Vysokorychlostní železnice (VRT) v by se v budoucnosti měly stát hlavním a nejdostupnějším prostředkem rychlé dopravy pro většinu obyvatel ČR. Částečně tak nahradí leteckou dopravu. Proto by se terminály vysokorychlostní železnice měly charakterem a vysokým standardem vnitřního prostředí blížit prostředí letištních terminálů.
Síť VRT je koncipována nejen jako propojení center největších měst, ale zahrnuje i terminály, které nebudou sloužit jako cílové stanice vlaků, ale přiblíží vysokorychlostní železnici obyvatelům širokého okolí. Jedním z nich je Terminál VRT Praha Východ. V soutěži o návrh, pořádané investorem – Správou železnic s. o., uspělo sdružení METROPROJEKT Praha + ov architekti. V současné době je na základě vítězného soutěžního návrhu zpracována dokumentace pro územní rozhodnutí (DÚR). Terminál Praha Východ je situován v katastru obce Nehvizdy (3675 obyvatel / 9,83 km² / 240 m. n. m.) a Jirny v severovýchodní části okresu Praha-východ. Stavební pozemek pro umístění Terminálu má polohu definovanou umístěním stanice v projektu novostavby „RS 1 VRT Praha-Běchovice – Poříčany“ a nachází se v těsné blízkosti dálnice D11. Pozemek je rovinatý a trať je zde vedena v zářezu hlubokém zhruba 8 metrů. V místě stanice je navrženo celkem 8 kolejí a dvojice ostrovních nástupišť.
Urbanistické a architektonické řešení
Celý článek naleznete zde