)
Po dlouhých odkladech a odvoláních se konečně rozjede dlouho očekávaná a potřebná koridorová stavba Praha-Hostivař – Praha-hl.n. (Praha-Vršovice).
V současné době probíhají přípravné práce, které mimo jiné zahrnují vytýčení a následné rozsáhlé překládky kabelových tras.
Od začátku června bude vypnuto a následně sneseno trakční vedení a kolejí části kolejiště v odjezdové části seřaďovacího nádraží.
Hlavní stavební činnost bude zahájena 2.7.2018 výlukou velké části kolejiště vjezdové části a kolejiště od Řídícího stavědla směrem k osobnímu nádraží Vršovice. Začnou rekonstrukce všech mostů…
Ale o tom dnešní příspěvek není. Nabízím vám pohled na seřaďovací nádraží současné. Fotografie jsou pořízeny v polovině dubna 2013 a od té doby některé objekty byly zbourány a i terén doznal jistých změn.
Příspěvek jsem z důvodu přehlednosti a velkého počtu fotografií rozdělil do dvou částí:
- část: odbočka Záběhlice – zádržné brzdy – Řídící stavědlo – St.2 (směr Krč)
- část: Řídící stavědlo – vjezd do Praha-Vršovice-os.n.
Dnes tedy 1. část, druhá bude následovat do zahájení stavby.
Pro snazší orientaci v terénu se můžete podívat na kolejové schéma a na začátek každé galerie je vložena fotomapka s legendou objektů.
![](https://www.koridory.cz/wp-content/uploads/2018/04/polohoplan-ranzir-678x381.jpg)
Řídící, dříve Ústřední stavědlo, kolejové schéma nádraží s vyznačenými obvody zodpovědnosti jednotlivých stavědel
Odbočka Záběhlice, koleje směr Praha-Malešice
Odbočka Záběhlice a okolí
(Autor: koridory.cz, podkladová mapa Google Maps)
Pohled z hlavní trati na dvoukolejnou trať do Malešic
Autor: mirekk, koridory.cz
Pohled z mostu hlavní trati na vjezdové koleje od Malešic
Autor: mirekk, koridory.cz
Autor: mirekk, koridory.cz
Hradlový přístroj odbočky
Autor: mirekk, koridory.cz
Kolejová deska hradlového přístroje
Autor: mirekk, koridory.cz
Pohon místních závor na přejezdu k trakční měnírně
Autor: mirekk, koridory.cz
Výhybka č.3, spojující 1. traťovou kolej Benešov – Praha se seřaďovacím nádražím
Autor: mirekk, koridory.cz
Trakční měnírna Třešňovka
Autor: mirekk, koridory.cz
Pohled z úrovně trakční měnírny směrem do seřaďovacího nádraží. Levé dvě koleje ústí od Malešic
Autor: mirekk, koridory.cz
St.1, St.XI
Pohled ze směru Benešov
(Autor: koridory.cz, podkladová mapa Google Maps)
odbočka
Autor: mirekk, koridory.cz
St.1
Autor: mirekk, koridory.cz
St. 1
Autor: mirekk, koridory.cz
St.1
Autor: mirekk, koridory.cz
St. 1
Autor: mirekk, koridory.cz
Pohled zpod lanového mostu na kolejiště – vlevo směr čekací koleje – Krč
Autor: mirekk, koridory.cz
Pohled zpod lanového mostu na kolejiště k zádržným brzdám
Autor: mirekk, koridory.cz
St. XI
Autor: mirekk, koridory.cz
St. XI
Autor: mirekk, koridory.cz
Konec čekacích kolejí v místě budoucích peronů Zahradního města
Autor: mirekk, koridory.cz
Železniční mosty přes Průběžnou ulici
Autor: mirekk, koridory.cz
Železniční mosty přes Průběžnou ulici
Autor: mirekk, koridory.cz
Přemostění Průběžné ulice most s Jižní spojkou
Autor: mirekk, koridory.cz
Zádržné brzdy a část čekaček
Zádržné brzdy a čekací koleje – pohled od lanového mostu
(Autor: koridory.cz, podkladová mapa Google Maps)
Jeden ze vzduchojemů zádržných brzd
Autor: mirekk, koridory.cz
Vlevo kolejiště čekacích kolejí, vpravo dvě průjezdné koleje a za nimi zádržné brzdy
Autor: mirekk, koridory.cz
Zbytky zádržných brzd
Autor: mirekk, koridory.cz
Jedna z mála zachovaných (neukradených) armatur vzduchovodu k brzdám
Autor: mirekk, koridory.cz
Zbytky zádržných brzd
Autor: mirekk, koridory.cz
Zbytky zádržných brzd
Autor: mirekk, koridory.cz
Zbytky zádržných brzd
Autor: mirekk, koridory.cz
Zbytky zádržných brzd
Autor: mirekk, koridory.cz
Návěstidla pod zádržnými brzdami
Autor: mirekk, koridory.cz
Nedokončená budova, ve které mělo být nové staniční RZZ a zázemí pro zaměstnance. Vlevo na průjezdné koleji je předvěst odjezdu do Malešic
Autor: mirekk, koridory.cz
Řídící stavědlo, kolejiště směr Praha-Krč, St.2
Čekací koleje a směr Praha-Krč
(Autor: koridory.cz, podkladová mapa Google Maps)
Část kolejiště mezi zádržnými a spouštěcími brzdami
Autor: mirekk, koridory.cz
Poslední pozůstatky jedné ze dvou spouštěcích brzd (zimní) svážného pahorku
Autor: mirekk, koridory.cz
Řídící, dříve Ústřední stavědlo
Autor: mirekk, koridory.cz
Řídící, dříve Ústřední stavědlo
Autor: mirekk, koridory.cz
Řídící, dříve Ústřední stavědlo
Autor: mirekk, koridory.cz
Řídící, dříve Ústřední stavědlo, kolejová deska
Autor: mirekk, koridory.cz
Ovládací a kontrolní panel zádržných brzd
Autor: mirekk, koridory.cz
Bývalá kotelna v suterénu Řídícího stavědla
Autor: mirekk, koridory.cz
Řídící stavědlo, výstupní kladky drátovodů
Autor: mirekk, koridory.cz
Pohled z Řídícího stavědla směrem, odkud jsme přišli – k lanovému mostu
Autor: mirekk, koridory.cz
Pohled z Řídícího stavědla na kompresorovnu, vlevo 105. kolej, která se dále napojuje na zhlaví čekaček napojuje na trať od Krče
Autor: mirekk, koridory.cz
Čekací koleje, směr Krč
Autor: mirekk, koridory.cz
Dva železniční mosty přes ulici V Korytech
Autor: mirekk, koridory.cz
Odjezdová návěstidla čekacích kolejí ve směru Krč
Autor: mirekk, koridory.cz
St. 2, vpravo dole stoupá již zmíněná kolej č. 105
Autor: mirekk, koridory.cz
St. 2
Autor: mirekk, koridory.cz
Bubnový přístroj na St.2
Autor: mirekk, koridory.cz
Kolejová deska St.2
Autor: mirekk, koridory.cz
Pohled ze St.2 směr Krč
Autor: mirekk, koridory.cz
Nevíte někdo jestli to budou nově drátovat jen pro 3kv nebo už tam proběhne nějaká příprava na 25kv střídavých?
Samozřejmě 3kV. Vůbec nemám představu jaká příprava na 25kV by se měla dělat?
Moc hezká dokumentce. Existuje nějaký článek popisující technologii zadržovacích brzdy a svážného pahorku? Pamatuji si, že jsem to jako malé dítě viděl v Libni v akci, ale pak už jsem si toho nikdy nikde nevšiml. Je to ještě někde ve funkční podobě?
Pokud máte na mysli nějaký manuál obsluhy zařízení a technologický postup (a nikoli jen stručný popis postupu), tak nepochybně obé v papírové podobě v době plné funkčnosti existovalo (může-li je někdo poskytnout v ofocené podobě, budeme rádi). V Libni je dnes po modernizaci plně automatizované, počítačem řízené svážné pracoviště (Modest-Marshall).
Moc děkuju za velmi záslužnou práci. Za dalších x desítek let už si málokdo vzpomene a zbydou jen ty fotografie. Mám to tam prochozené, ale už jako neprovozní. Pamatuju když jsem jako předškolní dítě chodil s babičkou k odb. Železný most koukat na vláčky – cca 1988.
Bezdomovci mi nikdy nic neudělali, ale je to ukázka dnešní doby – všechno vyrabovat, zničit a zabordelit… Strach šel spíš z doupěte feťáků u „nového“ vjezdu na ONJ, ale teď jsem tam cca 5 let nebyl.
Skvěle odvedená dokumentační práce. Někdejší KFJB se po modernizaci částečně vrátí tam, odkud byla stavbou ranžíru kdysi vyhnána, totiž do svého původního trasování – jen v přímější stopě a bez strašnické zastávky. Ovšem i po vzniku nové trasy zůstane značná část prostoru někdejšího ranžíru nevyužitá – osobně bych si zde dokázal představit ranžír velikosti libeňského, a po dokončení již za nemalé peníze započatých úprav (usměrněné odjezdy ad.) by tak bylo v nedávné minulosti i v nedaleké budoucnosti zabráněno mnoha problémům v souvislosti s proměnou a rozvojem mnoha pražských kdysi průmyslových periferních čtvrtí.
Hodně zajímavá dokumentace, díky za tenhle článek. Konečně mám představu o uspořádání oblasti 🙂
Zatím jen půlky. Ale i podle toho úvodního náčrtku kolejiště se dá dost odvodit.
Mirku, krásné fotky, kam se běžný člověk nedostane. Sice jsem také kus prošel, ale vzhledem k přetrvávajícím pobytům bezdomáčů velmi opatrně.
Díky Robe. Bezďáci jsou tam mnohaletý problém ale už je postupně vymístili tím že to tam vymýtili. Ale i tak je jich tam dost a kradou už i za světla. V době focení byli i pod chatovou kolonií a nory měli vyhrabané i v haldách u Strašnic. Obě místa už jsou vyčištěna. Stejně tek jich mraky byly dole v odjezdu, v dnes již zbourané odbavovací budově a přilehlé bývalé kuchyni a jídelně. Ale fotky obou mám 🙂
Už se těším na další díl. Odbavovací budova byla taková ta přízemní stavba, stylem cca z první republiky poblíž ubytovny/nocležny? Té mi bylo líto, sídlil tam nějaký ateliér, ale už tehdy to bylo řádnou péčí v hrozném stavu. Pak jen bezdomovci a následný odvoz suti na skládku.
Jirka: ano, odbavovací budova byla ta, kterou popisujete. Z archivu máme její kompletní dokumentaci (bude součástí článku o historii ranžíru).